22. december 2014
BLOG
Jørgen Laurvig:
Cubas medier i et jerngreb

MetroXpress og 24timer solgt til schweizere

Schweizisk medieselskab overtager MetroXpress A/S med to af Danmarks mest læste dagblade - metroXpress og 24timer. De nye ejere vil udvikle avisen.
28/11/2012 | 16:15

Af: Jakob Albrecht

Schweizisk medieselskab overtager MetroXpress A/S med to af Danmarks mest læste dagblade - metroXpress og 24timer. De nye ejere vil udvikle avisen.

20 Minuten AG, et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG, køber MetroXpress Danmark A/S, som udgiver de to gratis dagblade, metroXpress og 24timer med tilhørende nyhedsportaler.
Det fremgår af en pressemeddelse som MetroXpress A/S har udsendt.

MetroXpress er Danmarks mest læste dagblad, og tilsammen har de to aviser et læsertal på ca. 730.000. Det samlede oplag på de to titler er på ca. 350.000 eksemplarer. MetroXpress A/S er beliggende i København NV.

Aftalen betyder, at 20 Minutter AG 1. januar 2013 overtager alle aktierne i MetroXpress Danmark A/S fra Metro International SA med 51 procent og fra henholdsvis A-Pressen og JP/Politikens Hus hver med 24,5 procent.

I 2011 havde MetroXpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25.5 millioner euro. Købsprisen for MetroXpress A/S er et lavt tocifret millionbeløb i euro.

20 minutter AG har stor erfaring med at opbygge gratis dagblade og nyhedssites. En erfaring, der skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark.

Kommentar

29/11/2012 - 03:13
Max Kim Tobiasen

Det forekommer mig umiddelbart at være en strategisk brøler fra JP/Politikens hus side. 

 Så vidt jeg er orienteret vil de fleste store Danske dagblade begynde at indføre betalingsvægge på nettet i 2013, hvilket unægteligt vil lede en del forbrugere i armene på de gratis alternativer. Der er efterhånden mange undersøgelser der viser at de fleste forbrugere ikke er interesserede i at betale for nyheder på nettet.

 Det vil give vind i sejlene for gratisaviser såsom MetroXpress og 24Timer. Hvis de, som der står i artiklen, er dygtige til at udvikle medier både på print og net står det Schweiziske selskab 20 minuten i en formidabel position til at overtage en god bid af det Danske nyhedsmarked på nettet. 

Det gør det ikke bedre at der ikke er nogen af de store Danske aviser (måske med undtagelse af EB) der har synderligt forstand på hvordan man driver et website ordentligt, så barrieren er ikke specielt høj.  

03/12/2012 - 12:53
Frederik Hansen
Synes godt nok ikke, at verden er tjent med alle de gratis aviser. Udover at de skader miljøet så underminerer de også de "rigtige" aviser.

Seneste nyheder

19/12/2014 | 15:26
Emil Ellesøe Ditzel
19/12/2014 | 13:08
Jakob Albrecht
19/12/2014 | 12:50
Jakob Albrecht
19/12/2014 | 11:42
Jakob Albrecht

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Greenpeace Nordic is looking for a Head of Communications

Greenpeace
Ansøgningsfrist: 15/01/2015

Fynske Medier søger to reportere

Fyens Stiftstidende
Ansøgningsfrist: 05/01/2015

Chefproducer til TV ØST

TV Øst
Ansøgningsfrist: 13/01/2015

Journalist til kirke og tro i Aarhus

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 15/01/2015

BERLINGSKE MEDIA SØGER // SOCIAL MEDIA MANAGER TIL BERLINGSKE BUSINESS

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 12/01/2015

 

Nyt fra Kommunikationen.dk