Næsten hver femte arbejder ulønnet hos Mediamovers

Mediamovers producerer flere tillæg for de store avishuse. En af grundene til, at de kan gøre det billigere, er, at fire ud af 22 ansatte i firmaet er ulønnede praktikanter, som blandt andet skriver artikler til Berlingske, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet. Berlingske vil nu have praksissen stoppet
18.12.2012 · 13:09

Mediamovers producerer flere tillæg for de store avishuse. En af grundene til, at de kan gøre det billigere, er, at fire ud af 22 ansatte i firmaet er ulønnede praktikanter, som blandt andet skriver artikler til Berlingske, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet. Berlingske vil nu have praksissen stoppet

Da Ekstra Bladet skulle spare i starten af sommeren, udliciterede avisen flere tillæg til det journalistiske produktionsselskab Mediamovers. Ud over Ekstra Bladet tæller Mediamovers kunder blandt andre de tre store betalingsaviser. Grunden til, at Mediamovers har haft så stort held med at overtage produktionen af avistillæg, er, at de kan gøre det billigere. Og en af grundene til, at de kan gøre det billigere, er, at 4 ud af firmaets 22 ansatte er ulønnede praktikanter:

Tillidsmand på Ekstra Bladet Tine Johansen fortæller, at flere freelancere mistede arbejdsopgaver, da Ekstra Bladet udliciterede deres tillæg:

»Vi har hele tiden fået at vide, at vi er meget dyrere i timen end på Mediamovers. Det kan jeg bedre forstå nu, når hver femte i firmaet arbejder gratis. I udgangspunktet synes jeg, det er fint, at man tager universitetspraktikanter, men det her virker som systematisk spekulation i gratis arbejdskraft.«

Praktikanter får "knoklet hårdt"
På Mediamovers hjemmeside ligger en rekrutteringsvideo for nye praktikanter. Her fortæller de nuværende ulønnede praktikanter om deres arbejdsopgaver. Det fremgår tydeligt, at de producerer redaktionelt indhold til flere af de store morgenaviser. Journalisten har spurgt direktør i firmaet Jesper Laursen, om han kan fortælle, hvor stor en del af indholdet som kommer fra ulønnede praktikanter. Det kan han ikke umiddelbart, og han har ikke lyst til at undersøge det nærmere, da det ville kræve for meget arbejde at gennemgå Mediamovers udgivelser.

På Mediamovers hjemmeside står der dog, at man som praktikant får "knoklet hårdt", og på videoen fortæller en ulønnet universitetspraktikant om sine arbejdsopgaver:

»På Mediamovers sidder jeg primært på Berlingskes Bolig-tillæg, hvor jeg laver reportager, interviews og nyheder og portrætter, og så skriver jeg også rejsejournalistik til Jyllands-Postens og Ekstra Bladets ferietillæg.«

Det undrer tillidsmand på Berlingske Uffe Gardel:

»Hvis det er sådan, at universitetsstuderende fast bidrager med stof til Berlingske, så er der noget rivende galt. At abonnere på en avis i dag er dyrt. Vores læsere må kunne forvente et førsteklasses produkt. Jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at de får det ved hjælp af faste leverancer fra ulønnede universitetsstuderende,« siger Uffe Gardel til journalisten.dk.

Stop praksis
Lisbeth Knudsen skriver til journalisten.dk, at Berlingske var af den opfattelse, at universitetspraktikanten i videoen var en almindelig lønnet journalist-praktikant:

"Det viser sig nu at være forkert. Hun er ulønnet praktikant i en kortere periode og kan på den baggrund ikke levere boligjournalistik til os. Det har vi d.d. meddelt vores eksterne leverandør, og herefter vil det alene kunne være journalister eller lønnede journalist-praktikanter og ikke ulønnede praktikanter, der leverer til os," skriver Lisbeth Knudsen i en mail.

Ekstra Bladets administrerende redaktør, Claus Lunde, fortæller, at han ikke kender noget til ulønnet arbejdskraft, og at det ikke er hans bord:

»Vi har et fint samarbejde med en virksomhed, der har en overenskomst med Dansk Journalistforbund. Det må være op til dem at se på det, hvis der er nogen, der mener, at der er et problem,« siger Claus Lunde.

Dialog med forbundet
Næstformand i Dansk Journalistforbund Lars Werge har nu tænkt sig at tage en snak med Mediamovers:

»Vi vil tage en snak med Mediamovers. Jeg synes umiddelbart ikke, det lyder, som om det er de intentioner, der er med hverken journalistuddannelse, praktikforløb eller sådan som en medievirksomhed skal betale for sine artikler,« siger Lars Werge.

Direktør i Mediamovers Jesper Laursen understreger, at Mediamovers lever fuldt op til overenskomsten med forbundet, men at de er velkomne til at henvende sig, hvis de er af en anden opfattelse. Han afviser, at det skulle være de ulønnede praktikanter, der er hovedårsagen til, at Mediamovers kan producere tillæggene billigere end dagbladene:

»Det er ikke derfor, vi kan levere så billigt. Selvfølgelig har det betydning for vores samlede omkostninger. Men de primære årsager er, at vi har brugt over 100 freelancere bare i 2012, at der er forskel på vores overenskomst og mange andre mediers, og at vi hver dag arbejder hårdt for at optimere vores produktion,« siger Jesper Laursen.

Har journalistuddannelse
Han fortæller, at en af de ulønnede praktikanter studerer på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles (DMJX) kommunikationslinje, en studerer på skolens cand. public-uddannelse, og en af dem har taget den et semester lange tillægsuddannelse på DMJX. Flere af dem har altså en eller anden form for journalistisk skoling bag sig, som dog ikke er lige så lang som den, de klassiske journalistpraktikanter har.

Jesper Laursen mener ikke, at kvaliteten af produktet bliver dårligere af, at ulønnede praktikaner deltager i produktionen:

»Der er kæmpe forskel på folks talent, og rundt på medierne sidder der jo fremragende journalister, som ikke har nogen journalistuddannelse. Og så er der forskel på, hvilke slags opgaver folk laver. Små-nyheder på side 2 kræver noget andet end det store bærende forsideportræt,« siger Jesper Laursen.

Kommentar

19/12/2012 - 00:34

Henrik Hansen

Så må vi jo hellere give Mediamovers noget mere i mediestøtte, så det offentlige sikkerhedsnet kan blive spændt ud under den gratis arbejdskraft. Det er jo efterhånden svaret på alt indenfor mediebranchen, hvor mediestøtten er en evig redningskrans og de kulturministre som ikke støtter mediehusenes skrantende økonomi, bliver udsat for en voldsom mediestorm.

Seneste jobopslag

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11