Per Knudsen: Journalistikkens 10 bud

Den nye fellow på SDU, tidligere chefredaktør på Politiken og Information, Per Knudsen præsenterede under overskriften "Tanker om journalistik" i dag sine forslag til 10 bud for god journalistik.  
09.09.2008 · 21:39
Lene Rimestads billede
Lene Rimestad

Den nye fellow på SDU, tidligere chefredaktør på Politiken og Information, Per Knudsen præsenterede under overskriften "Tanker om journalistik" i dag sine forslag til 10 bud for god journalistik.

Dermed tog han tråden op efter den tidligere fellow Mette Davidsen-Nielsen, der sammen med studerende og folk fra branchen har udarbejdet et journalistløfte.

Ifølge Per Knudsen kan man se, at journalistikken er under pres på
• kommentarstoffet (dyrkning af det subjektive)
• hurtigheden på nettet (tempo som succeskriterium)
• infotainment (underholdning frem for journalistik)

Han spurgte de forsamlede journaliststuderende, om der i dag overhovedet er tid til at bedrive egen journalistik, og om det bliver personer og processer snarere end substans, der dominerer i medierne.
"Måske er Jeppe Nybroe kun et symptom på medieudviklingen, måske er det en systemfejl," sagde Per Knudsen.

Den nye fellow vil i det kommende halve år beskæftige sig med journalisternes rolle og journalistikkens værdier i det fremtidige mediebillede, herunder spørgsmålet om amerikaniseringen af den danske mediekultur.

De ti bud skal ses som et forsøg på at definere journalistisk kvalitet, inden vi "drukner i dagen og vejen". Her er de:

Journalistikkens 10 bud

1. Min journalistik er oplysende og troværdig.
Jeg søger sandheden, er saglig og korrekt.
Min journalistiske opgave er at forklare - ikke at forsvare eller fordømme.

2. Min journalistik er uafhængig.
Jeg varetager ikke særlige økonomiske, politiske eller personlige interesser.
Jeg udnytter ikke min stilling som journalist til at opnå private fordele.
Jeg fremlægger forhold, der kan skabe tvivl om min habilitet.

3. Min journalistik er kritisk
Jeg forholder mig kritisk over for alt og alle - ikke mindst mine egne forudfattede meninger.

4. Min journalistik er fair
Jeg går fordomsfrit til enhver opgave og hører altid flere parter - ikke mindst en angreben part.
Jeg udelader ikke fakta af større vigtighed eller betydning.
Jeg har sans for proportioner og undgår irrelevante og misvisende informationer.

5. Min journalistik er åben for indsigelser
Jeg lægger mine præmisser ærligt frem for mine kilder.
Jeg indrømmer mine fejl.
Jeg beskytter mine kilder.

6. Min journalistik er tilgængelig for alle
Jeg skriver for den forudsætningsløse læser - ikke for mine kilder og kolleger.
Jeg undgår jargon og et kunstigt oppustet, sensationssøgende sprog.
Jeg tilstræber nærvær og nærhed i min journalistik.

7. Min journalistik respekterer privatlivets fred
Jeg kender forskellen på "need to know" og" nice to know".
Jeg vejer altid hensynet til privatlivets fred op mod offentlighedens krav på at vide besked.

8. Min journalistik er ansvarlig
"Jeg glemmer ikke mine privilegier og mit ansvar. Mennesker vil henvende sig trygt til mig med deres problemer. Jeg svigter dem ikke. Jeg husker, at pressen er den fjerde magt. Det er mig, som gennem den bliver den sidste instans, når myndigheder og magthavere misbruger deres beføjelser. Svigter jeg, er det demokratiet, jeg svigter, for uden en fri presse er der ikke noget demokrati". *)

9. Min journalistik giver plads til begejstring
Jeg har sans for journalistiske eksperimenter, for det livsbekræftende, det fascinerende, det satiriske, for det sjove, den ægte glæde og begejstring - både i mit sprog og i mit emnevalg.

10. Min journalistik er skarp og afsøger nye grænser
Jeg ved, at fairness-målsætningen ikke står i modsætning til en skarp og aggressiv og grænsesøgende journalistik.
Jeg vil bestræbe mig på at gå nye veje, gøre en forskel og sætte mit eget præg på journalistikken.

Note: *) lettere omformuleret citat af Nils Ufer s. 10 i bogen "Pressens Pris", Høsts debatbøger, 1972.

 

Kommentar

09/09/2008 - 22:57

Dorte Toft

"Jeg er ikke til fals for klik"

Min journalistik styres, også på nettet, af de ti bud. Ikke af iPhone, bundløs Britney Spears, milliardærvillaer, kæledyrshistorier etc.

10/09/2008 - 09:09

Lene Rimestad

Er der ikke noget med, at man er på vej væk fra, at annoncørerne skal betale pr. set annonce? Nye modeller for internet-reklamer?

Det ved du meget mere om end jeg gør, Dorte.

Med venlig hilsen

Lene Rimestad

10/09/2008 - 09:58

Erik Staffeldt

Man kan se, at den tidligere chefredaktør Per Knudsen har genopfundet den dybe tallerken. Er det noget, man kan tjene penge på?

10/09/2008 - 13:45

Dorte Toft

Hej Lene, Der har jo været nogen diskussion om, at det er kvaliteten af klik (blandt andet, hvor længe læseren bliver hængende, hvor mange sider der ses) og ikke antallet af klik, men jeg aner ikke, hvordan praksis er i dag på dagbladene.

I den amerikanske blogverden aflønnes de professionelle bloggere stadig pr. klik, og de græder over, at gennemarbejdede solide ting hitter for lidt, mens leflen for det lette, belønnes med masser af klik.. Mine daglige hyppige klik på danske netaviser (dagbladenes, it-mediernes) giver heller  ikke nogen grund til optimisme.

Men hva' faen. Vi fortjener vel ikke bedre. Jeg er jo en tudsegammel dame, og jeg erindrer rygter om, at Romanbladet og et eller andet tilsvarende mandeblad (om det var om cowboyser eller detektiver erindrer jeg ikke) havde de største ugentlige oplag. Om det var en skrøne eller ej, ved jeg ikke, men indholdet på nutidens alt for mange Top-10 lister over mest læste på nettet, viser, at mediemæssigt er det junkfood, der sælger bedst.

11/09/2008 - 12:02

Paula G. Larrain

Tak til Per Knudsen for de 10 bud. De dækker fint, hvad der kræves for at dyrke god og sund journalistik. Ja, det kan da godt være, at det er en redefinition af den dybe tallerken, men det er åbenbart også påkrævet, idet visse dele af pressen efterhånden har vænnet sig til at servere tynd suppe på flad tallerken og med gaffel til.

I virkeligheden burde DJ også gå med i en klarere definition af, hvad journalistik er og bør være, så det ikke kun er op til SDU og andre uddannelsesinstitutioner. På den måde undgår man også, at de 10 bud får et præg af teori og ønsketænkning.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11