Når telefonen ikke ringer mere

En af de mest succesrige karrierer i dansk tv-historie er ingen garanti. Ole Stephensen blev fyret fra TV 2 som 53-årig. Og der kom i flere år ingen nye tilbud fra tv-branchen. Her fortæller han om at starte forfra i en moden alder og om manglen på nytænkning og kreativitet i dansk tv
  • Foto: Mathilde Bech
    »Det var hårdt, at jeg pludselig slet ikke kunne bruges i en branche, som jeg så mig selv som en naturlig del af,« siger Ole Stephensen. Han arbejder i dag som freelancer med en lang række projekter og som vært på ’Danskpop Talent’ på DK4. Han blev fyret fra TV 2 i en alder af 53 år.
08.12.2016 · 13:48

Til julefrokosten på tv-kanalen DK4 uddeler chefer og medarbejdere hvert år humoristiske priser til hinanden. For to år siden fik Ole Stephensen en af dem.

»Prisen gives til Ole Stephensen for at lade sig trække op af rendestenen og humpe tilbage til tv igen,« lød begrundelsen.  

Han var på det tidspunkt helt ny talkshow-vært og konsulent på DK4 efter næsten seks års fravær fra tv-branchen.

Jeg tænkte: Hold da kæft, så er der ikke mere for mig. 53 år. Det er kraftedeme tidligt!
Ole Stephensen

61-årige Ole Stephensen slår en latter op, når han fortæller anekdoten. Humøret fejler ikke noget længere hos indehaveren af en af de mest succesrige karrierer i dansk tv gennem tiderne. Journalisten har sat ham stævne til en snak om at blive fyret i en moden alder og være tvunget til at genopfinde sig selv fagligt.

Da han i 2008 blev fyret som redaktør og vært på det program, som han selv havde været med til at skabe, ’Go’Morgen Danmark’ på TV 2, var situationen en helt anden. TV 2 udskiftede ham og Line Baun Danielsen med betydeligt yngre værter.

Da Ole Stephensen blev fyret som 53 årig efter en lang tv-karriere, måtte han selv ud at skabe sit næste job. »Jeg var tvunget til at finde på noget nyt, og jeg måtte starte fra bunden som freelancer igen,« siger han.
Foto: Mathilde Bech

Ingen ringede med nyt tv-job 

En ting var at blive kasseret efter en næsten 30 år lang karriere i tv-branchen som både redaktør, producent og populær tv-vært. Men det var vel bare et spørgsmål om tid, før der kom et nyt tilbud fra et andet program eller en anden tv-kanal, tænkte han. Der var bare ingen, der ringede. Og de manglende nye tilbud gjorde langt mere ondt end selve fyringen.

»Det var hårdt, at jeg pludselig slet ikke kunne bruges i en branche, som jeg så mig selv som en naturlig del af. Jeg fik tilbudt nogle forskellige jobs, men intet i tv-branchen. Jeg tænkte: Hold da kæft, så er der ikke mere for mig. 53 år. Det er kraftedeme tidligt! Jeg fornemmede på egen krop, hvad det er, folk snakker om, når slagteriarbejdere over 50 år bliver fyret og spørger: Hvad fanden skal vi gøre nu?,« siger Ole Stephensen. 

»Det ramte mig ikke på min faglige stolthed. Jeg kan det, jeg kan. Det behøver jeg ikke bevise. Men det ramte mig personligt. Jeg tror ikke, at det var en egentlig depression. Men jeg var helt nede i kulkælderen, da det gik op for mig, at det her er sgu ikke godt,« siger Ole Stephensen.

Ole Stephensen i studiet til optagelse af talentprogrammet 'Danskpop Talent' på DK4.
​Foto: Mathilde Bech

Startede forfra fra bunden

Som så mange andre fyringsramte, modne mediefolk var hans løsning at slå sig ned som selvstændig freelancer.  

