Mit første chefjob: Jens Gaardbo fortæller

”Jeg startede for hurtigt,” siger Jens Gaardbo om dengang, han som nyhedschef ville brande TV 2 Nyhederne. Mange af journalisterne var skeptiske: ”Hvad skulle alt det pladder med ståsted og værdier til for?” Artiklen er den tredje i Journalistens serie om det første lederjob
  • Kasper Palsnov/Scanpix
    I 1997 skiftede Jens Gaardbo fra Mr. News til nyhedschef på TV 2. ”I dag ved jeg, at man skal inddrage mennesker. Forandringer starter jo lige dér, hvor folk er.”
21.04.2017 · 08:44

Jeg havde været vært i en årrække på TV 2 Nyhederne, da jeg blev nyhedschef i 1997. Den første fejl var at sige ja om mandagen og at begynde på jobbet om tirsdagen. Det skal man ikke. Men jeg har gjort det flere gange siden.

Jeg startede for hurtigt. Jeg byggede nærmest, mens jeg arbejdede.

I dag ved jeg, at man skal inddrage mennesker. Forandringer starter jo lige dér, hvor folk er. Ved tasterne på computeren, inde i historierne eller inde i udsendelserne. Det er dér, man skal begynde. Det var jeg nok ikke så god til. Jeg skulle bare ud over stepperne.

Noget af det, jeg gik mest op i dengang, var, at TV 2 Nyhederne skulle stå stærkt og levedygtigt mange år fremover. Derfor slog jeg ind på en værdiorientering af TV 2 Nyhederne – noget som dengang blev opfattet som en brandingproces.

Jeg kunne fornemme, at TV 2 Nyhedernes unikke ståsted var ved at blive udvasket. Der kom nye medier, flere kanaler, og nettet begyndte så småt. Alle konkurrerede om folks tid. Når vi ansatte nye medarbejdere, havde de ikke hørt om monopolbruddet – noget, der få år tidligere havde været en central del af TV 2's dna.

Mit første chefjob

Vi begynder som menige. Men mange i medie- og kommunikationsbranchen ender med at være chef i længere eller kortere perioder. Journalisten taler med branchefolk om deres første lederjob. Og hvad de lærte af det

For dem var det lige meget, om de arbejdede for TV Avisen eller TV 2 Nyhederne. Det kunne jeg ikke holde ud.

Det betød, at jeg påtog mig en større kommunikativ opgave, der handlede om vores værdigrundlag. Og i mindre grad koncentrerede mig om det redaktionelle.

Projektet mødte forståelse, men også en vis modstand. Jeg tror, nogle følte en form for forræderi. Jeg, der skulle repræsentere det her store medie, begyndte nu at interessere mig mere for noget, der ikke var journalistisk.

Dengang kunne jeg ikke bebrejde nogen deres skepsis. På gode dage havde vi jo en million seere til klokken 19-udsendelsen, uanset hvor meget skidt vi lavede. Så hvad skulle alt det pladder med ståsted og værdier til for?

Men jeg kunne bare mærke, at TV 2's rolle som monopolbryder var slut. Vi var jo blevet de store. Så jeg ville gerne rydde op i den gamle idé om TV 2 Nyhederne.

Jeg ville gerne rydde op i den gamle ide om TV 2 Nyhederne.

Så vi lavede trailers, plakater og annoncer og interviews i andre medier og you name it. Vi afholdt en stime af interne debatter og seminarer om, hvad det ville sige at lave TV 2 Nyhederne. Der sad journalisterne så og kiggede på deres ur. Hvornår var det her slut? De ville gerne hjem til deres historie.

Journalister er håndværkere. Og man skal forstå, hvor andre mennesker er.

Men – det var ikke bare kommunikation. Jeg krævede direkte, at vores værdigrundlag fik indflydelse på vores redaktionelle linje. Og jeg er i dag stensikker på, at jeg uanset fejl undervejs også sigtede rigtigt. I dag sidder stort set alle nyhedsmedier og skændes med sig selv om, hvad de laver, og hvorfor de er her.

Projektet mødte forståelse, men også en vis modstand.

Vi fik trods alt genskabt idéen om et stort medie, der så verden nedefra og op. Det betyder blandt andet, at man skal være relevante for mennesker. Man skal træde direkte ind i deres tilværelse og ikke kun ind i politikernes tilværelse. Og du skal ikke mistænke mig for at være populist, for det er jeg eddermame ikke. Jeg afskyr folket lige så meget, som jeg afskyr eliten.Jeg lærte i øvrigt også, at man skal stoppe på et tidspunkt.

Jeg var nyhedschef i seks år, og det er nok den bedste periode i min professionelle tilværelse. Men du skal ikke sidde som leder alt for længe i det samme job. Seks-syv år var meget passende. Man kan nå at drage fordel af sin rutine, men man når heller ikke at sidde og vende bladene. Jeg har gjort det også i tiden efter. Stoppet på et tidspunkt. Som Ulla Terkelsen siger: ”Up and Go”

Jens Gaardbo er uddannet journalist og i dag vært på TV 2 News. Han er tidligere nyhedschef på TV 2, kommunikationschef i medicinalfirmaet Lundbeck og selvstændig i Gaardbo Comm og kommunikationsbureauet KasterGaardbo.

Fortalt til Jakob Albrecht

Kommentar

Seneste nyheder

24.05.2017 · 15:35

Ekspert: Elektronista bryder fortsat loven

Andreas Marckmann Andreassen
24.05.2017 · 15:18

Pressenævnet kritiserer Point of View International

Jakob Albrecht
24.05.2017 · 13:40

Millionunderskud i Zetland

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Digital projektleder med flair for UX til DGI

DGI
Ansøgningsfrist: 12.06

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger to undervisere til journalistuddannelsen

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Ansøgningsfrist: 05.06

Finans søger en ... erhvervsreporter

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 09.06

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 02.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06

Kommunikationsansvarlig leder til Koncern Kvalitet

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 09.06

Vil du være en af Dansk Journalistforbunds netværkskoordinatorer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalister

Socialpædagogerne
Ansøgningsfrist: 11.06

ER DU TV 2 FIKTIONS NYE EXECUTIVE PRODUCER?

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.06

Presserådgiver i SF

SF
Ansøgningsfrist: 01.06

Søger stærk kommunikatør

Danske Gymnasier
Ansøgningsfrist: 15.06

Kan du finde nye veje til kollektive aftaler for DJ’s medlemmer?

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 14.06

BUPL Sydjylland søger kommunikationsmedarbejder til barselsvikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 20.06

Illustreret Videnskab søger multimediegrafiker med videnskab i generne

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 12.06

Social Media Manager (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 05.06

Digital indholdsredaktør (AC-fuldmægtig)

SDU
Ansøgningsfrist: 28.05

Redaktionschef til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 29.05