20. april 2014
BLOG
Brigitte Alfter:
Små penge, stor betydning

TV Avisen bruger blå politikere som cases

To gange på en aften blev blå politikere i TV Avisen fremstillet som helt almindelige mennesker, der var utilfredse med regeringens politik. DR beklager fejlen og vil nu indskærpe over for medarbejderne, at det ikke må ske igen, siger souschef til Journalisten.dk.
23/02/2012 | 13:41

Af: Emil Ellesøe Ditzel

To gange på en aften blev blå politikere i TV Avisen fremstillet som helt almindelige mennesker, der var utilfredse med regeringens politik. DR beklager fejlen og vil nu indskærpe over for medarbejderne, at det ikke må ske igen, siger souschef til Journalisten.dk.

Regeringen har haft en hård medfart i pressen de sidste par dage. Men to af de almindelige mennesker, der fik lov at kritisere regeringens politik i bedste sendetid i tirsdags, var slet ikke så almindelige.

I to forskellige nyhedsindslag tirsdag aften, brugte TV Avisen borgerlige politikere som almindelige cases, der var imod regeringens politik. Det var en folketingskandidat fra de Konservative og en byrådspolitiker fra Venstre.

»Det bør ikke ske. Det er en fejl, og vi indskærper nu over for medarbejderne, at det ikke må ske igen,« siger Jakob Kwon, der er souschef på DR Nyheder, til Journalisten.dk.

Det første tilfælde var i TV Avisen 18.30 tirsdag d. 21. februar. Historien handler om, at regeringen efter at have droppet betalingsringen nu satser på at lokke folk over i kollektiv transport ved hjælp af lavere priser. Men ifølge undersøgelser kan det ikke lade sig gøre. I indslaget møder vi flere gange Brian Palmund, der præsenteres som en pendler mellem Albertslund og København.

»De kunne gøre det gratis, men det ville ikke flytte noget for mig,« siger Brian Palmund, der ud over at være pendler også sidder i byrådet i Albertslund for Venstre.

Et indslag senere på aftenen handler om regeringens lovforslag, der vil få priserne på blandt andet amerikanske magasiner til at stige voldsomt. Det er "abonnent" Rune Kristensen ikke særlig tilfreds med. Rune Kristensen er folketingskandidat for de Konservative og tidligere formand for Konservativ Ungdom.

»Det er blevet vurderet, at historierne ikke var så politiske, at det diskvalificerede politikere som cases. Men det er en fejl,« siger Jakob Kwon.

»Politikere er ofte dem, der er aktive i debatterne, og det er ofte i debatterne rundt omkring, at vi finder vores case-personer. Brian Palmund for eksempel fandt vi, fordi han var aktiv i en Facebook-gruppe mod betalingsringen. Det var først, da journalisten mødte ham, at han fik at vide, at han sad i byrådet,« siger Jakob Kwon.

Kommentar

23/02/2012 - 14:44
Jacob Svarre

To bekymrende citater fra Jakob Kwon

1) "Det er blevet vurderet, at historierne ikke var så politiske, at det diskvalificerede politikere som cases". En historie om betalingsringen? Hvis det er korrekt, så vidner det om en katastrofal dårlig dømmekraft på redaktionen. 

2) "(Vi fandt ham...) fordi han var aktiv i en Facebook-gruppe mod betalingsringen. Det var først, da journalisten mødte ham, at han fik at vide, at han sad i byrådet". Hvis han er fundet via sin Facebook-profil skal journalisten have været mere end almindelig tonedøv, hvis det ikke allerede der gik op for vedkommende, at han er aktiv i Venstre http://www.facebook.com/palmund

 

 

 

