JP: »Det her er det største erhvervs-journalistiske projekt i 25 år«

Jyllands-Posten ansætter 20 nye folk til Finans.dk: Et rent digitalt medie, der både skal tage et opgør med den klassiske avis og med kapløbet om klik på nettet. »Mange erhvervsmedier på nettet har været som en pølsefabrik. Det melder vi os ud af nu,« siger chefredaktør Steen Rosenbak. Læs stort interview her
  • Hordur Ingason / JP/Politikens Hus
    Finans.dk skal revolutionere erhvervsjournalistikken på nettet, siger chefredaktør Steen Rosenbak (til venstre). Han skal lede det nye netmedie med digital erhvervsredaktør Nicolai Raastrup (i midten) og erhvervsredaktør Morten Bundgaard.
11.08.2014 · 12:13

»Det her er efter min opfattelse det første rigtige digital first-projekt fra den etablerede danske medieverden. Det er et opgør med den måde, vi i den danske mediebranche altid har tænkt. Vi vil ikke lave avis og så lægge det på nettet bagefter. Alt hvad der produceres til Finans.dk er målrettet det digitale.«

Sådan siger Jyllands-Postens chefredaktør Steen Rosenbak, da Journalisten møder ham hos JP/Politikens Hus på Rådhuspladsen i København.

Som Journalisten kunne afsløre i fredags, er Jyllands-Posten på vej med et helt nyt medie ved navn Finans., der lancerer til oktober. Finans.dk bliver et rent digitalt medie. I forbindelse med satsningen ansætter Jyllands-Posten 20 nye journalister og redaktører.

Steen Rosenbak fortæller, at arbejdet med det hemmelige projekt har været i gang i halvandet år.

»Vi synes ikke, dansk erhvervsjournalistik er hverken værre eller bedre end altid. Problemet er, at det ikke er godt nok. Læserne og brugerne er ikke der, hvor de altid har været. De er bedre uddannede, mere globale i deres mindset, og de har nogle andre behov. Erhvervslæserne er travle mennesker, og de sidder ikke mere hver morgen og bruger 20 minutter på at læse avisen. De har behov for nyheder hele dagen, når de har tid,« siger Steen Rosenbak.

Breaking news er gratis

Jyllands-Postens erhvervsstof vil nu blive digital first. Det betyder, at så snart en historie er klar, bliver den publiceret på Finans.dk. Intet holdes tilbage til printavisen. Og alle historier skal tænkes til digital publicering, når de er klar, ikke til prinavisen og dens deadline.

»Det her er det største erhvervsjournalistiske projekt i 25 år i den danske mediebranche. Der har ikke været noget så stort siden Børsens Nyhedsmagasin,« siger Steen Rosenbak.

Derfor har det også været nødvendigt for Jyllands-Posten at køre projektet igennem koncernen JP/Politikens Hus, og ikke kun som Jyllands-Posten. Koncernens bestyrelse har skullet godkende projektet.

Finans.dk kommer til at bestå dels af gratis nyheder, dels af en abonnementsdel. De gratis nyheder udkommer under navnet Finans Live, der erstatter JP's epn.dk.

»Finans Live er et nyhedsbureau, der dækker den fælles dagsorden. Den bedste måde at forklare det på, er at Finans Live leverer breaking news, imens betalingsdelen af Finans.dk er insight news.«

Finans.dk bliver ledet af chefredaktør Steen Rosenbak, samt to erhvervsredaktører: Nicolai Raastrup og Morten Bundgaard.

Deler indhold med Jyllands-Posten

I lancerer projektet under JP/Politikens Hus, ikke Jyllands-Posten. Betyder det så, at Finans.dk også kommer til at dele indhold med andre titler i koncernen, for eksempel Politiken?

»Nej, der vil være deling af indhold mellem Jyllands-Posten og Finans, men ikke mellem for eksempel Politiken og Finans.«

Det indhold, der vil blive delt, kommer til at betyde, at Finans.dk blandt andet kommer til at trække på Jyllands-Postens korrespondenter samt på Jyllands-Postens politiske redaktion. Omvendt skal Finans.dk levere stof til Jyllands-Postens erhvervssektion.

Jyllands-Postens trykte tillæg Erhverv og Økonomi kommer til at udkomme uændret. Forskellen bliver, at tillægget kommer til at indeholde det bedste stof fra abonnements-delen af Finans.dk det seneste døgn.

»Den eneste forskel for læserne af printavisen er, at de får et lidt bedre tillæg, fordi der nu er mange flere folk til at producere historier til det.«

Hvor meget af det betalte indhold på Finans.dk regner I med, at man kan læse i den trykte avis?

