MetroXpress og 24timer solgt til schweizere

Schweizisk medieselskab overtager MetroXpress A/S med to af Danmarks mest læste dagblade - metroXpress og 24timer. De nye ejere vil udvikle avisen.
28.11.2012 · 16:15

Schweizisk medieselskab overtager MetroXpress A/S med to af Danmarks mest læste dagblade - metroXpress og 24timer. De nye ejere vil udvikle avisen.

20 Minuten AG, et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG, køber MetroXpress Danmark A/S, som udgiver de to gratis dagblade, metroXpress og 24timer med tilhørende nyhedsportaler.
Det fremgår af en pressemeddelse som MetroXpress A/S har udsendt.

MetroXpress er Danmarks mest læste dagblad, og tilsammen har de to aviser et læsertal på ca. 730.000. Det samlede oplag på de to titler er på ca. 350.000 eksemplarer. MetroXpress A/S er beliggende i København NV.

Aftalen betyder, at 20 Minutter AG 1. januar 2013 overtager alle aktierne i MetroXpress Danmark A/S fra Metro International SA med 51 procent og fra henholdsvis A-Pressen og JP/Politikens Hus hver med 24,5 procent.

I 2011 havde MetroXpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25.5 millioner euro. Købsprisen for MetroXpress A/S er et lavt tocifret millionbeløb i euro.

20 minutter AG har stor erfaring med at opbygge gratis dagblade og nyhedssites. En erfaring, der skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark.

Kommentar

29/11/2012 - 03:13

Max Kim Tobiasen

Det forekommer mig umiddelbart at være en strategisk brøler fra JP/Politikens hus side. 

 Så vidt jeg er orienteret vil de fleste store Danske dagblade begynde at indføre betalingsvægge på nettet i 2013, hvilket unægteligt vil lede en del forbrugere i armene på de gratis alternativer. Der er efterhånden mange undersøgelser der viser at de fleste forbrugere ikke er interesserede i at betale for nyheder på nettet.

 Det vil give vind i sejlene for gratisaviser såsom MetroXpress og 24Timer. Hvis de, som der står i artiklen, er dygtige til at udvikle medier både på print og net står det Schweiziske selskab 20 minuten i en formidabel position til at overtage en god bid af det Danske nyhedsmarked på nettet. 

Det gør det ikke bedre at der ikke er nogen af de store Danske aviser (måske med undtagelse af EB) der har synderligt forstand på hvordan man driver et website ordentligt, så barrieren er ikke specielt høj.  

03/12/2012 - 12:53

Frederik Hansen

Synes godt nok ikke, at verden er tjent med alle de gratis aviser. Udover at de skader miljøet så underminerer de også de "rigtige" aviser.

Seneste jobopslag

DR søger stærke videnskabsjournalister

DR
Ansøgningsfrist: 11.09

Strategisk kommunikatør og projektleder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 11.09

Kommunikationsmedarbejder med pionérånd

Lev Uden Vold
Ansøgningsfrist: 30.08

Bolig Magasinet søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 11.09

Journalist i København

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 25.08

Leder til centralt kommunikationsteam

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 03.09

Presserådgiver

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 24.08

Journalist til nyhedsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 11.09

Videojournalist (barselsvikariat)

DTU
Ansøgningsfrist: 30.08

Journalist og pressemedarbejder

Erhvervsakademi Dania
Ansøgningsfrist: 03.09

DISCOVERY NETWORKS DANMARK SØGER DIGITAL PR-KONSULENT

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 08.09

Studerende til Styrelsen for Patientsikkerheds kommunikationsteam

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 04.09

Discovery Networks Danmark søger meta data specialist

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 01.09