29. august 2015

MetroXpress og 24timer solgt til schweizere

Schweizisk medieselskab overtager MetroXpress A/S med to af Danmarks mest læste dagblade - metroXpress og 24timer. De nye ejere vil udvikle avisen.
28/11/2012 | 16:15

Schweizisk medieselskab overtager MetroXpress A/S med to af Danmarks mest læste dagblade - metroXpress og 24timer. De nye ejere vil udvikle avisen.

20 Minuten AG, et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG, køber MetroXpress Danmark A/S, som udgiver de to gratis dagblade, metroXpress og 24timer med tilhørende nyhedsportaler.
Det fremgår af en pressemeddelse som MetroXpress A/S har udsendt.

MetroXpress er Danmarks mest læste dagblad, og tilsammen har de to aviser et læsertal på ca. 730.000. Det samlede oplag på de to titler er på ca. 350.000 eksemplarer. MetroXpress A/S er beliggende i København NV.

Aftalen betyder, at 20 Minutter AG 1. januar 2013 overtager alle aktierne i MetroXpress Danmark A/S fra Metro International SA med 51 procent og fra henholdsvis A-Pressen og JP/Politikens Hus hver med 24,5 procent.

I 2011 havde MetroXpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25.5 millioner euro. Købsprisen for MetroXpress A/S er et lavt tocifret millionbeløb i euro.

20 minutter AG har stor erfaring med at opbygge gratis dagblade og nyhedssites. En erfaring, der skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark.

Kommentar

29/11/2012 - 03:13
Max Kim Tobiasen

Det forekommer mig umiddelbart at være en strategisk brøler fra JP/Politikens hus side. 

 Så vidt jeg er orienteret vil de fleste store Danske dagblade begynde at indføre betalingsvægge på nettet i 2013, hvilket unægteligt vil lede en del forbrugere i armene på de gratis alternativer. Der er efterhånden mange undersøgelser der viser at de fleste forbrugere ikke er interesserede i at betale for nyheder på nettet.

 Det vil give vind i sejlene for gratisaviser såsom MetroXpress og 24Timer. Hvis de, som der står i artiklen, er dygtige til at udvikle medier både på print og net står det Schweiziske selskab 20 minuten i en formidabel position til at overtage en god bid af det Danske nyhedsmarked på nettet. 

Det gør det ikke bedre at der ikke er nogen af de store Danske aviser (måske med undtagelse af EB) der har synderligt forstand på hvordan man driver et website ordentligt, så barrieren er ikke specielt høj.  

03/12/2012 - 12:53
Frederik Hansen
Synes godt nok ikke, at verden er tjent med alle de gratis aviser. Udover at de skader miljøet så underminerer de også de "rigtige" aviser.

Seneste nyheder

28/08/2015 | 15:52
Jakob Albrecht
28/08/2015 | 15:24
Jakob Albrecht
28/08/2015 | 15:08
Jakob Albrecht

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Læger uden Grænser

Læger uden Grænser
Ansøgningsfrist: 16/09/2015

Journalist til Videncenter for Arbejdsmiljø

Videncenter for Arbejdsmiljø
Ansøgningsfrist: 13/09/2015

Økonomiredaktør på Børsen

Dagbladet Børsen A/S
Ansøgningsfrist: 13/09/2015

Redaktionschef til DR2 Morgen og DR2 Dagen

DR
Ansøgningsfrist: 18/09/2015

Digital redaktionssekretær (projektansættelse)

Dagbladet Information
Ansøgningsfrist: 11/09/2015

Stærk og karismatisk web-tv redaktør

DR
Ansøgningsfrist: 30/09/2015

TV 2 SØGER WEB-TV-JOURNALISTER

TV 2
Ansøgningsfrist: 14/09/2015

Journalister til Radioavisen og Qanorooq

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 15/09/2015

Web journalist

Freemuse
Ansøgningsfrist: 07/09/2015

Chef for regeringens kommunikationsenhed

Statsministeriet
Ansøgningsfrist: 02/09/2015

Pressechef til Dansk Sygeplejeråd

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 06/09/2015

CARE Danmark søger medieredaktør

CARE Danmark
Ansøgningsfrist: 31/08/2015

Er du den ny kommunikationschef på Roskilde Katedralskole?

Roskilde Katedralskole
Ansøgningsfrist: 15/09/2015

TV SYD søger en nyhedsredaktør

TV SYD
Ansøgningsfrist: 03/09/2015

Teamleder for DRs programpresse

DR
Ansøgningsfrist: 30/08/2015