Kongehuset opruster på sociale medier

Kongefamilien ansætter konsulent til at øge tilstedeværelsen på sociale medier. »Det er det, jeg har efterlyst i mange år. Andre kongehuse har været på sociale medier i masser af år,« siger Trine Villemann
  • Keld Navntoft/Scanpix
    Ny kommunikationskonsulent på Amalienborg skal få kongehuset ud på sociale medier. Her er det Dronning Margrethe ved nytårskuren sammen med kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary. Forrest hofmarskal Michael Ehrenreich.
18.01.2016 · 14:44

Kongehuset vil fremover sandsynligvis være mere til stede på sociale medier. I et aktuelt jobopslag søger Kongehuset en digital kommunikationsmedarbejder, der blandt andet ”skal bistå Kongehuset i at opruste tilstedeværelsen på de digitale platforme”.

Det fremgår af opslaget, at medarbejderen kommer til at indgå som en del af Kongehusets kommunikationsafdeling. ”Dit særlige fokus vil være på arbejdet med Kongehusets hjemmeside (kongehuset.dk) og på øvrige elektroniske aktiviteter.”

Det gælder for eksempel planlægning af Kongehusets digitale aktiviteter og dagligt redaktionelt arbejde med tekster, fotos og video til Kongehusets forskellige platforme.

Underholdningsjournalist og forfatter til en række bøger om kongehuset Trine Villemann har længe spurgt, hvorfor det danske kongehus ikke er på sociale medier.

»Jeg synes, det er dejligt. Det er det, jeg har efterlyst i mange år. Andre kongehuse har været på sociale medier i masser af år,« siger Trine Villemann.

Ifølge Trine Villemann bevæger de hollandske, engelske, svenske og norske kongehuse sig allerede hjemmevant rundt på de sociale medier.

I Norge er både kronprins Haakon, kronprinsesse Mette-Marit, kong Harald og dronning Sonja for eksempel på sociale medier. Kongefamilien har for eksempel en side på Facebook med 186.000 følgere.

Trine Villemann siger, at fordelen ved sociale medier er, at det giver kongefamilierne en kanal til at kommunikere direkte med befolkningen uden om medierne. Og så er sociale medier bedre egnet til at skabe dialog – noget, Trine Villemannn især roser det engelske kongehus for.

»Da William og Kate fik deres andet barn i sommer, var de ude på alle platforme og inviterede englænderne til at sende billeder ind af børn, som var født samme dag. De begyndte en interaktiv samtale, og det var en kæmpe succes,« siger hun.

Kommentar

Seneste nyheder

16.01.2017 · 15:50

Nu kan KS bruge billeder med ukendt fotograf på sociale medier

Andreas Marckmann Andreassen
16.01.2017 · 12:19

DR: 95 procent af danskerne bruger nyheder dagligt

Andreas Marckmann Andreassen
16.01.2017 · 09:29

Medierne plaget af sparerunder - her er overblikket

Maria Brus Pedersen

Seneste jobopslag

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

NY SAMFUNDSREDAKTØR SØGES TIL TV 2/FYN

TV2/ Fyn
Ansøgningsfrist: 17.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Studentermedhjælp til LO’s presseteam

LO • Landsorganisationen i Danmark
Ansøgningsfrist: 20.01

Digital nyhedsredaktør til Berlingske

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 19.01

Berlingske søger SOCIAL MEDIEREDAKTØR

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 18.01

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 19.01

Digital content manager

Red Barnet
Ansøgningsfrist: 19.01

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01

Kommunikationschef hos KEA

KEA
Ansøgningsfrist: 18.01