”Min store drøm er nok at åbne mit eget bureau engang”

Studiestart står for døren, og mediefagene er populære. For Nicolas Housted, der skal læse kreativ kommunikation, er reklamebranchen drømmen. ”Jeg vil gerne blive skidegod til at få ideer. Men jeg ved ikke, om jeg skal være tekstforfatter eller art director eller måske åbne min egen jazzklub”
  • Privatfoto
    "I alt har jeg søgt ind på Medie- og Journalisthøjskolen fem gange. Jeg ved ikke, om det er af ren medlidenhed, at de nu endelig har lukket mig ind. Men nu skal den drøm bare have fuldt spark bagi,” siger Nicolas Housted.
09.08.2017 · 15:36

I år optager Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 26 studerende på skolens uddannelse i kreativ kommunikation. Uddannelsen er én af fire studieretninger inden for visuel kommunikation.

25-årige Nicolas Housted en af de heldige, der er kommet ind på den treårige uddannelse. Han begynder på skolen i Emdrup i København til september.

”Jeg tror, det bliver tre intense og hårde år med gråd og fejring og gode og dårlige oplevelser. Men jeg glæder mig til det hele,” siger Nicolas Housted.

Her fortæller han om sine drømme og forventninger til studiet, faget og et arbejdsliv i en omskiftelig mediebranche.

”Jeg fik øjnene op for kreativ kommunikation i 2014, da en veninde søgte ind og fortalte om det. Det er i bund og grund en uddannelse målrettet reklamebranchen, og det lød vanvittigt interessant, syntes jeg. På det tidspunkt troede jeg, jeg skulle være journalist. Jeg havde allerede søgt ind på Journalisthøjskolen tre gange og var blevet afvist hver gang. Men efter tredje forsøg skiftede jeg retning.”

”Jeg har altid godt kunnet lide at tegne og illustrere og formidle mine idéer visuelt og ikke kun skriftligt, så idéen om at komme ind i reklamebranchen inspirerede mig meget. Jeg begyndte på multimediedesign på Aarhus Erhvervsakademi for bedre at kunne søge ind på kreativ kommunikation. Det gav mig et konkret begreb om strategisk kommunikation, og jeg fik bygget hele design-delen og Adobe-pakken bygget på.”

”Første gang kom jeg ikke ind, men i år lykkedes det. Så i alt har jeg søgt ind på Medie- og Journalisthøjskolen fem gange. Jeg ville bare ind. Jeg ved ikke, om det er af ren medlidenhed, at de nu endelig har lukket mig ind. Men nu skal den drøm bare have fuldt spark bagi.”

”Der er både en tekstforfatter- og en art director-linje. Jeg ved ikke, hvor jeg ender endnu, men jeg ved, at arbejdsformen på mange reklamebureauer, hvor man brainstormer og idégenerer sammen i arbejdsgrupper, passer godt til mig. Jeg er nok lidt famlende og ’bolde-op-i-luften’-agtig, og jeg får ordens-diabetes, når jeg ser på et Excel-ark. Så jeg kan bedst se mig selv i et fag, hvor jeg får lov at være kreativ.”

”Jeg vil gerne blive god til at sætte folk sammen, og jeg vil gerne blive skidegod til at få ideer. Men jeg ved ikke, om jeg skal være tekstforfatter eller art director eller måske åbne min egen jazzklub. Jeg kommer lidt med åbne arme og håber, at faget og kreativ kommunikation kan tage mig med storm.”

”Jeg kan godt være bekymret for, om jeg måske har Janteloven lidt for meget med mig til det her fag. Jeg er ikke særlig god til at kindkysse og snakke mig selv op, og mit umiddelbare indtryk er, at det er en konkurrencepræget branche, hvor det ofte betaler sig at komme med albuerne forrest, så man kommer længere frem i køen. Det tror jeg også præger studiemiljøet. Vi bliver jo en lille sammentømret gruppe med de samme drømme, og jeg forestiller mig, at alle både er venner og konkurrenter.”

”Jeg er kun 25 år, men jeg føler mig allerede lidt gammel i forhold til, hvor meget teknologien udvikler sig. For eksempel virker Snapchat stadig som en ret vild ting for mig. Men jeg tror, vi bliver rigtig gode til at bruge de her nye teknologier på kreativ kommunikation.”

”Jeg har nok altid haft en idé om, at man tager en uddannelse, og så bliver man fastansat. Men det kan man jo ikke regne med i dag - sådan er virkeligheden ikke mere. Jeg tror helt klart, det er sundt at have den grundindstilling, at det kunne være fedt at være freelancer eller starte sit eget. Min store drøm er nok at åbne mit eget bureau engang. Men det kræver mange år på bureau og en masse forbindelser.”

”Lige nu er det bureauet Mensch et stort forbillede for mig. De laver noget vanvittigt flot kommunikation og er lidt the shit. Til en samtale hos dem fik jeg at vide, at det nok lige tager et par håndfulde år, før jeg har evnerne til at komme derind. Det er en fed målestok, synes jeg. At der er et sted, du kan begynde at tænke på, når alle dine kreative muskler er spidset helt til. Når du er blevet den dygtigste tekstforfatter eller den dygtigste art director.”  

Kommentar

Seneste jobopslag

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11