»Meget langt over halvdelen af det, der produceres til Finans.dk, kommer aldrig nogensinde på print.«

Dansk erhvervsjournalistik er kapløb mod bunden

Steen Rosenbak mener, dansk erhvervsjournalistik har alvorlige problemer på nettet.

»Dansk erhvervsjournalistik er blevet udvandet på nettet Det er blevet et kapløb mod bunden, vi er blevet for grebet af jagten på flere klik og flere enheder. Mange erhvervsmedier på nettet har været som en pølsefabrik. Det melder vi os ud af nu.«

Derfor er Steen Rosenbak heller ikke meget for at sætte tal på, hvor mange enheder, han forventer at Finans.dk publicerer per dag.

»Men hvis du alligevel vil vide, hvad vi sigter efter, så forventer vi samme produktivitet, som vi gør til den trykte avis. De mål tager vi med over i det digitale univers.«

Erhverv skal være en nydelse, ikke lektier

I forbindelse med Finans.dk planlægger Jyllands-Posten en række nyskabende digitale tiltag. Men det er også for tidligt at sige for meget om dem. Der vil dog eksempelvis komme nye ”native apps” og nytænkning i forhold til det journalistiske indhold.

Hvad bliver forskellen på en artikel, der bliver bragt i Jyllands-Posten i dag, og så en artikel, der er ”målrettet digital publicering” og bliver bragt på Finans.dk om tre måneder?

»Det er et godt spørgsmål, og mit svar må være: Vent og se. Vi lancerer formater, som du ikke har set før på det danske marked, som er tilpasset måden folk forbruger nyheder digitalt. Det skal være en nydelse at læse vores journalistik,« siger Steen Rosenbak og tilføjer:

»Jeg har efterhånden været redaktør inden for erhvervsjournalistik i mange år, og en af de opgaver, jeg nyder mindst, er at læse alle erhvervssektionerne hver morgen. Fordi de har været elendigt formidlet. Der bør være mange flere læsere til erhvervsstoffet, og det tror jeg på, der er, hvis det bliver formidlet bedre. I dag er det mest som at have lektier for.«

Det er Steen Rosenbak, direktør Jens Nicolaisen og Jyllands-Postens udviklingsafdeling, der især har stået bag projektet. Rosenbak fortæller, at de blandt andet har besøgt medier som Wall Street Journal og Financial Times for at samle erfaringer.

»De har været meget velvillige til at fortælle, især om hvad vi ikke skulle gøre i denne her omstilling. For eksempel, at vi ikke skulle lade reglerne for de gamle printmedier diktere, hvordan du laver et nyt medie. Derfor har vi haft en iværksætterånd i arbejdet helt fra start,« siger Steen Rosenbak.

Medarbejdere i hele verden

I skal levere nyheder hele døgnet. Betyder det, at I kan breake en stor nyhed klokken 2 om natten?

»Et sted i verden skal der hvert minut være en journalist på arbejde for Finans. Vi kommer næppe til at publicere ret meget mellem klokken 2 og 4 om natten, men vi kommer til at ansætte stringere i hele verden, som skal hjælpe med at dække ydertimerne af, når vi andre sover.«

Blandt andet har Jyllands-Posten ansat Thomas Andrew, som bor i Los Angeles, til at være nyhedsredaktør. Han har tidligere arbejdet på jp.dk og tiltræder 1. september.

»Den amerikanske vestkyst passer perfekt til den tidscyklus. Desuden vil vi have stringere siddende rundt omkring i verden. Vi har en i Australien, vi vil have en i Fjernøsten og vi har en i New York. Derudover ansætter vi 1-2 mere. Jeg tror fremtiden for digital journalistik er at udnytte de forskellige tidszoner meget bedre.«

Vil nomineres til Cavling

Steen Rosenbak vil ikke sige mere om det konkrete indhold, blandt andet af hensyn til de medarbejdere, der er ansat, men endnu ikke er tiltrådt.

»Vi er nysgerrige efter, hvad der sker, hvis vi tager Danmarks bedste erhvervsredaktion – som vi mener, vi har – og stort set fordobler bemandingen. Vi har ansat en masse erfarne kræfter og et nyt kuld af unge talenter. Vi giver dem de optimale betingelser, og så ser vi, hvad der sker. Vi tror, det bliver ret banebrydende.«

Skal Finans.dk så nomineres til Cavling-prisen de kommende år?

