Kvinfo-direktør blev til ”Heunickes hustru” i rubrik

Den nye direktør for ligestillings-videnscenteret Kvinfo blev præsenteret som ”Heunickes hustru” på forsiden af lokalavisen. Den præsentation undrer både direktøren selv og bestyrelseslederen fra Kvinfo. Journalisten bag rubrikken fortæller, at det handler om lokal identifikation
  • Kvinfo
15.01.2014 · 09:45

Da Næstved-redaktionen på Sjællandske skulle præsentere nyheden om, at Nina Groes er den nye direktør for videnscenteret for ligestilling, Kvinfo, valgte man følgende rubrik på forsiden:

”Magnus Heunickes hustru skal være direktør for Kvinfo”

Som det fremgår, er Nina Groes gift med Næstveds lokale folketingsmedlem Magnus Heunicke, der er politisk ordfører for Socialdemokraterne. Bestyrelseslederen for Kvinfo, Dorthe Olander, der har været med til at hyre Nina Groes, undrede sig over rubrikken:

»Men jeg kunne ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet, da jeg så rubrikken. Nina Groes er valgt, fordi hun er dygtig og har de rigtige kvalifikationer, og ikke fordi hun er sin mands hustru. Det omvendte havde også været lidt pudsigt her i 2014,« siger Dorthe Olander.

Hun er ikke den eneste, der har lagt mærke til rubrikken. Artiklen er blevet delt over 2.000 gange på de sociale medier og er i skrivende stund den 12. mest delte historie i Danmark, ifølge hjemmesiden ’I Like’. Langt størstedelen af dem, der har delt historien på Twitter, påpeger det ironiske i, at en ny direktør for et videnscenter for ligestilling bliver fremstillet som en andens hustru. En af dem er den nye direktør selv:

Journalist Ulrik Bachmann har skrevet artiklen og var med til at vælge forsiderubrikken, som går igen på nettet. Han forklarer, at overskriften er valgt, fordi borgerne i Næstved ved, hvem Magnus Heunicke er, og derfor er det ham, man sælger avisens forside på:

»Hvis du går ned på torvet i Næstved og spørger folk, hvem Nina Groes er, så er der ikke en kæft, der ved det. Men hvis du spørger, om de ved, hvem Magnus Heunickes kone er, så vil de sige: ’Ja, hende har vi set’,« siger Ulrik Bachmann, der forsikrer, at det intet har at gøre med en ligestillingsdiskussion:

»Vi ville skrive det samme, hvis det var den modsatte vej. Inde i selve avisen skriver vi også ’Næstved-kvinde’, men enhver journalist, der stod i samme situation, ville også gøre det samme, hvis de skulle sælge aviser i Næstved,« siger Ulrik Bachmann.

Han mener ikke, at ordet hustru er gammeldags – tværtimod påpeger han, at kone er meget mere bondsk. Han giver heller ikke meget for, at Nina Groes selv har været direktør i Væksthus Sjælland, der ligger i nærheden af Næstved, som Dorthe Olander påpeger.

»Der har hun ikke gjort sig særlig bemærket. Hvis vi havde skrevet hendes navn på forsiden, havde vi ikke solgt særlig mange eksemplarer,« fortæller Ulrik Bachmann.

Kommentar

15/01/2014 - 10:08

Dea Becher Sørensen

Man kunne vel have skrevet Næstved-kvinde på forsiden også? ;-)

15/01/2014 - 10:15

Simon Wedege

Selvfølgelig har det ikke noget med ligestilling at gøre. Det handler mere om en kendis-effekt, som avisen skal sælges på. Hvis det var en kvindelig politiker eller anden kvindelig kendis som havde en ukendt kæreste, som fik et højt profileret job, ville vedkommende blive omtalt på samme måde.

(Opdigtet overskrifter)

Hvis der var en overskrift som hed: "Helgi Jónsson bliver ny Netto-direktør," ville man ikke vide hvem manden var og man ville sikkert ikke engang læse det.

Hvis der tværtimod stod, "Tina Dickows kæreste bliver direktør i Netto," ville man automatisk blive mere interesseret, fordi man ved hvem hun er.

15/01/2014 - 11:13

Malene Hald

Det handler helt sikkert om at sælge aviser. Er selv fra Næver, og Heunicke er søn af byens tidligere borgmester, som sad der i 20+ år – ALLE ved hvem Heunicke er.

At SN så har en ærgerlig tendens til at være til den konservative, gammeldags side spiller altså også ind – IMHO. Hvis de havde anstrengt sig, kunne de nok have fundet på en bedre rubrik – eller alternativt, lave en avis der er så god, at man kan sælge den uden den slags overskrifter.

15/01/2014 - 11:24

Uffe Gardel

Herregud, altså. Når Sjællandske vil fortælle læserne hvem den nye Kvinfo-direktør er, så må de da fortælle læserne, hvor de kender hende fra. Præcis som en række medier gjorde i sidste måned med en anden politiker-ægtefælle:

http://politiken.dk/udland/ECE2160379/helle-thornings-mand-vil-vaere-politiker/

15/01/2014 - 11:49

Anna C. Møhl - Sjællandske Medier

Jeg elsker debat. Sidst vi fik landsdækkende opmærksomhed på en af vores historier var i sommer, da en far flejnede ud over nogle nøgenbadere i Karrebæksminde. Men hvem hidsede sig op, da alle landsdækkende medier i december 13 skrev "Thornings mand vil være politiker"?

15/01/2014 - 11:57

Lis Agerbæk Jørgensen

Nu mangler vi bare at få at vide, hvem Nina Groes er datter af (altså hvem hendes far er), for så kan det vel også sælge aviser?

