Infografikkens tunge drenge

ANMELDELSE. "Et must for infografikere. Og en appetitvækker for redaktører, der har glemt betydningen af gennemarbejdede infografikker," skriver anmelder Martin Kirchgässner om National Geographics Infographics
03.04.2017 · 13:08

Af: Martin Kirchgässner

Bog: National Geographics Infographics
Forfatter/redaktør: Julius Wiedemann
Forlag: Forlaget Taschen (480 sider, 560 kroner)

Anmelder: Martin Kirchgässner, selvstændig infografiker

Med sine 5 kilo i A3-format aftvinger National Geographic Infographics respekt, allerede inden den første side i opslagsværket er vendt. En sværvægter på 480 sider, der er lige så informationstung, som den er illustrativ, og det er med store forventninger, man sætter sig til rette i selskab med infografikkens tunge drenge.

Bogen er bygget op i syv kategorier, der omhandler historie, planeten, mennesket, dyrelivet, planteriget, videnskab og rumfart, kort sagt alt mellem himmel og jord, som det hæderkronede amerikanske månedsmagasin har fortalt i billeder, grafik og ord, siden den første udgivelse i 1888 – alt sammen underlagt strenge journalistiske dyder som troværdighed, detaljerigdom og præcision. Som Nigel Holmes – infografikkens grand old man og forfatter til adskillige bøger om infografik og visuel kommunikation – skriver i sit forord: ’We can all trust that the magazine has done its work and got it’ og henviser dermed til de skyhøje krav, der hver måned stilles til bladets fotografer, redaktører, layoutere, grafikere, kartografer og researchere.

Især fremstilling af kort har været et adelsmærke for National Geographic, og flere steder i bogen ser vi smukke eksempler på topologiske tværsnit af bjergmassiver, Antarktis og jordens indre, hvor teamet bag grafikken formår at visualisere store mængder data på et kort, uden at det går ud over aflæsningen. De bedste eksempler stammer fra udgivelser fra år 2000 og frem, hvor 3D lander i infografikerens værktøjskasse, mens eksemplerne fra 80’erne og 90’erne fremstår støvede og rodede – selv verdens førende magasin gik ikke fri af 80’ernes pastelfarver.  

Når man taler National Geographic og infografik, taler vi også cutaways – altså gennemskæring af objekter og skabninger, så læseren kan se ting, som ikke kan vises med et foto, og her er National Geographic uanset årti mesterlig. Især spanieren Fernando G. Baptista – en af verdens bedste infografikere – udlever med sine store komplekse håndtegnede illustrationer alle infografikeres våde drøm og pakker det ind i et gudesmukt layout. Han præsenteres elegant i et foldeud-opslag på fire sider, så læseren kan se alle detaljer i Baptistas illustration af Trajan-tårnet i Rom.

Hver kategori er forsynet med en kort introtekst, og hver enkelt grafik ledsages af redaktørens uddybende forklaring til indholdet i grafikken. Det fungerer fint, men jeg savner at læse kommentarer fra grafikeren om researchfasen, og vi får desværre heller ingen informationer om grafikernes fremgangsmåde (Baptista byggede en mock-up, inden han begyndte at tegne), og det havde klædt værket at interviewe dem om deres metode, værktøj og færdiggørelse i stedet for at bringe kedelige leksikale fakta.

I udvælgelsen af grafikker er der stor overvægt af geografiske visualiseringer, og der kunne med fordel være flere grafikker på teknologi-området.

Bogen er en god og grundig historisk gennemgang af den visuelle journalistik, hvor velresearchede og gennemarbejdede grafikker har fået sværere vilkår i takt med de digitale mediers udbredelse og læserens stadig kortere tid til at fordybe sig i indholdet på de små skærme. Et must for infografikere. Og en appetitvækker for redaktører, der har glemt betydningen af gennemarbejdede infografikker. 

 

Kommentar

Seneste nyheder

22.08.2017 · 16:09

Politiet: Falske pressekort gør det sværere for os

Andreas Marckmann Andreassen
22.08.2017 · 14:17

Danmarks største fotoredaktion? Sådan hænger det sammen

Anne-Laura Hedegaard
22.08.2017 · 13:44

Licensbetalere kræver 3,6 mia. kroner tilbage

Andreas Marckmann Andreassen
22.08.2017 · 10:47

Ikke kritik af ministerium for solohistorie

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

DR søger stærke videnskabsjournalister

DR
Ansøgningsfrist: 11.09

Strategisk kommunikatør og projektleder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 11.09

Kommunikationsmedarbejder med pionérånd

Lev Uden Vold
Ansøgningsfrist: 30.08

Bolig Magasinet søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 11.09

Journalist i København

Jyllands-Posten
Ansøgningsfrist: 25.08

Leder til centralt kommunikationsteam

Teknologisk Institut
Ansøgningsfrist: 03.09

Presserådgiver

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 24.08

Journalist til nyhedsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 11.09

Videojournalist (barselsvikariat)

DTU
Ansøgningsfrist: 30.08

Journalist og pressemedarbejder

Erhvervsakademi Dania
Ansøgningsfrist: 03.09

DISCOVERY NETWORKS DANMARK SØGER DIGITAL PR-KONSULENT

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 08.09

Studerende til Styrelsen for Patientsikkerheds kommunikationsteam

Styrelsen for Patientsikkerhed
Ansøgningsfrist: 04.09

Discovery Networks Danmark søger meta data specialist

Discovery Networks Danmark
Ansøgningsfrist: 01.09