»Det tog mig noget tid at få slikket sårene. Men så tænkte jeg: Det går jo ikke. Nu er der ikke andet for end at lege, at jeg er 22 år igen. Jeg var tvunget til at finde på noget nyt, og jeg måtte starte fra bunden som freelancer igen. Alt er gået godt, men hold op, hvor er det hårdt at skulle starte forfra. Mit gamle netværk var jo væk, fordi de fleste var ældre end mig,« siger Ole Stephensen. 

»Det minder jo om, hvad vi hører i alle brancher. Hvis man er over 50 år, så er det ikke så let at finde noget nyt, som politikerne siger. Det er muligt, at man kalder os for det grå guld. Men der er stort set ikke faste jobs at få, for virksomhederne vil ikke have os,« siger Ole Stephensen. 

Jeg fornemmede på egen krop, hvad det er, folk snakker om, når slagteriarbejdere over 50 år bliver fyret.
Ole Stephensen
»Jeg fornemmede på egen krop, hvad det er, folk snakker om, når slagteriarbejdere over 50 år bliver fyret,« siger Ole Stephensen.
Foto: Mathilde Bech

 

Han understreger, at han ikke er det typiske eksempel på en fyret plus 50-årig journalist. At han som kendt tv-vært har haft langt bedre muligheder for at få opgaver som freelancer, end hvis man har siddet 30 år i et redaktionssekretariat, hvor netværket begrænser sig til kollegerne på kontoret.

Bag disken i Hundeshoppen

Ole Stephensen har siden ernæret sig som blandt andet foredragsholder, konferencier, med diverse bogprojekter, ved at tilbyde tv-træning og som medindehaver af konens butik, Hundeshoppen, der har til huse i deres fælles hjem i en gammel købmandsbutik i Vangede, hvor man jævnligt kan finde ham bag disken.

Hvad vil dit råd være til de mange mediefolk over 50 år ude på redaktionerne, som bliver prikket til i fyringsrunderne eller frygter at blive det?

»Jeg vil citere min gamle chef fra ’Lørdagskanalen’ på DR Jørgen Koldbæk, som senere blev min makker i Skandinavisk Filmkompagni. Han havde et ordsprog fra håndboldens verden: ”Lad dem dømme os for angrebsfejl, men aldrig for nøl.” Det er svært at tænke på den måde, når man har rundet de 50 år. Men det er det bedste råd, jeg kan give,« siger Ole Stephensen.

Programmet 'Eleva2ren' nåede at have mange værter i løbet af sine otte leveår fra 1988-1996. Her er Ole Stephensen sammen med Thera Hoeymans og Nina Klinker Jørgensen.
​Foto: Polfoto

Alt er gået godt, men hold op, hvor er det hårdt at skulle starte forfra.
Ole Stephensen
Han opfordrer folk til at prøve at skabe sig et nyt netværk og eventuelt slå sig sammen i netværk og freelance-kooperativer af jævnaldrende, som er i samme situation.

»Det er svært, hvis du går og tumler med det alene. Jeg tror ikke på, at jobbene er der til mediefolk over 50 år, som bliver fyret. Den eneste måde, de job kan skabes, er ved, at man prøver at lave nogle kreative tænketanke, hvor man slår sig sammen om at tilbyde nogen noget, og hvor man kan forvalte sit arbejde til et fælles bedste. Det er muligvis en angrebsfejl, men det er fandme ikke nøl,« siger Ole Stephensen.

Bog om Lotto-millionærer 

Han ramte selv en god forretning for et par år siden ved at forfølge en banal idé født af nysgerrighed og irritation over, at han aldrig selv har vundet noget som helst i Lotto.

Han ville skrive en bog om dem, hvis liv med ét ændrer sig, fordi de vinder en stor milliongevinst. Danske Spils presseafdeling var i første omgang ikke interesseret i at hjælpe ham med cases. Vinderne ønsker at holde lav profil, lød svaret ifølge Ole Stephensen.

Han begyndte derfor selv at støve gamle Lotto-vindere op. Og efter nogen tid blev han ringet op af marketingafdelingen i Danske Spil. 

