Kommentar: Medierne har skrevet finanskrisen op

Journalister og kommunikatører har haft stor indflydelse på den politiske og meningsdannende dagsorden under finanskrisen, og det har ført til en selvforstærkende manglende tiltro til fremtiden.
13.02.2009 · 09:53

Journalister og kommunikatører har haft stor indflydelse på den politiske og meningsdannende dagsorden under finanskrisen, og det har ført til en selvforstærkende manglende tiltro til fremtiden.

Det skriver politisk analytiker og webredaktør Jon Kiellberg i seneste udgave af Kommunikatøren.

Ikke mindre end 45.000 artikler har de seneste tre måneder indeholdt tidens hotte ord, finanskrise, og konsekvensen af det store fokus på økonomisk krise er en selvforstærkende effekt, hvor dårligdomme på skrift smitter af på læserne. Samtidig har medierne fungeret som et forstørrelsesglas for historier med finanskrise som overskrift, uden at disse altid har haft hold i virkeligheden eller har kunnet tilskrives finanskrisen alene, mener Jon Kiellberg.

"Medier og markeder har indbyrdes påvirket hinanden og har skabt en snebold-effekt, som har smittet af på folks tillid, købelyst og tro på fremtiden. Og dårlige sager, som ville være kommet uden hjælp fra den økonomiske overophedning, er blevet tilskrevet finanskrisen."

Læs hele Jon Kiellbergs kommentar her.

Kommentar

13/02/2009 - 11:40

Jens Yde

Medierne skrev og talte længe finanskrisen ned. Medierne fortier mangt og meget.

I sommeren 2008 udtalte Bilderbergeren og direktøren for IMF, Dominique Strauss-Kahn, for mindst tredje gang, at nu var vi halvvejs gennem finanskrisen. Medierne refererede hans udtalelser i 2008, men glemmer dem her i 2009.

Medier som Journalisten fortier, at den citerede Jon Kiellberg er af jødisk afstamning, at han bor på Nørrebro og at han som cand. scient. adm. tilhører DJØF-segmentet, der er topansvarlig for den økonomiske katastrofe, hvis vi ser på sagen med danske briller. Nationalbankdirektører, Fogh og Lykketoft og andre DJØFere har sammen med chefredaktører deltaget i det ultimative komplot kaldet Bilderberggruppen (ultimativt, såfremt der da ikke findes noget endnu mere hemmeligt og stadig ukendt)

Medlemmer af Bilderberggruppen er involveret i nedturen i en sådan grad, at der er nogen, der tror og mener, at Bilderbergerne med fuldt overlæg har skabt katastrofen for derefter at ville indføre et verdenssamfund, der passer elitens smag.

I dag den 13. februar bringer Journalisten et link til "Yderst alvorlig situation for amerikanske aviser". I den vedhæftede artikel optræder en journalist Charlie Rose. Er han mon identisk med den Charlie Rose, der deltog i Bilderbergmødet i Chantilly vest for Washington i 2008 sammen med københavneren Flemming Rose?

Næh, hvis medierne er skyld i arbejdsløsheden og de andre ulykker, der vil vise sig i de kommende måneder, så skyldes det ikke, at journalisterne er for snakkesalige, men derimod at de har fortiet væsentlige sammenhænge, hvilket de har gjort med fuld opbakning fra deres chefer.

PS: Jeg tror ikke, at Bilderbergerne har skabt finanskatastrofen med vilje. Jeg tror, at der er sket et uheld for dem.

13/02/2009 - 13:43

John Peters, journalist


Journalister, der har skrevet om finanskrisen, er de sande helte i et ondt og absurd teater hvor "tremtidstro og købelyst" åbenbart har en logisk sammenhæmng - ifølge JonKiellberg. 
Journalister, der nu afdækker de katastrofale tab, som en hidtil uset grådighed og umættelig begærlighed hos alle med lidt penge, kan måske få befolkningens øjne op for et finansmarked, der i bund og grund bygger på en pervers og uhæmmet vækstfilosofi, der alene i det forrige århundrede resulterede i to verdenskrige.
For nu blot at nævne de yderste konsekvenser af kapitalens rå magt: Når vækstmulighederne i det civile samfund synes opbrugte, kan en overgang til krigsøkonomi skabe den fornødne vækst, der stadig kan generere profit.
De fremmeste af dette lands skribenter, iagttagere og økonomiske eksperter, har i flere år advaret om, at krisen ville komme, men de blev kun mødt af en hånlatter, der nu er forstummet.
Måske vil det også blive journalisternes fornemste opgave at finde de kilder, der kan anvise et økonomisk system der ikke bygger på vækst, udnyttelse af u-lande og som strengt regulerer de finansmarkeder, der som dårligt udviklede børn ikke tager ved lære af de fatale fejl, de begår.
 

13/02/2009 - 13:45

Jakob Elkjær

Kære Jens Yde

I mit univers er det komplet ligegyldigt om Jon Kiellberg er jøde, kristen eller muslim. Det vigtige er, om hans kommentar er interessant og potentielt debatskabende inden for vores emneområde. Jeg finder det irrrelevant at sætte labels som kristen, ateist, muslim eller lignende på de personer, vi interviewer eller refererer med mindre artiklen har religion eller etnicitet som omdrejningspunkt.

mvh

Jakob Elkjær, rekaktør

Seneste nyheder

20.10.2017 · 15:09

Medarbejderne har stemt: Nu giver de afkald på orloven

Kerstin Bruun-Hansen
20.10.2017 · 12:44

MX brugt til omdeling af politiske løbesedler

Anne-Laura Hedegaard
20.10.2017 · 10:26

Ekspert: Sponsoreret podcast ikke markeret klart nok

Kerstin Bruun-Hansen
19.10.2017 · 16:05

EU-domstol kan tvinge Parlamentet til åbenhed

Anne-Laura Hedegaard

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10