Jysk Fynske og Politikens Lokalaviser bytter aviser

Jysk Fynske Medier og Politikens Lokalaviser sælger hver syv aviser til konkurrenten, og indgår samtidig et nyt samarbejde. Aftalen berører ifølge Journalistens oplysninger i alt 21 redaktionelle medarbejdere
16.06.2017 · 09:53

Torsdag den 3. december 2015 udkom Lokalavisen Odense for første gang. Den nye ugeavis blev Politikens Lokalavisers rykind i fjendeland, da koncernen besluttede at udfordre konkurrenten Jysk Fynske Medier i Odense.

Men nu stilnes aviskrigen, både på Fyn, i Sydjylland og Østjylland. Politikens Lokalaviser har netop i en pressemeddelelse oplyst, at konkurrenterne overtager en række af hinandens medier. Samtidig indgår de et nyt samarbejde.

Sælger syv titler hver

Jysk Fynske Medier har købt syv titler af Politikens Lokalaviser. Aviserne er i Kolding, Haderslev, Aabenraa, Sønderborg, Esbjerg, Varde og Odense - herunder altså Lokalavisen Odense, der gik i luften i december 2015.

Omvendt overtager Politikens Lokalaviser syv ugeaviser fra Jysk Fynske Medier. Disse tæller Århus Onsdag, Ebeltoft Folketidende, Uge-Bladet Skanderborg, FavrskovAvisen, GrenaaBladet, Folkebladet Djursland og DjurslandPosten.

”Med overtagelsen af nye stærke titler får vi mulighed for at tilbyde annoncørerne et sammenhængende og varieret udbud af lokale ugeaviser i et af Danmarks mest købestærke og hurtigst voksende områder," udtaler Søren Riis, adm. direktør i Politikens Lokalaviser, i pressemeddelelsen.

Derudover etableres et nyt ugeavisselskab i samarbejde mellem de to konkurrenter. Her skal drives ugeaviser i de fem østjyske kommuner Odder, Horsens, Hedensted, Vejle og Fredericia.

”Hvis vi skal klare os i den hårde konkurrence om de lokale annoncekroner, hvor især Google og Facebook udfordrer os, er der konstant behov for, at vi styrker os, så vi kan give både læsere og annoncører de mest attraktive produkter,” udtaler Søren Riis.

Påvirker 21 redaktionelle

Resultatet bliver, at Jysk Fynske Medier sidder solidt på lokal- og ugeavismarkedet i Syd- og Sønderjylland samt på Fyn, mens Politikens Lokalaviser sætter sig på Østjylland.

Byttehandlen kommer ifølge Journalistens oplysninger til at påvirke 14 redaktionelle medarbejdere, der i dag er hos Politikens Lokalaviser, og syv medarbejdere, der i dag er hos Jysk Fynske Medier.

Kommentar

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

To kreative Social Media Managers til Berlingske!

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 26.11