»Ja, helt sikkert. Og meget gerne i år! Du kan bare se på vores forside på Jyllands-Posten i dag, hvor vi afdækker, at et selskab, der ellers er blevet kåret til at være meget lovende af andre erhvervsmedier, kan være ved at falde sammen som et luftkastel. Den slags historier skal vi lave mange af. Det er et mål for Finans-redaktionen, at vi hvert år skal levere mindst en serie, der kan blive nomineret til en Cavling.«

Inspireret af gravergruppen

Jyllands-Posten har en gravergruppe i erhvervsredaktionen. Den fortsætter uændret, fastslår Steen Rosenbak. Men strukturen i gravergruppen har inspireret Finans.dk, der også kommer til at arbejde mere i mindre enheder, end man er vant.

»Vores gravergruppe er en lille enhed med et højt engagement, nogle dygtige medarbejdere og en dygtig journalistisk chef. Det har vi lært meget af. Finans.dk får en relativt decentral struktur, hvor trådene samles til sidst. Ideudvikling er ikke godt, hvis man skal være 40 mennesker. Vi skal have små fleksible enheder.«

Konkret betyder det blandt andet, at Finans.dk får tre områderedaktører. En virksomhedsredaktør, som er Morten Johnsen hentet fra Ekstra Bladet, samt en redaktør for politik og økonomi, og en redaktør for finans.

Vil ikke konkurrere mod FinansWatch

JP/Politikens Hus ejer allerede WatchMedier, der blandt andet udgiver FinansWatch. Men Steen Rosenbak betragter ikke FinansWatch og Finans.dk som konkurrenter.

»Finans.dk bliver ikke et nichemedie. FinansWatch skal være tættere på finanssektoren end noget andet medie, fordi de har deres fokus der. Finans.dk har et bredere fokus. Derfor fusionerer vi ikke FinansWatch og Finans.dk, og de kommer i høj grad til at arbejde hver for sig. Hvis vi begyndte at omklamre FinansWatch og sagde, at nu skal de også skrive bredt til Finans.dk, så ville vi kvæle det medie.«

Tværtimod har JP skelet meget til WatchMedier.

»WatchMedier har vist, at erhvervslivet faktisk gerne vil betale for kvalitetsjournalistik på nettet.«

En rigtig god historie kan blive delt mellem FinansWatch og Finans.dk, men de to platforme kommer i høj grad til at leve hver sit liv.

»Nichemedierne skal leve deres liv. Men det er klart, at vi skal heller ikke have to journalister, der sidder samtidig og arbejder på præcis den samme historie. Hvis FinansWatch har en rigtig god historie, så kan vi godt bringe den på Finans.dk.«

Men kommer I ikke netop til at have det? Hvis for eksempel Nordea lancerer et nyt boliglån, der har stor relevans for samfundet, skal I så have én journalist til at dække det for både Finans.dk og FinansWatch?

»Hvis noget stort breaker, så vil både Finans.dk og FinansWatch skulle servicere deres læsere i en fart. Det jeg mener med, at de ikke skal lave præcis den samme historie er, at de ikke har samme vinkel. FinansWatch er et nichemedie, Finans.dk skal nå bredt ud. Hvis vi lykkes med det her, vil det betyde, at begge medier ender med at stå meget stærkere i markedet.«

Navnet skal forstås bredt

Jeres nye medie hedder Finans.dk, men I vil lave erhvervsstof bredt. Hvordan hænger det sammen?

»Vi ville gerne have et nyt erhvervs-brand og ikke bare et underbrand til Jyllands-Posten. Så har vi testet forskellige tilgængelige navne, og det her var det, brugerne syntes bedst om. Finans kan tolkes snævert, men her skal det forstås bredt. Finans handler både om økonomi og politik. Se på de største erhvervsbrands: Financial Times handler om mere end ”finansielle tider”. Wall Street Journal handler om mere end Wall Street, og Børsen handler om mere end fondsbørsen. Vi mener, ordet ”Finans” favner godt, hvad der foregår i verden,« forklarer Steen Rosenbak.

Kommentar

Seneste nyheder

30.09.2016 · 12:40

Vietnam-billede lukker Poul Madsens Facebook

Ole Obitsø
30.09.2016 · 11:41

P3 skal have en ny musikchef

Ole Obitsø

Seneste jobopslag

Digital strateg

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 10.10

Presseansvarlig til SKAT

Skat
Ansøgningsfrist: 11.10

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger en kommunikations- og pressekonsulent

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 02.10

Presseansvarlig til Danica Pension

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 04.10

Kommunikationsansvarlig

Filadelfia
Ansøgningsfrist: 03.10