Mogens Jensen: Flere penge til børne-tv

Socialdemokraternes medieordfører vil give flere penge til børne-tv i nyt medieforlig. Børnene skal blandt andet have deres egen tv-avis.
09.05.2012 · 10:09

Socialdemokraternes medieordfører vil give flere penge til børne-tv i nyt medieforlig. Børnene skal blandt andet have deres egen tv-avis.

Selv om børnekanalen Ramasjang sender 15 timers børne-tv om dagen får kanalen ikke flere penge sammenlignet med dengang DR kun sendte 2-3 timers børne-tv om dagen. Men det skal der laves om på, mener Socialdemokraternes medieordfører Mogens Jensen. I Politiken kommer han med et helt katalog af idéer, der kan løfte kvaliteten af dansk børne-tv. Målet er mere danskproduceret TV for licenskronerne i stedet for billige, udenlandskproducerede programmer.

For to uger siden kritiserede DRs børne-vært Sebastian Klein Ramasjangs udvikling.
»Da Ramasjang blev lanceret, kunne vi, der laver børnefjernsyn, ikke få armene ned. Vi så for os, at der kom en børnekanal, som kunne sende alt det fede børne-tv. Omsider kunne man sende årtiers produktion af godt børne-tv. Vi havde det her gigantiske overflødighedshorn, samtidig med at vi jo blev ved med at producere børnefjernsyn, så det var fantastisk. Men sådan blev det desværre ikke. For hvad er det lige, børnene ser på Ramasjang? Billige udenlandske tegnefilm og serier«.

Mogens Jensen henviser til, at børns tv-forbrug er steget med 50 procent de sidste fire år. Men kun omkring 15 procent af udsendelserne er danskproducerede. Det betyder indkøb af mere udenlandsk indhold, flere genudsendelser og danske programmer, der skal laves billigere, skriver Mogens Jensen.

»Et kommende medieforlig må derfor prioritere flere licenskroner til blandt andet at styrke Ramasjangs programindhold og udvikle nye talenter til produktion af børne-tv,« skriver Mogens Jensen.

Han foreslår, at DR skal lave mulighed for at etablere en egentlig børne-tv-avis efter tysk forbillede. Samtidig skal TV 2 også opruste på børnefronten "selv om man ikke har de samme muligheder som DR."

En tv-avis kan ifølge medieordføreren »hjælpe børn med at forstå nyhederne, inddrage dem i debatten og aktuelle begivenheder og ikke mindst styrke børnenes følelse af at være en betydningsfuld del af samfundsfællesskabet.«

Mogens Jensen tror fremgangen kan ske ved et styrket samarbejdet mellem Det Danske Filminstitut, de to offentlige tv-stationer og det private producentmiljø.

Ifølge Gallups aktuelle top 10-liste over de mest sete programmer på Ramasjang viser at børnene gerne vil se danskeproduceret tv. Halvdelen af de mest sete programmer var i sidste uge danske.

1.  VALIANT
2.  SMØLFERNE
3.  PINGVINERNE FRA MADAGASCAR
4.  RAMASJANGSKOLEN (DK)
5.  HØVDINGEBOLD (DK)
6.  LILLE NØRD (DK)
7.  TROLDDOMSÆSKEN
8.  LIMBO (DK)
9.  EMIL FRA LØNNEBERG
10.FODBOLDPIGERNE (DK)

Kommentar

09/05/2012 - 15:44

bent øberg

jensen er altid go´ ! nu avancerer han heldigvis..

Seneste nyheder

12.02.2016 · 13:22

The Independent lukker på print

Andreas Marckmann Andreassen
12.02.2016 · 11:13

Ny app sender dig nyheder på sms med smileys og emojis

Kerstin Bruun-Hansen
12.02.2016 · 09:06

Politiken-journalist nægtet indrejse i Tyrkiet

Andreas Marckmann Andreassen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Pressechef til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 02.03

STRATEGISK PLANCHEF TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 06.03

TV-PRODUCERE TIL TV 2 BUSINESS

TV 2
Ansøgningsfrist: 22.02

Berlingske søger social medieredaktør

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 07.03

Kommunikationschef til Danske Regioner

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 26.02

LO søger kommunikationskonsulent

LO • Landsorganisationen i Danmark
Ansøgningsfrist: 18.02

Tre medarbejdere til Flensborg Avis TV - En tv/online-chef (m/k)

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 29.02

Informationsmedarbejder i informationskontoret Tusagassiivik

Grønlands Selvstyre
Ansøgningsfrist: 26.02

Bliv fellow i journalistik om børn og unge

TrygFonden
Ansøgningsfrist: 09.03

Pressekonsulent til Herlev og Gentofte Hospital

Herlev og Gentofte Hospital
Ansøgningsfrist: 17.02

DIGITAL REPORTER TIL TV 2 SPORTCENTER

TV 2
Ansøgningsfrist: 20.02

Ambitiøs kommunikationskonsulent til Anti Doping Danmark

Anti Doping Danmark
Ansøgningsfrist: 19.02

Videojournalist og historiefortæller

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 21.02