»De spurgte, hvor langt jeg var med bogen. ”Hvis du kan lave den hurtigt, vil vi gerne hjælpe dig med cases. Lotto fylder snart 25 år, og vi synes, det er en skide god idé med sådan en bog, og vi vil gerne købe hele oplaget”,« fortæller Ole Stephensen.

Bogen ’Tænk – jeg vandt!’ udkom i 360.000 eksemplarer, som Danske Spil købte og forærede væk gratis. 

»Man er nødt til at tage nogle initiativer, som man ikke ved hvor fører hen. Jeg vandt i Lotto ved at få den idé,« siger han.

Den dag telefonen ringede 

Der skulle gå næsten seks år, før et opkald fra DK4’s ejer, Stig Hasner, trak ham tilbage på skærmen med et tilbud, som han bare ikke kunne sige nej til. DK4-ejer Stig Hasner spurgte ham, hvorfor han ikke lavede fjernsyn mere. Det havde Ole Stephensen lidt svært ved at svare præcist på. De aftalte, at Stig Hasner skulle komme hjem til ham samme aften. De to kender hinanden helt tilbage fra deres fælles tid i 1980’erne på Kanal 2 i København, som var blandt de første kommercielle lokale tv-stationer, som udfordrede DR’s monopol.

Stig Hasner ville have Ole Stephensen til at lave nogle talkshows på DK4.

»Alt er gået godt, men hold op, hvor er det hårdt at skulle starte forfra,« fortæller Ole Stephensen.
Foto: Mathilde Bech

»Jeg spurgte ham, hvornår de skulle laves. I næste uge, lød svaret. I næste uge! Jeg tænkte: ”Hold kæft mand, er jeg kommet i himlen. Det er jo ligesom i gamle dage.” Der var ikke nogen fokusgrupper eller bogholdere, som skulle godkende projektet,« siger Ole Stephensen.

Han spurgte derpå Stig Hasner, hvad talkshowet skulle handle om.

I dag er der ingen respekt for den kreative indsats. Der er kun respekt for garanterede seertal.
Ole Stephensen

»”Det ved jeg sgu da ikke,” sagde han. ”Det ved du da. Hvad synes du er sjovt. Hvis du synes, det er sjovt, så er der sikkert også andre, som synes, det er sjovt.” Det er sgu da tillid til den kreative proces,« siger Ole Stephensen.

De seneste to sæsoner har han ved siden af sine mange andre projekter været vært og redaktionsleder på DK4’s version af et musiktalent-show, hvor der til forskel fra DR’s ’X Factor’ kun synges dansksprogede tekster.

Du er mangemillionær for længst, og du er fyldt 60 år. Hvorfor overhovedet blive ved med at arbejde?

»Lyst. Der er sjovt at være en del af et hold med mange unge kolleger, som synes, det er fedt at lave tv, og som sørger for, at jeg følger med udviklingen. Når vi rykker ud i landet med DK4 og laver vores talentshows, så er det som at være med i et cirkus. Selv om arbejdstiderne er horrible, er det skidesjovt. Jeg får selvfølgelig penge for det, men jeg ville ikke lave det, hvis jeg ikke synes, det var sjovt,« siger Ole Stephensen.

Fokus, Djøf og Excel

Men når han ser generelt på udviklingen i tv-branchen, er han mindre begejstret. Han mener, at fokusgrupper, djøficering og excelark med seertal har ødelagt den kreative udvikling i branchen. 

»Når DR og TV 2 taler om at vinde fredagen, så taler de ikke om at vinde på kvalitet, men på seertal. Når den tankegang bliver overskyggende, så taber kreativiteten og originaliteten. Når det gælder nytænkning og kreativitet, så er DR meget stærke på drama og på radiosiden på satire. Men i programudviklingen på tv er der meget langt mellem snapsene,« mener Ole Stephensen.

»Nu ved jeg godt, at folk i min alder altid siger, at det hele var bedre i gamle dage. Det var det helt sikkert ikke. Men der var nogle ting, der var bedre. Der var meget kort fra idé til handling. Hvis du får en idé til et program i dag, så skal den jo igennem en sværm af konsulenter, talknusere og fokusgrupper, før den får chancen,« siger Ole Stephensen.

