Martin Krasnik: »Vi skal ikke ændre os for at være digitale«

Martin Krasnik vil som ny chefredaktør drive Weekendavisen videre uden store armbevægelser eller relanceringer. Han vil undgå den fejl, som han anklager andre medier for: »At man først tænker digitalt, og derefter tænker man journalistik«
  • Niels Meilvang / Berlingske Media
    »Vi skal ikke ændre os for at være digitale. Vi skal fortsat være Weekendavisen. Der kommer ikke til at være store armbevægelser med pludselige relanceringer, hvor vi bombastisk farer ud med nye versioner,« siger Martin Krasnik.
02.01.2017 · 16:24

Den 45-årige tidligere vært på DR2 Deadline Martin Krasnik har i dag overtaget posten som chefredaktør på Weekendavisen.

Men når man spørger ham, hvordan han som ny chefredaktør vil præge den avis, som han har skrevet for på løs og fast basis i over 20 år, så har Martin Krasnik mest fokus på, hvilke ting han ikke vil gøre.

Han lægger vægt på at drive Weekendavisen videre, som man kender den i dag og i den ånd, hvormed Anne Knudsen har stået i spidsen for avisen siden 1998 og frem til vagtskiftet. 

»Anne Knudsen fortjener meget stor hæder og ære for alt det, hun har gjort for Weekendavisen. Det har krævet meget stor kraft og vilje fra hendes side at modstå fristelsen og presset til at begå alle de fejl, som næsten alle andre medier har begået. Resultatet kan man jo se på Weekendavisens bundlinje og vores læsertal,« siger Martin Krasnik til Journalisten.

Hvilke fejl henviser du til?

»At tage ingen eller meget lav betaling for journalistik af høj kvalitet. Det skal man selvfølgelig ikke gøre, og det kommer vi heller ikke til.Samtidig har mange medier glemt at tænke på det vigtigste. Nemlig hvem de er som medie og som journalistisk produkt. I stedet har man tænkt alt for meget på formater og rammer,« siger Martin Krasnik.

En af årsagerne til udskiftningen på chefredaktørposten er, at avisens digitale tilstedeværelse skal styrkes. 

»Vi skal til at se mere på den digitale side af Weekendavisen,« sagde Mette Maix, administrerende direktør for Berlingske Media, der ejer Weekendavisen, i et interview med Journalisten tidligere i dag.

Men Martin Krasnik slår fast, at der ikke kommer store relanceringer med dertilhørende store armbevægelser.

»Vi er skam allerede digitale. Men vi skal stille og roligt udvikle os på de sociale medier og de øvrige digitale platforme, men med det indhold, folk kender fra den Weeekendavis, der udkommer om fredagen. Vi skal ikke ændre os for at være digitale. Vi skal fortsat være Weekendavisen. Der kommer ikke til at være store armbevægelser med pludselige relanceringer, hvor vi bombastisk farer ud med nye versioner,« siger Martin Krasnik.

»Weekendavisen skal selvfølgelig også være til stede digitalt, og det er vi allerede. Man kan læse os digitalt, og man kan høre os på vores lydavis, som er meget populær. En del af vores journalister er også meget aktive på sociale medier. Men det er klart, at vi ikke har begået den fejl, som andre har begået: Nemlig at man først tænker digitalt og derefter tænker journalistik. Det har været vigtigt for Weekendavisen, at man har stået fast på, at man skal betale for at få lov at læse avisen. Det koster penge at få den kvalitet,« siger han.

I har en e-avis og en lydavis, men hvilke nye ting vil I arbejde med digitalt?

»Det har jeg ikke nået at tænke over endnu. Men jeg skal være med til at videreudvikle de ting, vi laver digitalt, og selvfølgelig også finde på nye ting.«

Martin Krasnik begyndte som praktikant på Weekendavisen i 1995. Siden har han været udlandsredaktør og korrespondent i Jerusalem og London, før han blev studievært på DR2 'Deadline'. I september 2016 vendte han tilbage til avisen som skribent. Det nye job som chefredaktør på Weekendavisen kalder han for ”Verdens bedste”.

»Det er jo verdens bedste job, hvis man interesserer sig for at lave avis og tilfældigvis også taler og skriver på dansk. Det er en avis, jeg selv har været på i mange år, jeg kom hertil som 24-årig. Og jeg har selv nydt utrolig godt af det, som denne avis kan, nemlig at man som journalist får lov til næsten uden forhindringer, begrænsninger, formaninger eller løftede pegefingre at skrive om det, men brænder allermest for. Det er sgu ikke særligt mange aviser i verden, der har det som ledende princip, at avisens journalister skal udfolde sig præcis, som de selv har lyst til. Der har Anne Knudsen gået foran som et godt eksempel. Det er verdens bedste job for mig at være med til at videreudvikle den avis, hvor det er muligt,« siger Martin Krasnik.  

Hvordan vil du sætte dit præg på avisen?

»Det ved jeg ikke rigtigt endnu. Men jeg tror meget på, at man leder som man nu er som skribent, journalist og menneske. Jeg har aldrig prøvet at være chefredaktør før, så jeg ved jo ikke rigtig, hvordan jeg selv vil være i den rolle. Men jeg håber meget, at jeg sammen med avisens medarbejdere kan sørge for, at Weekendavisen fortsat er det sted i landet, hvor man kan finde de mest overraskende, de mest velskrevne og nogle gange mærkeligt uaktuelle, men altid dybt personlige, begavede, oplysende og underholdende artikler,« siger Martin Krasnik og tilføjer:

»Det er jo en programerklæring, der vil noget. Det kan godt være, at den lyder tilbageskuende, men det er den absolut ikke. Den er hypermoderne.«

Men på hvilken måde skal du sætte dit præg på avisen som chefredaktør, når du siger, at avisens journalister bare skal skrive om det, de brænder mest for?

»Det vil vise sig. Det kommer selvfølgelig til at have en indflydelse, at der er kommet en ny chef, men jeg har kun været chefredaktør i en time lige nu, så det kan jeg ikke sige så meget om endnu.«

Hvornår fik du at vide, at du skal være avisens nye chefredaktør?

»Det behøver jeg vel ikke være så præcis omkring. Men det gjorde jeg for ikke særlig lang tid siden. Det er gået meget hurtigt,« fortæller Martin Krasnik.

Kommentar

Seneste jobopslag

Digital redaktionssekretær til avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 11.10

Digital videojournalist søges til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.10

Teamleder søges til DR Danmark Produktion

DR
Ansøgningsfrist: 22.10

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09