”Min drøm er at blive en slags hybrid-kommunikations-medarbejder”

24-årige Camilla Eskesen har allerede en uddannelse i grafisk design, men fra september skifter hun spor og skal læse kommunikation og digitale medier. ”Jeg tror, jeg ender med at kunne lidt af det hele,” siger hun. Artiklen er den sidste i en serie om kommende mediestuderendes drømme
  • Camilla Eskesen
    "Den uddannelse, jeg har fået, er meget møntet på praktisk erfaring og det æstetiske i design. Men jeg har fundet ud af, at jeg mangler noget teori. Jeg mangler noget "hvorfor"," siger Camilla Eskesen.
11.08.2017 · 08:56

Allerede i gymnasietiden opdagede nu 24-årige Camilla Eskesen uddannelsen Kommunikation og Digitale Medier på Aalborg Universitet. Men snittet var ikke højt nok.

Efter et par omveje forbi andre uddannelser og en Kvote 2-ansøgning er det nu alligevel lykkedes hende at komme ind på drømmestudiet. Hun starter til september og skal specialisere sig i interaktionsdesign.

”Det handler kort fortalt om kommunikation i samspil mellem teknologi og mennesker. Det er virkelig abstrakt, men samtidig også virkelig simpelt,” siger Camilla Eskesen.

Journalisten har talt med hende om hendes forventninger til studiet, faget og drømmen om et arbejdsliv i mediebranchen.

”Jeg har bugt de sidste to år på at uddanne mig til grafisk designteknolog på University College Nordjylland. Jeg har ikke vidst, hvor uddannelsen egentlig bar mig hen - jeg vidste bare, at jeg ville noget kreativt og noget med formidling. Det vil jeg stadig. Derfor føler jeg heller ikke, de sidste år har været spildt.”

”Da jeg gik på efterskole i 2009, så jeg tv-serien 'Mad Men'. Den foregår på et reklamebureau, og selv om det måske er en kliché, tror jeg, den inspirerede mig meget. Det virkede bare enormt cool at arbejde kreativt i en kommunikationsafdeling på den måde. At se en masse mennesker med forskellige kompetencer arbejde sammen og i fællesskab få stykket et fedt produkt sammen.”

”Den uddannelse, jeg har fået, er meget møntet på praktisk erfaring og det æstetiske i design. Men jeg har fundet ud af, at jeg mangler noget teori. Jeg mangler noget ”hvorfor”. Hvorfor vælger man, at elementerne skal se ud på den måde, hvorfor vælger man lige dén røde farve, hvorfor vælger man lige de platforme?”

”På Kommunikation og Digitale Medier specialiserer man sig i interaktive medier. Hvordan vi kommunikerer nonverbalt og verbalt på nye platforme. Det lyder enormt spændende, synes jeg. Lige nu er alt app-baseret – men når jeg er færdig, er der nok en ny platform. Måden, vi kommunikerer på, skifter hele tiden, og markedsføring i dag foregår på en helt anden måde end for bare 10 år siden.”

”Jeg tror ikke, der kommer til at være en specifik jobtitel, der henvender sig til mig, når jeg er færdig. Jeg skal nok selv ud og fortælle arbejdsgiverne, at de har brug for mig. Men jeg tror, jeg ender med at kunne lidt af det hele, for uddannelsen tager forskellige grene fra andre uddannelser og kombinerer dem. Kommunikationsdelen, designdelen og det mere datalogiske og interaktive. Det kan jeg godt lide.”

”Hvis man kommer ud uden erfaring fra studierelevant arbejde, tror jeg, det bliver svært. Netværk er ekstremt vigtigt. De sidste par år har jeg haft studiejob i en kommunikationsafdeling i en kunstfilmsbiograf her i Aalborg, der hedder Biffen. Jeg laver grafisk materiale, sociale medier, hjemmeside og er inde over eventkoordinering. Så jeg tror, jeg er rimelig fornuftigt stillet i forhold til netværk i kulturmiljøet her.”

”Min drøm er at blive en slags hybrid-kommunikationsmedarbejder i et større eller mindre foretagende. Et stort et, hvis jeg skulle drømme, men et, jeg deler værdier med. Hvor man vægter de kreative værdier frem for salg og promovering. Det kunne for eksempel være sådan noget som at være med til at udvikle en app for Louisiana, der guider gæsterne rundt i en udstilling.”

”Jeg kan godt være lidt bange for, at jeg er så meget jyde, at jeg ikke formår at gå ud og sælge mig selv, som man skal inden for den her branche. Men det kan jo ændre sig. Lige nu glæder jeg mig bare allermest til at få lov at nørde teori og bruge teoretikere og lave analyser på universitetet.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11