23. september 2014
BLOG
Ernst Poulsen:
Man kan ikke tale med en mur

JydskeVestkysten anbefaler BNB

Ved årsskiftet skiftede den store regionalavis fra Ritzau til den nye konkurrent: Berlingske Nyhedsbureau. De første erfaringer er gode, lyder det fra JydskeVestkysten, hvilket blot presser Ritzau yderligere i telegramkrigen. (Opdateret kl. 22.00)
13/03/2012 | 13:43

Af: Øjvind Hesselager, Søren Frandsen

Ved årsskiftet skiftede den store regionalavis fra Ritzau til den nye konkurrent: Berlingske Nyhedsbureau. De første erfaringer er gode, lyder det fra JydskeVestkysten, hvilket blot presser Ritzau yderligere i telegramkrigen. (Opdateret kl. 22.00)

Efter cirka 4 måneders planlægning, hvor teknikerne på JydskeVestkysten skulle gøre Berlingske nyhedsstrøm digitalt konvertibelt med JydskeVestkystens publiceringssystem, blev navlestrengen definitivt klippet over til Ritzau 1. januar.

»Det er gået forbløffende godt. Jeg havde forudset større bump på vejen,« siger chefredaktør Jørn Broch til Journalisten.dk, da vi besøger avisen, der er delvist ejet af Berlingske Media.

Også Bjarne Bentsen, jourhavende på JydskeVestkystens papirudgave, er overordnet begejstret for skiftet til Berlingske Nyhedsbureau - BNB - selv om han savner mere liv på nyhedsrullen i weekenden.

Især er JydskeVestkystens jourhavende glade for det telefoniske morgenmøde, hvor aviserne i Berlingske-alliancen taler sammen og udveksler ideer og ønsker. Det skaber mere originalitet i stoffet, mener han. Under Ritzau holdt Bjarne Bentsen ofte igen med at bruge RB-stoffet, fordi det ikke var unikt nok, påpeger han.

»BNB er mere unik og har byline på de større historier. Det synes jeg - helt personligt - er en stor fordel, fordi stoffet præsenteres bedre med byline. Siden midt i 80erne har jeg sagt, at Ritzau ikke har forstået, hvordan man skal skrive til nutidens læsere. Jeg satte til sidst en ære i ikke at bruge stoffet.«

Det er hårde ord i en hård tid - og fra Ritzau lyder det da også, at bureauet i flere år har haft byline på stoffet.

JydskeVestkystens skifte fra Ritzau er et led i en stigende national konkurrence om at levere nyheder i telegramform. En barsk konkurrence, hvor Ritzau kritiserer konkurrenterne for at "låne" lidt for ivrigt at bureauets nyhedsstrøm, hvorimod Newspaq - en tredje aktør - omvendt har klaget til Ombudsmanden over at fx ministerier ikke behandler alle bureauer lige. Ritzau får nyhedslunser, lyder det.

Berlingske Media udfordrer med BNB - Berlingske Nyhedsbureau - Ritzaus næsten-monopol, der har vokset sig stærk siden 1864. BNBs redaktion er kun på 17 faste journalister mod Ritzaus 70, men BNB trækker også på stof fra en række af Berlingske-koncernens specialredaktioner - blandt andre business og sport.

Dertil kommer af Berlingske Media kan supplere telegrammerne fra BNB med alle koncernens færdigtproducerede avisartikler, der ligger tilgængeligt i den såkaldte "Glastrappe", i samme sekund de er lagt ind på siderne.

Og det produkt udgør samlet en reel trussel mod Ritzau.

»BNB og Glastrappen er for os samlet en større muskel end Ritzau,« siger JydskeVestkystens Jørn Broch lige ud. Han sammenfatter konkurrencen således:

»Ritzau har længe været truet på livet - det må de være. Kunderne vil have unikt indhold, der differentierer dem fra hinanden. Derfor må det være hårde tider for et nationalt nyhedsbureau, der leverer fællesstof,« siger Jørn Broch, der præcis som sin jourhavende roser BNB for netop at være anderledes.

