Infografikkens tunge drenge

ANMELDELSE. "Et must for infografikere. Og en appetitvækker for redaktører, der har glemt betydningen af gennemarbejdede infografikker," skriver anmelder Martin Kirchgässner om National Geographics Infographics
03.04.2017 · 13:08

Af: Martin Kirchgässner

Bog: National Geographics Infographics
Forfatter/redaktør: Julius Wiedemann
Forlag: Forlaget Taschen (480 sider, 560 kroner)

Anmelder: Martin Kirchgässner, selvstændig infografiker

Med sine 5 kilo i A3-format aftvinger National Geographic Infographics respekt, allerede inden den første side i opslagsværket er vendt. En sværvægter på 480 sider, der er lige så informationstung, som den er illustrativ, og det er med store forventninger, man sætter sig til rette i selskab med infografikkens tunge drenge.

Bogen er bygget op i syv kategorier, der omhandler historie, planeten, mennesket, dyrelivet, planteriget, videnskab og rumfart, kort sagt alt mellem himmel og jord, som det hæderkronede amerikanske månedsmagasin har fortalt i billeder, grafik og ord, siden den første udgivelse i 1888 – alt sammen underlagt strenge journalistiske dyder som troværdighed, detaljerigdom og præcision. Som Nigel Holmes – infografikkens grand old man og forfatter til adskillige bøger om infografik og visuel kommunikation – skriver i sit forord: ’We can all trust that the magazine has done its work and got it’ og henviser dermed til de skyhøje krav, der hver måned stilles til bladets fotografer, redaktører, layoutere, grafikere, kartografer og researchere.

Især fremstilling af kort har været et adelsmærke for National Geographic, og flere steder i bogen ser vi smukke eksempler på topologiske tværsnit af bjergmassiver, Antarktis og jordens indre, hvor teamet bag grafikken formår at visualisere store mængder data på et kort, uden at det går ud over aflæsningen. De bedste eksempler stammer fra udgivelser fra år 2000 og frem, hvor 3D lander i infografikerens værktøjskasse, mens eksemplerne fra 80’erne og 90’erne fremstår støvede og rodede – selv verdens førende magasin gik ikke fri af 80’ernes pastelfarver.  

Når man taler National Geographic og infografik, taler vi også cutaways – altså gennemskæring af objekter og skabninger, så læseren kan se ting, som ikke kan vises med et foto, og her er National Geographic uanset årti mesterlig. Især spanieren Fernando G. Baptista – en af verdens bedste infografikere – udlever med sine store komplekse håndtegnede illustrationer alle infografikeres våde drøm og pakker det ind i et gudesmukt layout. Han præsenteres elegant i et foldeud-opslag på fire sider, så læseren kan se alle detaljer i Baptistas illustration af Trajan-tårnet i Rom.

Hver kategori er forsynet med en kort introtekst, og hver enkelt grafik ledsages af redaktørens uddybende forklaring til indholdet i grafikken. Det fungerer fint, men jeg savner at læse kommentarer fra grafikeren om researchfasen, og vi får desværre heller ingen informationer om grafikernes fremgangsmåde (Baptista byggede en mock-up, inden han begyndte at tegne), og det havde klædt værket at interviewe dem om deres metode, værktøj og færdiggørelse i stedet for at bringe kedelige leksikale fakta.

I udvælgelsen af grafikker er der stor overvægt af geografiske visualiseringer, og der kunne med fordel være flere grafikker på teknologi-området.

Bogen er en god og grundig historisk gennemgang af den visuelle journalistik, hvor velresearchede og gennemarbejdede grafikker har fået sværere vilkår i takt med de digitale mediers udbredelse og læserens stadig kortere tid til at fordybe sig i indholdet på de små skærme. Et must for infografikere. Og en appetitvækker for redaktører, der har glemt betydningen af gennemarbejdede infografikker. 

 

Kommentar

Seneste nyheder

23.10.2017 · 16:17

Tekster i Berlingske er skjult reklame

Anne-Laura Hedegaard
23.10.2017 · 13:17

Røde Kors i Odense fjerner jobopslag

Jakob Albrecht
23.10.2017 · 13:12

Ny kommunikationschef i Aller Media

Jakob Albrecht
23.10.2017 · 12:44

Lokalredaktør vil kapre unge læsere med nyt magasin

Kerstin Bruun-Hansen

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10

DR Nyheder søger TV-journalist i Aalborg

DR
Ansøgningsfrist: 24.10