Ingen kritik af skjult reklame fra Pressenævnet siden 2003

Pressenævnet kan ikke fremvise en eneste kritik af skjult reklame siden 2003. ”Vi monitorerer ikke medierne. Det vil være meget ressourcekrævende,” siger sekretariatslederen
  • Illu: Sune Ehlers | Collage: Journalisten
    Pressenævnet tager meget få sager om skjult reklame op af egen drift - men vil nu prøve at fange flere eksempler: ”Der er ikke nogen selvstændig klagevejledning for, hvordan man anmoder nævnet tage en sag op af egen drift. I lyset af din henvendelse vil vi dog overveje, om det ikke bør tilføjes i klagevejledningen,” lyder det fra nævnet.
30.01.2017 · 09:12

Den voksende sammenblanding af annonce og journalistik er vor tids største presseetiske problem, ifølge medieforsker ved Roskilde Universitet, Michael Bruun Andersen.

Ofte er reklameartiklerne tydeligt mærket som annoncer. Andre gange er de ikke, som Journalisten har beskrevet på det seneste.

Og Michael Bruun Andersen er klar i mælet:

”Pressenævnet bør af egen drift tage mere fat på området.”

Ikke en eneste kritik siden 2003

Sekretariatsleder i Pressenævnet Sanne Godthaab Olesen har kigget arkivet igennem for sager om skjult reklame og fortæller:

”Ved en søgning får vi ikke umiddelbart nogen kendelser med kritik efter 2003.”

Samtidig understreger hun dog, at hendes søgning i Pressenævnets arkiver ikke er udtømmende.

Sagen fra 2003 drejede sig om følgende: Ekstra Bladet indrykkede en negativ tekst om konkurrenten BT i NB Brancheblad. Teksten var en annonce, men fremstod som journalistik.

Læs mere om sagen her

Hvis vi bliver opmærksomme på en sag – herunder også sager om skjult reklame – så vil vi være mere lempelige end tidligere i vores fortolkning af, hvornår vi tager en sag op af egen drift.
Sanne Godthaab Olesen, sekretariatsleder, Pressenævnet

”Vi monitorerer ikke medierne”

I Pressenævnets ’Vejledning om god presseskik’ kan man læse følgende:

”Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og redaktionelt indhold.”

På omtrent en dags research kunne Journalisten dog finde en hel række artikler, der – i lyset af artiklernes fremtoning og de involveredes udtalelser – dårligt kan beskrives som andet end skjult og halvskjult reklame.

Så hvordan kan det være, at Pressenævnet ikke har rejst kritik på området siden 2003?

”Vores hovedopgave er at behandle klagesager. Vi monitorerer ikke medierne. Det vil være meget ressourcekrævende,” siger Sanne Godthaab Olesen. 

Der er ikke nogen selvstændig klagevejledning for, hvordan man anmoder nævnet tage en sag op af egen drift. I lyset af din henvendelse vil vi dog overveje, om det ikke bør tilføjes i klagevejledningen.
Sanne Godthaab Olesen, sekretariatsleder, Pressenævnet

Du skal selv være involveret for at klage til Pressenævnet

Pressenævnets sager starter typisk med, at nævnet modtager en klage. Og Sanne Godthaab Olesen fortæller:

”Skjult reklame er et område, som Pressenævnet modtager meget få klager over.”

Og dét er der en god grund til. Som Sanne Godthaab Olesen siger det:

”Såfremt man ikke er omtalt, er man som udgangspunkt ikke klageberettiget.”

”Det er en betingelse for at klage til Pressenævnet, at man har ’retlig interesse’ i den omtale, det drejer sig om. Det vil sige, at man som udgangspunkt skal være omtalt eller afbildet eller på anden måde identificeret i mediet for at være kunne få behandlet sin klage,” fortæller hun.

Ingen vejledning til borgerne

Pressenævnet kan dog godt tage sager op på eget initiativ. Og i en udtalelse fra 2015 fortæller Pressenævnet, at nævnet fremover vil være mere tilbøjelig til at tage sager op af egen drift. Blandt andet når der er mistanke om skjult reklame.

”Hvis vi bliver opmærksomme på en sag – herunder også sager om skjult reklame – så vil vi være mere lempelige end tidligere i vores fortolkning af, hvornår vi tager en sag op af egen drift,” fortæller Sanne Godthaab Olesen.

”Men det kræver, at vi bliver opmærksomme på et tilfælde, hvor der kan være et problem, eller får en henvendelse om det. Vi monitorerer ikke medierne,” siger hun.

Men borgerne kan altså ikke orientere Pressenævnet via klager, medmindre de selv er involveret i de artikler, de fortæller om. Hvis du vil have nævnet til at tage en sag op af egen drift, skal du i stedet indsende en ’anmodning om egendriftsbehandling’, forklarer Sanne Godthaab Olesen.

Men det fremgår ikke nogen steder på Pressenævnets hjemmeside, at borgerne har denne mulighed.

Efter Journalistens henvendelse skriver Sanne Godthaab Olesen dog i en mail:

”Der er ikke nogen selvstændig klagevejledning for, hvordan man anmoder nævnet tage en sag op af egen drift. I lyset af din henvendelse vil vi dog overveje, om det ikke bør tilføjes i klagevejledningen.”

  

Kommentar

Seneste nyheder

23.06.2017 · 15:17

Foto af kop stjålet flest gange

Jakob Albrecht
23.06.2017 · 15:16

Her er vinderne af Bording-priserne

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 15:12

"Det skal lige bundfælde sig, at vi ikke udkommer længere"

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 14:26

Jysk Fynske lukker nyindkøbte ugeaviser

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Nyhedsjournalist søges til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 04.07

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06