Medianos eksperter diskuterer fodbold, når tv sender reklameblokke

Mediano analyserer fodboldkampe live på Facebook helt uden reklameblokke. Ifølge Medianos Peter Brüchmann sender tv-stationerne alt for mange reklamer. Discovery tager konkurrencen med ro. TV3 Sport: ”Det er noget, vi kommer til at forholde os til”
  • Screendump
02.03.2017 · 09:05

Vil du helst se sportsjournalisten Peter Brüchmann, Lyngby-træner David Nielsen og superligaspilleren Francis Dickoh analysere en Champions League-kamp mellem Bayern München og Arsenal? Eller foretrækker du TV3's fodboldeksperter - men dermed også en masse reklameafbrydelser?

Medstifter af sportsmediet Mediano Peter Brüchmann mener, at Mediano Live er oplagt for fodboldfans, der hellere vil have analyser i optakten og i pausen - end se reklamer på tv.

”Nogle seere har målt reklamerne i pausen af en tv-kamp til mere end 14 minutter ud af 15 minutter. Eller med andre ord: Analysen varer under et minut. Det synes seerne er synd, når der står dygtige, dyre eksperter i studiet, som nærmest ikke kommer til orde, når det er allermest relevant. Mediano får fat i et publikum, der gerne vil have analyserne her og nu,” siger Peter Brüchmann.

TV3 Sport: Rettigheder er dyre

Kim Mikkelsen er sportschef på TV3, der blandt andet sender Champions League. Han siger, at når Mediano laver live-udsendelser, der slår sig op på at tilbyde analyser under reklameblokkene på tv, ”så er det noget, vi må forholde os til”.

”Når Peter Brüchmann gør en dyd ud af, at han er inde og ambushe (bagholdsangribe, red.) os med live-programmerne, er det noget, vi kommer til at forholde os til,” forklarer Kim Mikkelsen.

Discovery: Vi må leve med konkurrencen

Sportsdirektør Anders Bay fra Discovery Networks tager konkurrencen fra Mediano Live med ro.

”Peter Brüchmann og Mediano går nye veje, og det er en konkurrence, vi må leve med. Det er ikke min primære bekymring, når jeg lægger hovedet på puden om aftenen,” siger han.

Anders Bay har ansvaret for sporten på Kanal 5, 6’eren, Canal 9 og Eurosport – for eksempel Superligaen, Europa League og det danske fodboldlandshold.

Han siger, at når man kommer med et nyt medie, har man lov til at udfordre konventionerne.

”At de sender Mediano Live, er ikke noget, jeg bliver mopset eller indebrændt over,” forklarer Anders Bay.

Fortsat få views

Da Bayern München tog imod Arsenal i Champions League, valgte 3.700 at se Medianos optaktsudsendelse. 5.900 så med i pausen, og 4.900 fulgte med efter kampen.

Tallene er fortsat små, men Peter Brüchmann er tilfredse med dem.

”Det er seere, vi har fået helt uden at slå på tromme for det,” forklarer han.

Mediano Live bliver streamet live på Facebook og kan i løbet af foråret også ses på Youtube.

Sammenlignet med for eksempel Viasat TV3 Sports Discoverys studieproduktioner er Medianos live-sendinger fortsat low budget. Det bliver sendt fra en lejlighed på Nørrebro i København, hvor Medianos podcasts også bliver optaget.

”Det, vi kan tilbyde, er dybere, end nogen tv-station kan gøre det, fordi vi tillader at bruge tiden på det - ligesom i alle vores andre formater,” siger Peter Brüchmann.

Vil bare gerne lave god journalistik

Peter Brüchmann stiftede i juni 2016 Mediano sammen med Jacob Staehelin, tidligere sportsredaktør på BT og designbureauet Magic People Voodoo People. Mediano gik i luften med podcasts om fodbold. I gennemsnit lytter brugerne i cirka 45 minutter.