23/02/2012 - 14:59
Ingebritt Eriksen
Jeg vil aldrig mere stole på et indslag i TV Avisen. Aldrig.
23/02/2012 - 15:38
Lis Bølling
Det er også påfaldende at EFTER at ringen blev skrottet, har der aldrig været så mange tilhængere af ringen der der har fået lov til at udtale sig på DR!  DR har i den grad skuffet mig.
23/02/2012 - 15:57
Jens Kristensen
Nemt at kommentere: Det er ganske enkelt dybt pinligt for DR, at sådan noget forekommer.
23/02/2012 - 16:11
Erik Ejlersen
Der ruller forhåbentlig hoveder. Ellers kan der aldrig etableres tillid til et af DKs stærkeste mediebrands igen.
23/02/2012 - 16:34
Erik Ejlersen
Som en ekstra forbrugeroplysning burde man måske nævne, at det er Asbjørn Date og Kasper Sallander Holm, der har bylinen på indslagene, så vi kan tage deres fremtidige arbejde med et sundt gran salt.
23/02/2012 - 16:51
Jan Andersen

Er det en smutter, et bevidst valg eller utroligt ringe journalistarbejde?

Hvis man googler Brian Palmund er første resultat en henvisning til wordpress.com, der prydes af et stort billede af manden og hvor det tydeligt fremgår at han sidder i Albertslund Byråd for Venstre.

 Ydermere kan man forholdsvis enkelt se at Brian Palmund optræder sammen med Martin Geertsen i en større artikel på side 13 i Albertslundposten fra 14/2 (http://www.e-pages.dk/albertslundposten/224/ ) hvori han omtales som en af initiativtagerne til gadekampagnen mod betalingsringen.

Sjovt nok hvis man læser "about" på wordpress.com om BP så står der bl.a.: "Brian Palmund har været selvstændig og direktør gennem de seneste 8 år og driver til dagligt en konsulent virksomhed med base i Albertslund."

 Jeg er ikke journalist med lidt simpel søgning kan på under 5 min afslører at BP ikke kan bruges som Vox Populi, så dumhed, forbrydelse eller bare forbryderisk dumhed?

23/02/2012 - 17:15
Henrik Lundquist

Well hvad er hovedpinen ved det?

DR kunne da også have ringet til mig og spurgt mig om disse sager. Svaret havde været det samme. Er du ikke igang med at gå efter manden fremfor bolden i denne sammenhæng Emil? Ligegyldigt hvordan man tvister og vender og drejer betalingsringen er det noget lort - heldigvis stendød. At kalde DR for et blåt organ svarer til at påstå at bambi Helle står skåsikkert fast på den politiske isflage.

Jeg er til orientering medlem af LA. 

23/02/2012 - 22:37
knud erik heselaa

En hel anden vinkel på historien...jeg finder det journalistisk irrelevant og tangerende tidsspilde med alle de såkaldte "almindelige mennesker", der får lov til at fylde sendefladen. Enten er de camouflerede interessenter, som i det aktuelle tilfælde, eller også har de helt tilfældige meninger om dette eller hint. Brug dog tiden i stedet for til begavet journalistik, hvor man spørger relevante mennesker med relevant viden, så vi som seere kan blive lidt klogere!

 

 

23/02/2012 - 23:39
Nels Sørensen
Kunne ikke være meget mere enig! Vi får jo ikke andet at vide, end hvad vi – og mere autentisk! – kan erfare ved samtaler med "almindelige mennesker" i vores nærhed: familier, venner, kolleger, naboer. Dog med den ene – store – forskel, at når DR stiller spørgsmålene, bestemmer de også svarene.

Jeg har ved et par lejligheder været ude for at blive standset af et filmhold fra DR, og spurgt om de måtte stille et spørgsmål. Og først efter, at jeg har svaret – og altså svaret som forventet – begynder fotografen at løfte kameraet op på skulderen, og jeg bliver spurgt, om de må optage mig, mens jeg svarer. (Hvilket de så ikke har måttet!)

