Klar kommunikation i 14 trin

Bogen er en lille håndbogs-perle, der helt sikkert vil kunne gøre gavn på hylden bag skrivebordet hos de fleste i de offentlige kommunikationsafdelinger.
20.01.2014 · 10:40

Af: Thomas Schiermacher Jensen

Indimellem får man et brev fra det offentlige, hvor man ikke forstår et suk af det, de skriver.

Så tænker man: ’Så svært kan det da ikke være. Hvis jeg var ansat, ville jeg lige skære den til, så det hele stod knivskarpt’. Men måske er det ikke så let at kommunikere besværlige, kringlede budskaber, der pine død skal være formuleret, så der ikke er noget som helst at tage fejl af. Man kan ikke ’skrive sig ud af det’, hvis det handler om paragraffer og regler.

’Skriveguiden for offentlige virksomheder’ er skrevet af Kresten Bjerg, kommunikationsrådgiver og indehaver af Bjerg Kommunikation, og den er direkte målrettet de personer, der arbejder med kommunikation i offentlige virksomheder, hvad enten det er kommunale forvaltninger, ministerier eller styrelser.

Kresten Bjerg smider de gamle journalistik-tricks ud med badevandet og afskaffer den skarpe vinkel og dogmet om at skrive det vigtigste først. I stedet introducerer han en metode til at gøre kommunikationen enkel og klar. Den består af 14 trin. De 14 trin bliver gennemgået grundigt og med så mange gode eksempler, at ingen kan være i tvivl om, hvad der skal til for at få budskabet ud over den kommunale skranke og ind i borgernes bevidsthed.

Selv om jeg ikke har arbejdet med kommunikation på de områder, Kresten Bjergs bog beskæftiger sig med, er jeg ikke bange for at anbefale den.

De 14 råd og de mange tydelige eksempler gør bogen til en lille håndbogs-perle, der helt sikkert vil kunne gøre gavn på hylden bag skrivebordet hos de fleste i de offentlige kommunikationsafdelinger. Jeg gemmer i hvert tilfælde mit eksemplar i arbejdsbiblioteket.

Skriveguiden til offentlige virksomheder

Kresten Bjerg

Hans Reitzels Forlag

132 sider, 200 kroner


Thomas Schiermacher Jensen er freelancejournalist

Kommentar

Seneste nyheder

Seneste jobopslag

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Journalist søges til Avisen.dk og Ugebrevet A4

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 22.09

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationskonsulent til presse og sociale medier i Danske Handicaporganisationer (DH)

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 22.09