Mediano har netop lanceret en podcast om cykling, fankultur og kvindefodbold. Mediano laver typisk 7-8 podcasts om ugen.

”Det er ikke et mål i sig selv at vokse. Vi har ikke ambitioner om mange ansatte eller om at vinde gazellepriser. Vi vil bare gerne lave god journalistik om det, vi interesserer os for,” siger han.

1,5 millioner downloads

Snart er Medianos programmer blevet downloadet og lyttet 1,5 million gange, oplyser Peter Brüchmann. Medianos tommelfingerregel er, at man ønsker at tjene 1 krone per download.

Udsendelserne er sponsoreret af blandt andre Faxe Kondi, Danske Spil og 3F.

Sponsoraterne har mødt kritik fra professor i medieret Sten Schaumburg-Müller fra Syddansk Universitet. Han mener, Medianos brug af sponsorer er på kant med markedsføringsloven

Peter Brüchmann tror på modellen.

”Vi finder kommercielle løsninger til indholdet. Det har de gamle medier brug for,” siger han.

Laver ikke fine ansættelseskontrakter

Mediano startede med frivillig arbejdskraft og lånt udstyr i lånte lokaler. I dag har man investeret i to podcast-studier og er ved at opbygge et simpelt tv-studie. Omsætningen vil i Medianos første regnskabsår være over en million, oplyser Peter Brüchmann..

”Vi laver ikke fine kontrakter, som Lars Werge og DJ vil kunne skrive under på. Men det skal nok komme, hvis vi fortsætter. Vi prøver at lave fremtidens mediearbejdspladser, men vi kan kun skabe dem, hvis vi bruger gaffa-tape og forlængerledninger, mens vi bygger,” siger Peter Brüchmann.

TV3: Man skal ikke bruge gratis arbejdskraft

Kim Mikkelsen anklager Mediano for at bruge gratis arbejdskraft og dermed bryde med al kutyme for betaling af medarbejderne.

”Det er da en ny bane, han begynder at spille på,” siger han om Peter Brüchmann.

”Men vi skal ikke bruge gratis arbejdskraft,” tilføjer Kim Mikkelsen.

Honorar til værter og anchors

Peter Brüchmann forklarer, at han ikke ser Mediano Live som en konkurrent til TV3 Sports live-transmissioner, men som et supplement.

Ifølge Peter Brüchmann modtager de fleste værter og anchors på Mediano i dag honorar

”Vi arbejder på modeller, hvor også eksperterne på de mest centrale formater kan honoreres. Og husk så, at alle disse eksperter har deltaget i Mediano, fordi de i årevis har syntes, at et medie som vores har manglet derude. Det burde også være stof til eftertanke for de gamle medier,” forklarer han.

Han forklarer, at Mediano kom til verden sidste år på et nul-budget.

”Det burde man løfte på hatten for. Vi har givet Danmark en fodbolddækning, som man ikke havde før,” forklarer han.

Discovery sender også Facebook Live

Ifølge Anders Bay går Mediano efter et mindre niche-publikum end Discovery.

”Hvis de snupper en stor bid, vil vi reagere på det,” siger Anders Bay.

Hvad kan I gøre?

”Vi laver selv Facebook Live på Premier League og Superligaen, så det er ikke en disciplin, hverken vi eller Mediano har monopol på. Mediano mener, man har fundet et hul i markedet, men er der et marked i hullet?” spørger han. 

Der er ifølge Kim Mikkelsen også helt utænkeligt, at medarbejdere fra TV3 Sport kommer til at optræde i live-programmerne.

”Vi kommer ikke til at understøtte det, og jeg tror, at andre aktører i branchen kommer til at erkende, at de heller ikke kan understøtte det,” siger han.

Kommentar

Seneste jobopslag

Teamleder søges til DR Danmark Produktion

DR
Ansøgningsfrist: 22.10

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder

Den Danske Scenekunstskole
Ansøgningsfrist: 22.09