Kongehuset opruster på sociale medier

Kongefamilien ansætter konsulent til at øge tilstedeværelsen på sociale medier. »Det er det, jeg har efterlyst i mange år. Andre kongehuse har været på sociale medier i masser af år,« siger Trine Villemann
  • Keld Navntoft/Scanpix
    Ny kommunikationskonsulent på Amalienborg skal få kongehuset ud på sociale medier. Her er det Dronning Margrethe ved nytårskuren sammen med kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary. Forrest hofmarskal Michael Ehrenreich.
18.01.2016 · 14:44

Kongehuset vil fremover sandsynligvis være mere til stede på sociale medier. I et aktuelt jobopslag søger Kongehuset en digital kommunikationsmedarbejder, der blandt andet ”skal bistå Kongehuset i at opruste tilstedeværelsen på de digitale platforme”.

Det fremgår af opslaget, at medarbejderen kommer til at indgå som en del af Kongehusets kommunikationsafdeling. ”Dit særlige fokus vil være på arbejdet med Kongehusets hjemmeside (kongehuset.dk) og på øvrige elektroniske aktiviteter.”

Det gælder for eksempel planlægning af Kongehusets digitale aktiviteter og dagligt redaktionelt arbejde med tekster, fotos og video til Kongehusets forskellige platforme.

Underholdningsjournalist og forfatter til en række bøger om kongehuset Trine Villemann har længe spurgt, hvorfor det danske kongehus ikke er på sociale medier.

»Jeg synes, det er dejligt. Det er det, jeg har efterlyst i mange år. Andre kongehuse har været på sociale medier i masser af år,« siger Trine Villemann.

Ifølge Trine Villemann bevæger de hollandske, engelske, svenske og norske kongehuse sig allerede hjemmevant rundt på de sociale medier.

I Norge er både kronprins Haakon, kronprinsesse Mette-Marit, kong Harald og dronning Sonja for eksempel på sociale medier. Kongefamilien har for eksempel en side på Facebook med 186.000 følgere.

Trine Villemann siger, at fordelen ved sociale medier er, at det giver kongefamilierne en kanal til at kommunikere direkte med befolkningen uden om medierne. Og så er sociale medier bedre egnet til at skabe dialog – noget, Trine Villemannn især roser det engelske kongehus for.

»Da William og Kate fik deres andet barn i sommer, var de ude på alle platforme og inviterede englænderne til at sende billeder ind af børn, som var født samme dag. De begyndte en interaktiv samtale, og det var en kæmpe succes,« siger hun.

Kommentar

Seneste jobopslag

KOMMUNIKATIONSRÅDGIVER

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 16.08

Skarp kommunikationskoordinator søges

Lemvig Kommune
Ansøgningsfrist: 15.08

Senior Pressekonsulent

PFA Pension
Ansøgningsfrist: 09.08

Digital mad-journalist til dr.dk/mad

DR
Ansøgningsfrist: 11.08

Web- og SoMe-redaktør

ROSKILDE HANDELSSKOLE
Ansøgningsfrist: 10.08

KOMMUNIKATIONSCHEF

KANT arkitekter
Ansøgningsfrist: 11.08

Radio24syv søger reporter i Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 10.08

SoMe-stærk virksomhedskorrespondent

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 06.08

Global Editor for Native Advertising Institute

Native Advertising Institute
Ansøgningsfrist: 05.09

Efterskoleforeningen søger en presseansvarlig med politisk tæft

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 11.08

ITD søger presserådgiver

ITD
Ansøgningsfrist: 21.08

Informationerne er derude – kan du finde dem?

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

LANDBRUGSNYT søger journalist

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationsmedarbejder

Naturvidenskabernes Hus
Ansøgningsfrist: 15.08

Presse- og kommunikationsmedarbejder til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.08

Informationerne er derude – kan du finde dem?

Østjyllands Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Webmaster/journalist til Danske Malermestre

Danske Malermestre
Ansøgningsfrist: 11.08

HK it, medie & Industri Hovedstaden søger journalist/ kommunikationsmedarbejder

HK it, medie & Industri Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 24.07