Metroxpress hilser Facebooks kamp mod lokke-overskrifter velkommen

Facebook vil bekæmpe såkaldt clickbait. Metroxpress ser lokke-overskrifter som en kunst og støtter tiltaget: »Jeg tror kun, det her kan komme os til gode,« siger sociale medier-redaktør Nadia Nikolajeva
  • Lasse Bak Mejlvang / Metroxpress
    Metroxpress er ikke nervøs for, at de vil blive ramt, når Facebook sætter ind mod clickbait. Her ses Metroxpress' redaktør for sociale medier, Nadia Nikolajeva, på coverbilledet fra avisens Facebook-side.
27.08.2014 · 11:56

Facebook har blæst til kamp mod rubrikker som ’Alt pegede på at ung kvinde var gravid – men så fandt man dette’ og ’ Fandt fremmed mand i seng med kæresten: Tog anderledes hævn’.

I et blogindlæg skriver det sociale medie, at de har lavet en ny opdatering, som har til formål at straffe de medier og sider, der lokker med overskrifter og skuffer læserne, når de klikker. Kort sagt skal det ske ved, at de medier og sider over tid får mindre synlighed i brugernes newsfeed.

Ifølge Facebook sker det for at sikre, at de ting, som brugerne i virkeligheden gerne vil se, ikke drukner i clickbait-indhold. 

Et af de danske medier, som mest aktivt bruger denne type rubrikker, er Metroxpress. Faktisk har begge eksempler fra denne artikels indledning været bragt på Metroxpress’ hjemmeside og delt på avisens facebookside i løbet af den seneste uge. Alligevel er redaktør for sociale medier på Metroxpress Nadia Nikolajeva ikke bekymret for, at det nye tiltag vil ramme dem og deres trafik fra Facebook.

»Jeg blev faktisk rigtig glad, da jeg læste den her nyhed fra Facebook. De holder jo os medier i deres hule hånd - men jeg tror faktisk kun, at det her kan komme os til gode. Hvis de altså kan få det til at fungere i forhold til deres algoritmer,« siger hun.

Godt at få renset ud

Nadia Nikolajeva forklarer, at hun skelner mellem det, som mx.dk gør, og så den type cklickbaiting, der direkte har til formål at snyde folk til at læse en artikel, som de efterfølgende vil blive skuffet over.

»Hvis vi kan få renset ud i de her meget svulstige rubrikker på artikler, der slet ikke er så vilde, som de lægger op til, så synes jeg kun, det er godt. Så kan facebookfeedet i højere grad blive noget, som folk respekterer som en seriøs nyhedskanal,« siger Nadia Nikolajeva.  

Men laver I ikke selv den slags rubrikker?

»Jojo - jeg synes jo, det er en kunst at lave den her type rubrikker, der er æggende, vækkende og har et element af overraskelse. Og vi kan se, at når vi laver en god rubrik, så får vi også god trafik. Så det er noget, vi bruger ret lang tid på, og der går sport i det for os. Men jeg vil påstå, at vi kun gør det med artikler, der kan bære det. Vi vil Ikke give folk en klam følelse af, at de er blevet snydt,« siger hun og tilføjer:

»Nogle gange kan det selvfølgelig kamme over, og jeg vil ikke spille hellig og påstå, at vi aldrig har rubrikker, der kan forstås som negativ clickbaiting. Men jeg prøver hele tiden at finde balancen.« 

Det handler ikke kun om trafik

Nadia Nikolajeva forklarer, at mx.dk meget aktivt bruger Facebook til at få trafik. Blandt andet ved at skrue rubrikkerne sammen på en måde, der får folk til at klikke på historierne. Men det handler ikke kun om trafik, understreger hun:

»Det handler også om at få gode kommentarer under artiklerne på Facebook. Og hvis jeg laver en rubrik, der fortæller det hele - så man faktisk får essensen uden at have læst artiklen – så oplever jeg nogle gange, at folk går ind og kommenterer med det samme uden at have læst og forstået, hvad det handler om. Min motivation er derfor at lokke folk ind og læse artiklen, inden de kommenterer videre,« siger hun.

Ifølge Facebook vil de blandt andet vurdere, hvilke rubrikker der gør sig skyldig i at clickbaite, ved at se på, hvor lang tid læserne bruger på en artikel, inden de kommer tilbage til det sociale medie, og i hvor høj grad de deler og liker artiklen på Facebook. Heller ikke det får Nadia Nikolajeva til at ryste i bukserne:

»Mx ligger jo i top-fem herhjemme med hensyn til delinger, likes og kommentarer på Facebook, og folk bruger generelt lang tid på vores artikler. Så vi har ikke noget at være nervøse for,« siger hun.

Longreads kan blive ramt

Hvorvidt Facebook rent faktisk vil lykkes med at mindske synligheden af artikler med clickbait-rubrikker i brugernes nyhedsfeed, er Nadia Nikolajeva spændt på. 

»Det her med, at de vil vurdere på folks tidsforbrug, tænker jeg faktisk, er en god metode. Men det vil jo ikke virke 100 procent. For eksempel klikker nogen sig måske ind på en longread alene for at bookmarke den. Og så hopper de hurtigt ud igen, fordi de vil vende tilbage til den senere,« siger Nadia Nikolajeva.  

Er det overhovedet i orden – synes du – at Facebook som platform på den måde går ind og blander sig i det indhold, der deles på deres platform?

»Jeg kan blive enormt træt af, at Facebook er den her meget store mastodont, som kan være svær at komme igennem til. Men omvendt er det jo også en gratis platform. Så det er lidt det sure med det søde. Det her ser jeg som et positivt tiltag,« siger hun.  

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus
Ansøgningsfrist: 15.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

DANMARKS FISKERIFORENING SØGER JOURNALIST

DANMARKS FISKERIFORENING
Ansøgningsfrist: 08.01

Leder til BUPL’s kommunikation

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 04.01

TV 2 Lorry søger kreativ historiefortæller

TV2/ Lorry
Ansøgningsfrist: 15.01

Erfaren projektleder til lotterikommunikation

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 07.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

Er du vores nye kommunikations- og sekretariatsmedarbejder?

Kristelig Handicapforening
Ansøgningsfrist: 05.01

Kommunikationskonsulent

Viborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.01

Politiken søger EU-korrespondent

Politiken
Ansøgningsfrist: 20.12

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 10.01

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 15.01

Kommunikationsdirektør til Diabetesforeningen

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Leder af kommunikation DTU Byg

DTU
Ansøgningsfrist: 20.12

INTERN KOMMUNIKATIONSKOORDINATOR

Sparekassen Sjælland-Fyn
Ansøgningsfrist: 16.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12