KL bliver kritiseret på TV 2 – men svarer på Facebook

KLs direktør ville ikke optræde i TV 2-dokumentar, men svarer i tre sider langt Facebook-opslag. TV 2s dokumentarredaktør forstår ikke, at KL-direktøren ikke ville tale med TV 2, ”hvis han har så meget at sige”. ”Man får ikke mulighed for at præsentere et tre sider langt dokument i medierne,” svarer KLs kommunikationschef
  • Pressefoto: KL
    Før TV 2 sendte dokumentarprogrammet, lagde KL et sponsoreret opslag på Facebook med direktør Kristian Wendelboes svar på kritikken. Kommunikationschefen i KL forklarer, at KL har svaret på alle mediehenvendelser - bortset fra dokumentarprogrammet.
17.11.2017 · 08:47

Tirsdag aften sendte TV 2 dokumentaren ’En rigtig møgsag’ om misbrug af penge i Kommunernes Landsforening (KL) - uden at en repræsentant fra KL medvirkede i programmet. Af dokumentaren fremgik det, at TV 2s journalist Morten Eggert havde forsøgt at få en kommentar fra KLs direktør Kristian Wendelboe, blandt andet ved at opsøge ham på Folkemødet.

Men et egentlig interview kom der ikke ud af det, fordi Kristian Wendelboe ikke ønskede at udtale sig.

Samme morgen som TV 2 sendte programmet, lagde KL et sponsoreret opslag på Facebook, hvor Kristian Wendelboe gav sit svar på kritikken. Dokumentet fyldte i alt tre sider. Om valget af kommunikationskanal siger KLs kommunikationschef, Ida Thuesen Nielsen:

”Vi valgte Facebook, fordi ville gerne ville fortælle vores side af historien - og Facebook er det største sociale medie,” siger hun.

En anden fordel ved Facebook er, at der er god plads.

”På Facebook kan man selv fortælle sin historie. Man får ikke mulighed for at præsentere et tre sider langt dokument i medierne,” siger hun.

Sponsoreret opslag

Onsdag var opslaget nået ud til 44.000 facebookbrugere. Heraf ramte opslaget 12.000 brugere, fordi KL havde betalt 3.000 kroner for at give opslaget et boost.

”Vi boostede det ikke for at ramme en bestemt målgruppe, men for at nå bredere ud. Facebook var en del af en bredspektret strategi om at nå så bredt ud som muligt,” forklarer Ida Thuesen Nielsen.

Men hvis I ville ud til så mange så muligt, kun I sagtens komme ud til flere end 44.000 ved at tale med medier som fx DR, TV 2 eller Ritzau?

”Vi gav også interview til blandt andre Ritzau og TV 2 Nyhederne. Fordelen ved Facebook er, at vi kommer ud til folk, der følger os, og er interesseret i os. Samtidig har folk mulighed for at svare os, og vi kan svare igen, som vi gjorde en del hel,” siger Ida Thuesen Nielsen.

300 vrede kommentarer

Det er fedt med en platform, hvor du kan gå i dialog
Kommunikationschef Ida Thuesen Nielsen

Stort set alle kommentarerne på opslaget er negative. Hvad siger det dig?

”Det siger mig, at de 300, der svarer, er de vrede. Det er udmærket. Deres kritik skal vi også kende. Vi skal svare på kritikken, og det har vi også gjort. Det er fedt med en platform, hvor du kan gå i dialog. Du skriver - og så er der kontant afregning. Så må man tage det med, at man åbner en flanke,” siger Ida Thuesen Nielsen.

Men hvorfor har I kun svaret på kritikken tre-fire gange i tråden?

”Vi behøver ikke svare på alt. Rigtigt meget er kommentarer og ikke spørgsmål. Vi svarer, hvis det er spørgsmål af faktuel karakter. Mange af kommentarerne handler desuden om det samme,” siger Ida Thuesen Nielsen.

Kritik af produktionsselskabet

Ida Thuesen Nielsen forklarer, at KL har svaret på alle mediehenvendelser - undtagen fra dokumentarprogrammet.

”Det var en lang og træls proces. Vi ønskede ikke at medvirke på grund af deres metoder og adfærd,” siger hun.

I Facebook-opslaget kan man læse, at KL ikke medvirkede i programmet på grund af produktionsselskabet Dokumentarkompagniets journalistiske metoder under tilblivelsen af TV 2-programmet.

”Bl.a. manipulation, ”springe frem fra busken”-metoder, overtrædelse af privatsfæren, brug af tendentiøs retorik, at udgive sig for at være andre, end de er… osv. Det har vi adskillige gange forsøgt at få en dialog med TV2 om undervejs, men forgæves. Og til sidst valgte vi at sige nej til at deltage,” skriver KL-direktør Kristian Wendelboe.

