Mediesociolog: Drop den daglige avis

Den kradsende krise får mediesociolog Ida Willig til at opfordre aviserne til at overlade dag-til-dag-nyhederne til Internettet. I stedet skal betalingsaviserne satse på de klassiske avisgenrer og udkomme sjældnere.
31.10.2008 · 11:41

Den kradsende krise får mediesociolog Ida Willig til at opfordre aviserne til at overlade dag-til-dag-nyhederne til Internettet. I stedet skal betalingsaviserne satse på de klassiske avisgenrer og udkomme sjældnere.

 
Store internationale aviser vil fyre stakkevis af medarbejdere. Det samme kan ske i Danmark, og derfor opfordrer mediesociolog Ida Willig de nuværende dagblade til at lægge stilen helt om og i stedet satse på at blive få dages-aviser.

Hun tager udgangspunkt i den amerikanske professor i journalistik Philip Meyers beskrivelse af fremtidens eliteavis. Han mener, at aviserne taber til Nettet, hvis de ikke ændrer kursen. I stedet kan den klassiske avis få indflydelse på samfundet ved at satse på analyser og undersøgende journalistik.

Ida Willig kan allerede nu spore den strategi blandt danske dagblade. Blandt andet hos Politiken, som har nyhedsanalyser på forsiden.

»Ingen af de danske morgenaviser har dog endnu taget skridtet og stillet sig selv spørgsmålet: Er det nødvendigt at udgive en trykt avis syv dage om ugen, når stort set alle danske mediehuse samtidig tilbyder konstant nyhedsopdatering på Internettet,« skriver Ida Willig i en mediekommenter i Information.

Opfattelsen underbygges også af den svenske professor i medieøkonomi Robert Picard, som spår, at aviserne kun overlever, hvis de satser på de klassiske avisgenrer, udkommer få dage om ugen - kombineret med en konstant opdatering på Nettet.

Kommentar

Seneste jobopslag

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Journalist søges til Avisen.dk og Ugebrevet A4

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 22.09

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationskonsulent til presse og sociale medier i Danske Handicaporganisationer (DH)

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 22.09