Det er altså stærkt til grin i 2014, at en kvinde skal kendes på, hvem hun er partner med. Også selvom historien er lokal. Især når hun er ny direktør for Kvinfo.

15/01/2014 - 12:14

Phil Nice

Det er ikke mange uger siden Stephen Kinnock blev identificeret i en overskrift som 'Thornings mand' ('Thornings mand vil være politiker'). Og problemet er......?

15/01/2014 - 13:12

charlotte wognsen

Forslag:
Rubrik: "Næstved-profil ny direktør for KVINFO"
Billedtekst: "..... Nina Groes, der er gift med ...."

Næst efter rubrikken læses billedteksten, så her kunne den vigtige, lokale information placeres. Og ingen havde taget anstød.

Hvem siger i øvrigt, at Thornings mand ikke også var irriteret...?

15/01/2014 - 13:30

Uffe Gardel

Dårligt forslag. Nina Groes er netop ikke nogen Næstved-profil. Men hun er gift med én. Tør nu jeres øjne og hold op med at se krænkelser alle vegne.

15/01/2014 - 14:46

Rasmus Løppenthin

Jeg må erkende, at min politiske korrekthed i første omgang ikke kunne snuppe rubrikken.
Men så lavede jeg en Infomedia-søgning på Nina Groes fra 1/1 2013 - 1/1 2014. Den giver seks hits. De fleste af dem i artikler, hvor hendes mand optræder. Hun er ikke en profil eller kendt i den brede offentlighed. På nogen måde.

Rubrikken er helt fin - især når Heunicke-familien har så stærke, lokale rødder.

15/01/2014 - 14:52

Tine Fasmer

Hep, hep Rasmus, research er altid en god ting... ;-) Og så i øvrigt sjovt, at Journalisten overhovedet beskæftiger sig med lokale medier. Det er vi ikke forvænt med

15/01/2014 - 20:33

Mathias Svane Kraft

"Det er altså stærkt til grin i 2014, at en kvinde skal kendes på, hvem hun er partner med."

Naturligvis - men jeg tror nu heller ikke, at Sjællandske har tænkt sådan. Som i så mange andre historier har man ledt efter, hvad der kunne skabe identifikation hos læseren - og det kan forbindelsen til Heunicke, som med stærk lokal forankring må siges at være en megakendis i byen. Med omvendt kønsmæssigt fortegn havde det nok set ud på samme måde.

Rubrikforslaget "Næstved-profil ny direktør for KVINFO" er også dømt til at fejle, da Nina Groes - med al respekt i øvrigt - ikke er kendt af den almene Næstved-borger og derfor næppe kan betegnes som en profil. Alle kender til gengæld Magnus Heunicke.

Jeg nægter at tro, at der ligger nogen form for ond vilje bag rubrikken. Om den er specielt elegant kan diskuteres, men slå nu for pokker koldt vand i blodet og lad være med straks at gå ud fra, at der gemmer sig en eller anden kvindefjendsk agenda.

15/01/2014 - 20:36

Susanne Sayers

Det er umiddelbart lidt pudsigt og kejtet, at netop den ny direktør for Kvinfo skal markedsføres i kraft af sin mand. Men altså - som andre har skrevet: Lokalt giver det god mening. Det er helt legalt at tænke på, hvad der sælger forsiden og historien bedst, og det er ikke, at folk tænker 'hvem' og 'hvorfor skal det interessere mig'? Det vigtigste er, at de bagefter tænker 'aha!' og nu ved, hvem Nina Groes er. Måske bliver overskriften en dag, at 'Nina Groes' mand ny direktør for Arbejdernes Landsbank' ...

15/01/2014 - 22:25

Jens Yde

"Journalisten" og journalisterne har som hobby at holde stillingsbetegnelsen "journalist" ude af offentligheden.

Kun takket være internettet er jeg i dag blevet klar over, at den fra landsmedierne kendte Magnus Heunicke, søn af Inger Heunicke, er uddannet journalist fra Journalisthøjskolen og har arbejdet for Danmarks Radio.

Man aner, at der er noget med hans kone, og det er der sådan set også. Nina Groes er uddannet cand.scient.adm. fra RUC og barnebarn af det københavnske cand.polit.-par Lis og Ebbe Groes, der fik ni børn i løbet af 14 år.


16/01/2014 - 13:39

Leny Malacinski

Her er endnu et eksempel på galloperende u-ligestilling. Get real. Alt handler ikke om køn. Det handler om, at folk ikke klikker på noget eller nogen, de ikke kender.
http://politiken.dk/udland/ECE2160379/helle-thornings-mand-vil-vaere-politiker/

16/01/2014 - 15:58

Jonas Erland Jakobsen

Uh, de gør det også på BT. Det kan ikke passe, at man skal forskelsbehandles, bare fordi man ikke er direktør i en kvindetænketank. Ergo må denne historie være præcis lige så slem:
http://www.bt.dk/kvinder.bt.dk/jes-dorphs-kone-det-er-barnligt-men

17/01/2014 - 13:08

Rasmus Staghøj

I sportens verden får vi skæld ud, hvis vi kalder Rory McIlroy for Caroline Wozniackis kæreste i en rubrik. Men her handler det ikke om kønsdiskrimination, forstår man.

Seneste jobopslag

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Finansministeriet søger presserådgiver til innovationsministeren

Finansministeriet
Ansøgningsfrist: 18.10

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Politisk reporter til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 20.10

PR-specialist med kærlighed til fodbold

Geelmuyden Kiese
Ansøgningsfrist: 20.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10

Skrivende og redigerende til debatredaktion på avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.10