Jeg forstår ikke, at han ikke har stillet op til et interview med os tidligere, hvis han har så meget at sige
Lasse Bjerre, TV 2

Dokumentarredaktør på TV 2, Lasse Bjerre, afviser Kristian Wendelboes kritik af programmet og kalder det ”et forsøg på at miskreditere indholdet”. I stedet vælger direktøren at give sin udlægning på Facebook.

”Jeg forstår ikke, at han ikke har stillet op til et interview med os tidligere, hvis han har så meget at sige. Det har der været rig lejlighed til,” siger Lasse Bjerre.

TV 2: Modvillige KL

Lasse Bjerre afviser Kristian Wendelboes udsagn om, at KL adskillige gange har ”forsøgt at få en dialog med TV2 undervejs”, som Kristian Wendelboe skriver i Facebook-opslaget.

”Der har været dialog undervejs. Vi havde møde så sent som tre dage før udsendelsen. Og ved den lejlighed oplyste de ikke engang, at de havde foretaget en politianmeldelse,” fortæller Lasse Bjerre.

Til det forklarer Ida Thuesen Nielsen:

"Vi har helt klart en anden opfattelse af forløbet. Og vi forventer at tage en drøftelse direkte med TV 2 om dette, herunder om dialog og metoder," forklarer hun.

Lasse Bjerre siger generelt om KLs håndtering af TV 2s henvendelser: 

Rigtigt mange mennesker har hørt os kommentere
Kommunikationschef Ida Thuesen Nielsen

”Det har været en proces, hvor vi har mødt meget modvillighed til at tale om sagen. Nu bagefter har KL travlt med at forklare sig. Hvorfor stillede de ikke bare op til interview i programmet?” spørger han.

Ida Thuesen Nielsen er tilfreds med, at KL via blandt andet Facebook er kommet ud til så mange borgere med deres syn på sagen.

”Rigtigt mange mennesker har hørt os kommentere.”

Kommentar

17/11/2017 - 09:23

Martin Ditlevsen

Hvor mange skattekroner bruger KL og andre offentlige instanser på at booste deres opslag på Facebook?

17/11/2017 - 12:37

Henrik Lind Jørgensen

Lad dette være et eksempel til kommunikationschefer på, hvordan man ikke skal gøre. Det er fint nok at komme med det tre sider lange Facebook-forsvarsskrift, når man har deltaget i dokumentarprogrammet. Når man afviser at deltage, har man diskvalificeret sig selv. Det står vist på side et af "Kommunikationschefens Lille Røde".

17/11/2017 - 13:37

Nanna Mielche

Hm. Virker det ikke lidt, som om KL's strategi er planket fra Trump, bortset fra, at de har valgt Facebook i stedet for Twitter?

18/11/2017 - 19:05

Per Meinertsen

Jeg er ikke på Facebook, så jeg ved ikke, hvad KL har svaret. Men det virker da mere og mere suspekt, hvad der foregår!

20/11/2017 - 10:00

Lasse Sørensen

Jeg kender ikke ret meget til den sag, og har ikke læst KL's opslag. Men trænger man ikke til en ny kommunikationschef, hvis man har brug for at forsvare sig over tre skriftlige sider?

23/11/2017 - 19:16

Hans Grønfeldt

Det var et glimrende program Mogens eggert havde lavet. Der synes at være mere grund. Til at kikke dybt i kommunernes landsforening. Og hv pr sørgeligt at formand Martin Dam ikke v ille udtale sig. Kom igen Eggert og gå i flæsket på KL.
De bruger penge - ikke deres egne. Men andres penge.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus
Ansøgningsfrist: 15.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

DANMARKS FISKERIFORENING SØGER JOURNALIST

DANMARKS FISKERIFORENING
Ansøgningsfrist: 08.01

Leder til BUPL’s kommunikation

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 04.01

TV 2 Lorry søger kreativ historiefortæller

TV2/ Lorry
Ansøgningsfrist: 15.01

Erfaren projektleder til lotterikommunikation

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 07.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

Er du vores nye kommunikations- og sekretariatsmedarbejder?

Kristelig Handicapforening
Ansøgningsfrist: 05.01

Kommunikationskonsulent

Viborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.01

Politiken søger EU-korrespondent

Politiken
Ansøgningsfrist: 20.12

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 10.01

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 15.01

Kommunikationsdirektør til Diabetesforeningen

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Leder af kommunikation DTU Byg

DTU
Ansøgningsfrist: 20.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12

Stærke nyhedsjournalister til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12