Infografikkens tunge drenge

ANMELDELSE. "Et must for infografikere. Og en appetitvækker for redaktører, der har glemt betydningen af gennemarbejdede infografikker," skriver anmelder Martin Kirchgässner om National Geographics Infographics
03.04.2017 · 13:08

Af: Martin Kirchgässner

Bog: National Geographics Infographics
Forfatter/redaktør: Julius Wiedemann
Forlag: Forlaget Taschen (480 sider, 560 kroner)

Anmelder: Martin Kirchgässner, selvstændig infografiker

Med sine 5 kilo i A3-format aftvinger National Geographic Infographics respekt, allerede inden den første side i opslagsværket er vendt. En sværvægter på 480 sider, der er lige så informationstung, som den er illustrativ, og det er med store forventninger, man sætter sig til rette i selskab med infografikkens tunge drenge.

Bogen er bygget op i syv kategorier, der omhandler historie, planeten, mennesket, dyrelivet, planteriget, videnskab og rumfart, kort sagt alt mellem himmel og jord, som det hæderkronede amerikanske månedsmagasin har fortalt i billeder, grafik og ord, siden den første udgivelse i 1888 – alt sammen underlagt strenge journalistiske dyder som troværdighed, detaljerigdom og præcision. Som Nigel Holmes – infografikkens grand old man og forfatter til adskillige bøger om infografik og visuel kommunikation – skriver i sit forord: ’We can all trust that the magazine has done its work and got it’ og henviser dermed til de skyhøje krav, der hver måned stilles til bladets fotografer, redaktører, layoutere, grafikere, kartografer og researchere.

Især fremstilling af kort har været et adelsmærke for National Geographic, og flere steder i bogen ser vi smukke eksempler på topologiske tværsnit af bjergmassiver, Antarktis og jordens indre, hvor teamet bag grafikken formår at visualisere store mængder data på et kort, uden at det går ud over aflæsningen. De bedste eksempler stammer fra udgivelser fra år 2000 og frem, hvor 3D lander i infografikerens værktøjskasse, mens eksemplerne fra 80’erne og 90’erne fremstår støvede og rodede – selv verdens førende magasin gik ikke fri af 80’ernes pastelfarver.  

Når man taler National Geographic og infografik, taler vi også cutaways – altså gennemskæring af objekter og skabninger, så læseren kan se ting, som ikke kan vises med et foto, og her er National Geographic uanset årti mesterlig. Især spanieren Fernando G. Baptista – en af verdens bedste infografikere – udlever med sine store komplekse håndtegnede illustrationer alle infografikeres våde drøm og pakker det ind i et gudesmukt layout. Han præsenteres elegant i et foldeud-opslag på fire sider, så læseren kan se alle detaljer i Baptistas illustration af Trajan-tårnet i Rom.

Hver kategori er forsynet med en kort introtekst, og hver enkelt grafik ledsages af redaktørens uddybende forklaring til indholdet i grafikken. Det fungerer fint, men jeg savner at læse kommentarer fra grafikeren om researchfasen, og vi får desværre heller ingen informationer om grafikernes fremgangsmåde (Baptista byggede en mock-up, inden han begyndte at tegne), og det havde klædt værket at interviewe dem om deres metode, værktøj og færdiggørelse i stedet for at bringe kedelige leksikale fakta.

I udvælgelsen af grafikker er der stor overvægt af geografiske visualiseringer, og der kunne med fordel være flere grafikker på teknologi-området.

Bogen er en god og grundig historisk gennemgang af den visuelle journalistik, hvor velresearchede og gennemarbejdede grafikker har fået sværere vilkår i takt med de digitale mediers udbredelse og læserens stadig kortere tid til at fordybe sig i indholdet på de små skærme. Et must for infografikere. Og en appetitvækker for redaktører, der har glemt betydningen af gennemarbejdede infografikker. 

 

Kommentar

Seneste nyheder

Seneste jobopslag

Region Syddanmark søger videojournalist (VJ)

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 29.05

Writer/redaktør, dansk nyhedskanal (barselsvikariat)

Novo Nordisk
Ansøgningsfrist: 04.05

Kommunikationsmedarbejder til ambitiøs kommune med vokseværk

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 14.05

Kommunikationskonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.05

Stærke TV-journalister til Kontant

DR
Ansøgningsfrist: 09.05

Kommunikations- og marketingansvarlig

Rønne Havn
Ansøgningsfrist: 23.05

Kommunikationsmedarbejder (deltidsstilling)

Danmarks Cykle Union
Ansøgningsfrist: 08.05

Dynamisk net-medarbejder til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 10.05

SoMe Manager til TV2 Nord

TV 2 Nord
Ansøgningsfrist: 18.05

Journalistuddannet højskolelærer søges

Hadsten Højskole
Ansøgningsfrist: 03.05