Walter og Carlo går ikke i dag

Han peger på, at de komiske figurer Walter og Carlo næppe var blevet til noget i dag. I 1980’erne blev de skabt på DR af Ole Stephensen og Jarl Friis-Mikkelsen som en satire over de mange lokale tv-stationer, der skød op i de år. De to spillede selv hovedrollerne i nogle korte tv-afsnit, som siden blev til tre spillefilm. De var hadet af anmelderne, men den første film trak næsten en million danskere i biografen og er til dato den 15. mest sete biograffilm herhjemme. 

Ole Stephensen og Jarl Friis-Mikkelsen i centrum til casting på den første film om Walter og Carlo, 'Op på fars hat'.
​Foto: Ole Hansen / Polfoto

Walter og Carlo er et godt eksempel, for den idé var så åndssvag. Forestil dig, at den idé skulle have været oppe at vende i fokusgrupper.
Ole Stephensen

»Walter og Carlo er et godt eksempel, for den idé var så åndssvag. Forestil dig, at den idé skulle have været oppe at vende i fokusgrupper. Nu skal I høre: ”Vi taler om en mand, der har en hælebar, som gerne vil starte en tv-station finansieret af hans rige ven Walter, og kameraet kan græde,”« siger Ole Stephensen.

Han svarer selv på, hvordan han forestiller sig, at fokusgrupper og Djøf-chefer i dag ville modtage idéen:

»Altså, hvad fanden taler I om? Er det børne-tv eller hvad? Man kan ikke akademisk forklare sådan en idé. Det samme gælder en kæmpesucces som ’Thomas Tog’ om talende lokomotiver. Man skal kunne visualisere det og se idéen for sig. Det kan fokusgrupper, excelark, økonomer og Djøf-chefer ikke. Det ansvar skal ligge hos programcheferne. I dag er der ingen respekt for den kreative indsats. Der er kun respekt for garanterede seertal,« siger Ole Stephensen og uddyber sin pointe:

»Det er derfor, at de sidder på DR og TV 2 og siger: ”Nu skal I høre, vi laver sgu ’X Factor’ og ’Vild med Dans’ for 12. gang. Det er ikke kreativt. Jeg synes ikke, det er forfærdelige programmer. Jeg kan bare ikke se udviklingen.«

Tv i dag er ren business

Men betyder det ikke bare, at den kreative udvikling foregår ude i produktionsselskaberne, hvor den kreative proces måske har bedre vilkår?

»Hvis der findes kreativ tænkning i tv-branchen i dag, så er det derude, den foregår. Men det er meget svært at trænge igennem med den, fordi det skal igennem så mange led,« siger Ole Stephensen og uddyber: 

»Hvis du som dansk selvstændig producent kommer med et nyt programforslag, som derfor ikke har nogen trackrecord, hvor du kan pege og sige, se hvor godt det er gået i Australien og Thailand, så kan du næsten godt opgive at komme igennem med det. Tv i dag er ikke en forsøgsvirksomhed, det er en business, hvor vi sender ting, som vi ved fungerer.«

Hvad er løsningen?

»Jeg er ikke sikker på, at jeg har løsningen. Jeg konstaterer bare, at sådan er det blevet,« siger Ole Stephensen.

 

 

 

Kommentar

08/12/2016 - 14:09

Thomas Frederiksen

Hov, der mangler da værtsskabet på "Hvornår var det nu det var?" på DR1 cv'et - cirka 2001-2003 :-)

08/12/2016 - 14:57

Finn Arne Hansen

God artikel, modigt af Ole Stephensen at stå frem. Så må DJ da snart forstå, at ligestillingsarbejdet skal redefineres. Det er langt værre at være over 50 eller have et muslimsk efternavn end at være kvinde.

08/12/2016 - 15:14

Anne Klysner Taisbak

Tankevækkende læsning....

08/12/2016 - 15:26

Viggo Mortensen

Manden er mangemillionær og sammenligner sin situation med en fyret slagteriarbejders. Hold kæft, en nar! Og hvad gør man så? Man skriver da lige en bog. Vupti!