»BNB fortæller historierne anderledes end RB," siger Jørn Broch.

»For mig handler det om tone og klang. Ritzau er så seriøs og lidt kedelig - det objektive telegram, der jo engang var deres fundament. BNB er friskere. Nogle gange lidt for friske. BNB må gerne referere en skør verden - men ikke skabe en skør verden.«

Baggrunden for at JydskeVestkysten skrottede den gamle samarbejdspartner Ritzau er ikke mindst økonomisk. Da JydskeVestkysten i efteråret 2011 skulle forhandle 2012-kontrakt med Ritzau, fik avisen et økonomisk langt bedre tilbud fra BNB.

»Det har været rigtigt økonomisk attraktivt. Betragteligt bedre aftale end med Ritzau,« siger Jørn Broch.

- Er prisen realistisk i forhold til Berlingskes udgifter eller dumper de?

»Det kan jeg i sagens natur ikke vide. vi synes, at vi har fået en god aftale.«

Berlingske Medias har ikke mindst søsat BNB for at spare penge. Det koster angiveligangiveligt koncernen cirka to millioner kroner mindre at levere egne nyheder end at abonnere på Ritzau.
Og det er reelt tvivlsomt om Berlingske Media overhovedet kan gøre BNB til en overskudsforretning - guldet hænger ikke lavt i telegrambranchen.

»Vi er alle sammen presset til at have unikt stof, vi har ikke råd til at have for meget fælles stof. Det kan såmænd også blive BNBs problem, hvis de bliver for store og vores indlandsstof dermed kan læses alt for mange steder, fx på tekst-tv,« siger Jørn Broch.

Det har sandsynligvis fremskyndet beslutningsprocessen på JydskeVestkysten, at Lisbeth Knudsen som chef for Berlingske Media - der er medejer af JydskeVestkysten - ønskede, at avisen skulle overgå til BNB og dermed svække Ritzau.

Trods den brødrene samhørighed, er det dog muligt at spore kritik af BNB. I sekretariatet på JydskeVestkysten taler de jourhavende hen over tastaturerne om, at der er lidt for mange fejl i telegrammerne. Desuden mener chefredaktøren, at mange historier er for fragtmenterede og net-orienterede og for lidt sammenfattende til avisen.

BNB erkender problemet:

»Vi er meget rettet mod nettet, det er rigtigt. Og vi arbejder løbende på også at ramme printmediernes behov. Men vi kommer ikke i en situation, hvor vi kommer med to versioner. Vi skal finde den gyldne middelvej. Det handler blandt andet om at lave mere perspektiverende opsamlinger på nyhedsstoffet i løbet af dagen,« siger Jakob Weiss, bureauleder, BNB, Berlingske Media.

- Jeg kan høre i sekretariatet på JydskeVestkysten, at I bliver kritiseret for at begå lidt for mange fejl.

»Målet er selvfølgelig så få fejl som muligt,« siger Jakob Weiss og supplerer:

»En fejl er en for mange.«

Evaluering af fejl står med andre ord højt på efterkritikken på BNBs interne dagsorden - men det er ikke et forhold, hverken Jens Grund, chefredaktør i Berlingske Media, eller Jakob Weiss ønsker at lufte i offentligheden via Journalisten.dk.

- Du vil ikke her lave efterkritik på om I har for mange fejl?

»Nej,« svarer Jakob Weiss.

(Opdateret med oplysningen om, at Ritzau påpeger, at bureauet også byliner stoffet. Samt præciseringen af, at JydskeVestkysten er delvist ejet af Berlingske Media, der også ejer BNB)

Kommentar

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

To journalister til FOA: Projektstilling

FOA
Ansøgningsfrist: 30/09/2014

To journalister til FOA: Barselsvikariat

FOA
Ansøgningsfrist: 30/09/2014

Pressekonsulent til Ledernes presseteam

Lederne
Ansøgningsfrist: 01/10/2014

Danske Regioner søger offensiv journalist

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 03/10/2014

Skarp it-journalist til Version2

Version2
Ansøgningsfrist: 23/09/2014