Kommentar: Medierne har skrevet finanskrisen op

Journalister og kommunikatører har haft stor indflydelse på den politiske og meningsdannende dagsorden under finanskrisen, og det har ført til en selvforstærkende manglende tiltro til fremtiden.
13.02.2009 · 09:53

Journalister og kommunikatører har haft stor indflydelse på den politiske og meningsdannende dagsorden under finanskrisen, og det har ført til en selvforstærkende manglende tiltro til fremtiden.

Det skriver politisk analytiker og webredaktør Jon Kiellberg i seneste udgave af Kommunikatøren.

Ikke mindre end 45.000 artikler har de seneste tre måneder indeholdt tidens hotte ord, finanskrise, og konsekvensen af det store fokus på økonomisk krise er en selvforstærkende effekt, hvor dårligdomme på skrift smitter af på læserne. Samtidig har medierne fungeret som et forstørrelsesglas for historier med finanskrise som overskrift, uden at disse altid har haft hold i virkeligheden eller har kunnet tilskrives finanskrisen alene, mener Jon Kiellberg.

"Medier og markeder har indbyrdes påvirket hinanden og har skabt en snebold-effekt, som har smittet af på folks tillid, købelyst og tro på fremtiden. Og dårlige sager, som ville være kommet uden hjælp fra den økonomiske overophedning, er blevet tilskrevet finanskrisen."

Læs hele Jon Kiellbergs kommentar her.

Kommentar

13/02/2009 - 11:40

Jens Yde

Medierne skrev og talte længe finanskrisen ned. Medierne fortier mangt og meget.

I sommeren 2008 udtalte Bilderbergeren og direktøren for IMF, Dominique Strauss-Kahn, for mindst tredje gang, at nu var vi halvvejs gennem finanskrisen. Medierne refererede hans udtalelser i 2008, men glemmer dem her i 2009.

Medier som Journalisten fortier, at den citerede Jon Kiellberg er af jødisk afstamning, at han bor på Nørrebro og at han som cand. scient. adm. tilhører DJØF-segmentet, der er topansvarlig for den økonomiske katastrofe, hvis vi ser på sagen med danske briller. Nationalbankdirektører, Fogh og Lykketoft og andre DJØFere har sammen med chefredaktører deltaget i det ultimative komplot kaldet Bilderberggruppen (ultimativt, såfremt der da ikke findes noget endnu mere hemmeligt og stadig ukendt)

Medlemmer af Bilderberggruppen er involveret i nedturen i en sådan grad, at der er nogen, der tror og mener, at Bilderbergerne med fuldt overlæg har skabt katastrofen for derefter at ville indføre et verdenssamfund, der passer elitens smag.

I dag den 13. februar bringer Journalisten et link til "Yderst alvorlig situation for amerikanske aviser". I den vedhæftede artikel optræder en journalist Charlie Rose. Er han mon identisk med den Charlie Rose, der deltog i Bilderbergmødet i Chantilly vest for Washington i 2008 sammen med københavneren Flemming Rose?

Næh, hvis medierne er skyld i arbejdsløsheden og de andre ulykker, der vil vise sig i de kommende måneder, så skyldes det ikke, at journalisterne er for snakkesalige, men derimod at de har fortiet væsentlige sammenhænge, hvilket de har gjort med fuld opbakning fra deres chefer.

PS: Jeg tror ikke, at Bilderbergerne har skabt finanskatastrofen med vilje. Jeg tror, at der er sket et uheld for dem.

13/02/2009 - 13:43

John Peters, journalist


Journalister, der har skrevet om finanskrisen, er de sande helte i et ondt og absurd teater hvor "tremtidstro og købelyst" åbenbart har en logisk sammenhæmng - ifølge JonKiellberg. 
Journalister, der nu afdækker de katastrofale tab, som en hidtil uset grådighed og umættelig begærlighed hos alle med lidt penge, kan måske få befolkningens øjne op for et finansmarked, der i bund og grund bygger på en pervers og uhæmmet vækstfilosofi, der alene i det forrige århundrede resulterede i to verdenskrige.
For nu blot at nævne de yderste konsekvenser af kapitalens rå magt: Når vækstmulighederne i det civile samfund synes opbrugte, kan en overgang til krigsøkonomi skabe den fornødne vækst, der stadig kan generere profit.
De fremmeste af dette lands skribenter, iagttagere og økonomiske eksperter, har i flere år advaret om, at krisen ville komme, men de blev kun mødt af en hånlatter, der nu er forstummet.
Måske vil det også blive journalisternes fornemste opgave at finde de kilder, der kan anvise et økonomisk system der ikke bygger på vækst, udnyttelse af u-lande og som strengt regulerer de finansmarkeder, der som dårligt udviklede børn ikke tager ved lære af de fatale fejl, de begår.
 

13/02/2009 - 13:45

Jakob Elkjær

Kære Jens Yde

I mit univers er det komplet ligegyldigt om Jon Kiellberg er jøde, kristen eller muslim. Det vigtige er, om hans kommentar er interessant og potentielt debatskabende inden for vores emneområde. Jeg finder det irrrelevant at sætte labels som kristen, ateist, muslim eller lignende på de personer, vi interviewer eller refererer med mindre artiklen har religion eller etnicitet som omdrejningspunkt.

mvh

Jakob Elkjær, rekaktør

Seneste nyheder

31.05.2016 · 13:57

Otte medarbejdere fratræder på Nordjyske

Søren Frandsen
31.05.2016 · 13:00

Analyse: Skal globale nyheder have en dansk vinkel?

Rasmus Barlag
31.05.2016 · 12:25

Kongehuset går på de sociale medier

Søren Frandsen
31.05.2016 · 11:15

Konservative siger farvel til kommunikationschef

Søren Frandsen

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

FOA søger redaktør for sociale medier

FOA
Ansøgningsfrist: 20.06

Redaktionschef til Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 15.06

Kommunikationschef til Danske Handicaporganisationer

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 20.06

Chefredaktør for Familie Journal og Ude og Hjemme

Aller Media
Ansøgningsfrist: 12.06

Presse- og kommunikationskonsulent i PenSam

PenSam
Ansøgningsfrist: 09.06

Kristeligt Dagblad søger journalist til kirke og tro-redaktion

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 13.06

Komputer for alle søger kreativ og idérig Journalist

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalist med næse og ører

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Redaktør/projektleder til ForskerZonen på Videnskab.dk

Videnskab.dk
Ansøgningsfrist: 02.06

Kommunikationsrådgiver

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 03.06

Erfaren pressesekretær

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressekonsulent til Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Ansøgningsfrist: 10.06

NY REPORTER SØGES TIL TV 2/FYN BUSINESS

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 07.06

Redaktionschef til Sygeplejersken

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 16.06

Nyt fra Kommunikationen.dk