08/12/2016 - 15:28

Kirsten Hvid-Hansen

@Finn Arne Hansen. Din kommentar er simpelthen for mærkelig. Hvis jeg har forstået det ret, så mener du, at ligestillingsarbejdet skal redefineres, således at der kun kommer fokus på at hjælpe muslimer og 50+ segmentet. Må kvinder være en del af de grupper? Eller er du en af de mænd, som remser kvinder op sammen med dværge, handicappede, indvandrere, når man prøver at tale positivt om ligelig fordeling af køn i f.eks. ledelse?

08/12/2016 - 16:01

Finn Arne Hansen

Kirsten, i Danmark fægter man med åben pande. Så når du løfter visiret, svarer jeg gerne.

08/12/2016 - 16:44

Borge jacobsen

Godt skrevet, men Ole vær glad for at du var med i den gode tid, for idag gider man ikke tænde for dansk tv, grundet det er så dårligt,TV2 kan man lige så godt sælge for ringere tv findes ikke.

08/12/2016 - 17:23

Peter Winding

@Kirsten
Jeg forstår faktisk heller ikke, at du tager sådan på vej over en - efter min mening sober - kommentar fra Finn Arne Hansen. Han definerer faktisk ikke det ligestillingsarbejde - konstaterer blot, hvordan han ser situationen. Jeg er ikke uenig, selvom jeg hverken er over 50, kvinde eller har et specielt muslimsk efternavn. Kammertone, tak. ;-)

08/12/2016 - 17:45

Martin Glerup

Ole Stephansen har ret i, at der nyskabelse af TV-programmer med kant og indhold mangler. Eleva2ren leverede sober og vedholdende journalistik (f.eks. ang. erstatning i blødersagen) kombineret med underholdning.

08/12/2016 - 18:47

Morten Bruun

Fint-fint interview. Og hvor er det spøjst, at det breaker samtidig med, at Ole S' DK4-interview med DF'eren, der vil skyde efter flygtninge, i den grad sætter dagsorden. Den gamle cirkushest kan endnu...

08/12/2016 - 19:29

Lars Kristensen

Jeg er glad for der jeg har set indtil nu fra din hånd Ole... Jeg syntes artiklen er lige til og jeg kender problemet/udfordringen med at finde sig selv ved +50. Nok om det og blot en tak her fra.

08/12/2016 - 20:03

Bent Øberg

Skide godt, Ole! Go on!!

09/12/2016 - 05:08

Ulrik Brinck

Weekend-tv var nu ikke noget, der blev sendt på Kanal 2, som der står i den blå bog. Kanal 2 og Weekend-tv var to forskellige tv-stationer. Kanal 2 var Reedtz-Thott og Riskær, mens Weekend-tv var ejet af Nordisk Film (hvor det også blev sendt fra) og en række bladhuse.

09/12/2016 - 15:33

Tom Eltzholtz

Flot gennemgang Ole. Bare hold dampen oppe.

