Netværkeri på Harvard

Journalisternes paradis på det amerikanske universitet Harvard hedder Nieman Foundation. Hele forårsnummeret af Nieman Report helliger sig grænseoverskridende, undersøgende journalistik. 
16.03.2011 · 10:16
Brigitte Alfters billede
Brigitte Alfter
Journalist

Journalisternes paradis på det amerikanske universitet Harvard hedder Nieman Foundation. Hele forårsnummeret af Nieman Report helliger sig grænseoverskridende, undersøgende journalistik. 

Indholdsfortegnelsen over temanummeret ”Shattering Barriers to Reveal Corruption” byder på hele tre danske journalister, hvor jeg har fået æren af at skrive om netværks-journalistik i Europa.

Min artikel i Nieman Report handler om at netværke i Europa – ud fra en overvejelse, at vi som journalister kan gøre mange historier meget bedre, hvis vi løfter opgaven i flok.

Pointen er indlysende: Når historierne går over grænserne, må vi som journalister gøre det samme. Det er jo ovenikøbet sjovt at arbejde sammen med gode kolleger, og resultaterne bliver på fornøjelig vis bedre, når der er flere til at researche.

Også Nils Mulvad fra Kaas & Mulvad og Henrik Kaufholz fra Politiken har artikler i Nieman Report, også deres artikler har med netværkeri at gøre.

Nils skriver en større artikel om, hvordan vi dannede netværk som eneste mulighed for at researche EU's landbrugsstøtte.

Henrik fortæller, hvordan vi opbyggede Scoop-projektet, der støtter journalister og deres netværk på Balkan og –fordi det fungerer så godt – nu også andre steder i verden. Desuden inviterer han til Global Investigative Journalism Conference i Kiev i oktober.  

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01