Efterfølgende kan jeg i TV-Avisen opleve hvordan 3-4 mennesker bliver stillet det samme spørgsmål og … deres svar er identisk med mit. Med andre ord, deres svar har været "korrekt".
24/02/2012 - 10:28
djørup

Hele debatten om betalingsringen, skulle ses nærmere efter i sømmene. Meilstrup har pippet lidt om det på TV2news.

Mener TV avisen, at de har dækket sagen fra alle vinkler, vil jeg søge andre kilder til nyheder, selv om det er svært at finde nuancer i de danske medier

25/02/2012 - 13:20
Kenneth Gaarslev
 Efter i årevis at være fyldt med venstreorienteret ævl, er det faktisk befriende, at andre kan komme til orde i DR, oven i købet med - helt berettiget kritik - af tåbelige forslag.

Skatteringen havde som sit primære formål af tilfredsstille Stalinistisk Folkeparti og deres endnu mere maskerede komunistvenner i Enhedslisten.

Effekten af ringen ville være = 0 på alle andre områder end udgiften for de borgere, der nødvendigvis måtte passere den - politikere formentlig også gratis på dette område - og de reelle trængselsproblemer i København, har skatteyderne betalt dyrt for, i form at de omfattende arealindskrængninger af vejnettet, flaskehalsetableringer, modgående ensretninger, fjernelse af p-pladser m.m.

Til gengæld er der jo ingen af fortalerne, der har mod til rent ud at sige det de mener - København skal være helt bilfri - undtagen for os, meget travle politikere!

 

13/03/2012 - 19:27
Joakim Ditlev

Det har ikke med politik at gøre, men det undrer mig at DR ikke er blevet bedre til at tjekke deres kilder efter denne sag. 

I 18.30 Nyhederne har de netop bragt et indslag om boom i antallet af indbrud. Her indgår Eilif Nørgaard som case og han fortæller historien om et indbrud der skete i hans hjem for et par år siden. Hvad indslaget undlader at fortælle er, at casen også er direktør i et mindre forsikringsselskab... Problematisk???

15/09/2012 - 09:55
Bent Sømod
Sjovt at konstatere at de blå smølfe-kommentatorer herover ikke engang har opdaget at TV-Avisen for længst under det libarale pseudodemokrati orkestreret af Fogh og Løkke blev overtaget af de blå lejesvende :-) Tilsvarende trist at konstatere, at der tilsyneladende ikke er nogen som helst tegn på at den tilstand vil ændre sig selv et år efter at demokratiet er genindført.
15/09/2012 - 13:04
Mikael Smidt Jensen

som gammel og heldigvis pensioneret journalist finder jeg det sørgeligt... men jeg har forlængst mistet tilliden til såvel DR som TV2 og langt størstedelen af den skrevne presse... de synes alle at være opkøbt af stærke økonomisk-højrepolitiske interesser, og der bliver flere og flere eksempler på, at man ganske enkelt ikke kan stole på dem...
personligt har jeg ikke set tv i over 10 år og læser kun undtagelsesvis aviser og dagblade...
det har gjort mit liv bedre og højnet mit informationsniveau selv at finde de sande versioner af nyhederne på nettet i stedet...
jeg anbefaler alle at gøre det samme... livet er for kort til manipulerede nyheder...

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Ritzau søger reporter til Sydney, Australien

ritzau
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kompetent og tillidsvækkende vejleder søges til formidlernes a-kasse

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Søndagsavisen søger redaktionssekretær

Søndagsavisen
Ansøgningsfrist: 21/04/2014

Ekstra Bladet søger Journalist til sportsredaktionen

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 28/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en Sundheds- og samfundsreporter til avisen

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Kristeligt Dagblad søger en digital journalist til k.dk

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 25/04/2014

Journalist til Christiansborg

Dansk Folkeparti
Ansøgningsfrist: 22/04/2014

Er du Radio24syvs nye Nyhedschef

Radio|24syv
Ansøgningsfrist: 22/04/2014


Nyt fra Kommunikationen.dk