09/12/2016 - 17:02

Finn Arne Hansen

Hej Kirsten Hviid-Hansen.
Nej, jeg opremser ikke kvinder sammen med dværge, handicappede og indvandrere, når det gælder valg til bestyrelser. Jeg synes, de skal stille op, og hvis kollegerne vælger dem, er det fordi kollegerne synes, de er de bedste til at sidde i bestyrelserne. Jeg har selv på Fyns Amts Avis tabt et kampvalg til en nu afdød kvindelig kollega om at blive valgt til udgiverselskabets bestyrelse. Og havde intet problem med det (bortset fra ærgrelsen over at blive slået ;-)).
Min kommentar skyldes egne erfaringer og en debat på hovedbestyrelsens møde i maj. Det første først. Jeg havde sidst et fuldtidsarbejde - et drømmejob - til jeg var 51 år. Så blev jeg fyret af en 35-årig psykopat. Og i ligestillingens navn skal jeg lige tilføje, at jeg også har haft en kvindelig psykopatchef. Siden da har jeg haft løse ansættelser, været ledig, søgt mindst 250 job, har haft 3-4 jobsamtaler og er nu glad selvstændig med meget lille omsætning. Jeg arbejder på at få den op. Jeg har i øvrigt i den forbindelse erfaret, at DJs lønsikring ikke kan tegnes af medlemmer over 55 år!
Jeg forsøgte i øvrigt at få DJs ligestillingsudvalg til at politianmelde David Trads, da han som chefredaktør for en ny avis udtalte, at han kun ansatte journalister under 40 år, uden held. Udvalget tænker desværre stadig i mand-kvinde-modsætninger. Og Jysk-Fynske mediers seneste fyringsrunde gik især ud over kolleger over 55 år. Så der er en vild aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet. Det skal der gøres noget ved. Arbejdsgiverne vil have, vi skal have, at vi arbejder, til vi bliver 67,5 år (mit eget eksempel), men de vil ikke ansætte os. Flexicurity er en grov spøg.
Og så til debatten på HB-mødet: En kedelig statistik over freelancere og selvstændiges indkomst blev fremlagt. Især kvinderne lå lavt. Men det lagde også færrest timer i deres firma. Og faglig afdeling kunne oplyse, at nyuddannede kvinder får samme løn som mænd, at lønforskellene i øvrigt skyldes tillæg for skæve arbejdstider, ledelsesansvar osv. Vi har ikke noget problem på mand-kvinde-området. Kvinderne har sejret ad h.... til, som Thomas Nielsen sagde om fagbevægelsen generelt. Tillykke med det, kvinder! I kommunikationsbranchen vælter de ind på studiet, og ude i k-branchen snupper de flere og flere chefstillinger. Kvindelige DJ-medlemmer (som ikke er over 50 år) får lige så nemt arbejde som mænd. Og det med bestyrelserne retter sig også stille og roligt.
Derfor er min opfattelse, at ligestillingsarbejdet skal have et nyt fokus.
Venlig hilsen Finn Arne Hansen.

15/12/2016 - 10:45

Jimmy Rehak

Kære Ole. Jeg formoder at det er skrevet før du i sidste uge, sammen med Mediehuset København lavede en "blockbuster" i debatserien EuropaMagasinet, hvor du havde Stine Bosse og Kenneth Kristensen Berth i studiet: https://mediehuset-kbh.dk/europamagasinet-eu-hvad-nu. Så helt galt er det ikke gået for dig i 2016 :-)

Hilsen Jimmy Rehak, Mediehuset København

Seneste jobopslag

KOMMUNIKATIONSRÅDGIVER

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 16.08

Skarp kommunikationskoordinator søges

Lemvig Kommune
Ansøgningsfrist: 15.08

Senior Pressekonsulent

PFA Pension
Ansøgningsfrist: 09.08

Digital mad-journalist til dr.dk/mad

DR
Ansøgningsfrist: 11.08

Web- og SoMe-redaktør

ROSKILDE HANDELSSKOLE
Ansøgningsfrist: 10.08

KOMMUNIKATIONSCHEF

KANT arkitekter
Ansøgningsfrist: 11.08

Radio24syv søger reporter i Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 10.08

SoMe-stærk virksomhedskorrespondent

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 06.08

Global Editor for Native Advertising Institute

Native Advertising Institute
Ansøgningsfrist: 05.09

Efterskoleforeningen søger en presseansvarlig med politisk tæft

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 11.08

ITD søger presserådgiver

ITD
Ansøgningsfrist: 21.08

Informationerne er derude – kan du finde dem?

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

LANDBRUGSNYT søger journalist

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationsmedarbejder

Naturvidenskabernes Hus
Ansøgningsfrist: 15.08

Presse- og kommunikationsmedarbejder til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.08

Informationerne er derude – kan du finde dem?

Østjyllands Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Webmaster/journalist til Danske Malermestre

Danske Malermestre
Ansøgningsfrist: 11.08

To stærke og udviklingsorienterede kommunikatører

Faaborg-Midtfyn Kommune
Ansøgningsfrist: 09.08