Ikonisk magasin skal have ny producent

Datagraf har siden januar 2013 produceret DSB’s kundemagasin, Ud & Se. Nu overgår opgaven til et andet selskab. »Vi er rigtig stolte af det produkt, vi har leveret til DSB,« siger direktør for Datagraf. DSB: »Vi har valgt at gå videre med det, vi tror udvikler Ud & Se bedst.« (Præciseret 9. marts kl. 09.03)
  • Rasmus Weng Karlsen/DSB
    April-udgaven af Ud & Se bliver det sidste nummer produceret af Datagraf. I hvert fald i denne omgang.
08.03.2016 · 15:48

Et af Danmarks mest læste magasiner skal have ny producent.

DSB's kundemagasin, Ud & Se, har i begyndelsen af året været igennem en konkurrenceudsættelse, og magasinets nuværende producent, Datagraf, har netop fået at vide, at det ikke bliver dem, der fremover skal lave magasinet.

Hvem den nye producent bliver, vil DSB ikke oplyse endnu.

Datagraf er ærgerlige over, at de ikke længere skal producere magasinet.

»Men vi betragter det ikke som et nederlag på den måde. Vi har fået langt flere kunder, end vi har tabt. Men det er klart, at når man taber Ud & Se, så er vi selvfølgelig opmærksomme på, om vi kunne have gjort noget bedre. Det er der sikkert, og det finder vi ud af i den kommende tid.« siger Datagrafs administrerende direktør, Svend Erik Baadsgaard, til Journalisten.

»Vi ser med spænding frem til, hvad den nye leverandør præsenterer som det nye Ud & Se,« siger Svend Erik Baadsgaard.

Han slår fast, at man håber på at kunne vinde opgaven tilbage.

»Ud & Se er et magasin, vi meget gerne vil vinde tilbage igen og få ansvaret for.«

Stolt og tilfreds

Datagraf har produceret Ud & Se siden januar 2013.

»Vi er meget stolte af og tilfredse med de resultater, vi har nået med magasinet. Vi er hvert år vokset i antallet af priser og anerkendelse ude i medieverdenen. Vi er rigtig stolte af det produkt, vi har leveret til DSB, som vi har været meget glade for at samarbejde med« siger Svend Erik Baadsgaard.

Ud & Se er indstillet til syv priser på baggrund af deres indhold i 2015.

Hvordan føles det at give Ud & Se-stafetten videre?

»Det føles okay. Ud & Se var et ikonisk magasin, før Datagraf begyndte at producere indholdet. Det er det stadig, og det håber vi selvfølgelig, at det bliver ved med at være. Vi håber, DSB har valgt en løsning, som fastholder niveauet og den betydning, som Ud & Se har i magasinverdenen,« siger Svend Erik Baadsgaard.

DSB: Vi har valgt det, vi tror udvikler Ud & Se bedst

DSB’s pressechef fortæller til Journalisten, at man har været i dialog med fem forskellige producenter, hvoraf tre har budt ind på opgaven som ny samarbejdspartner.

»Vi har søgt efter en samarbejdspartner, der kan udgive, udvikle og forny Ud & Se med afsæt i magasinets grundlæggende koncept. Vi har valgt at gå videre med det bud, som vi mener samlet set knytter det at rejse, fællesskabet i toget og udgivelsens af et kvalitetsmagasin bedst sammen,« siger pressechef Niels-Otto Fisker.

Han fortæller, at DSB i den nærmeste fremtid vil præsentere den nye samarbejdspartner.

Har understreger også, at DSB har været glad for samarbejdet med Datagraf.

»Datagraf har løftet opgaven med Ud & Se på fornem vis, siden DSB udliciterede magasinet til dem for tre år siden. Men vi fik tre gode bud på Ud & Se’s fremtid, og af dem har vi valgt at gå videre med det, vi tror udvikler Ud & Se bedst,« siger Niels-Otto Fisker.

April-udgaven af Ud & Se bliver det sidste nummer produceret af Datagraf. I hvert fald i denne omgang.

Ud & Se har eksisteret siden 1980. Magasinet skriver om kultur, livsstil, rejse, forskning og politik. På faste sider er der hver måned nyt fra DSB. Disse sider produceres i samarbejde med DSB.

Journalisten har været i kontakt med den nuværende redaktør på Ud & Se, Karen Gahrn. Hun ønsker ikke at kommentere sagen på nuværende tidspunkt. Men hun oplyser i et mailsvar, at hun fortsætter i rollen som redaktør hos Datagraf, hvor hun skal arbejde fuld tid med andre magasiner og udviklingsprojekter.

Ud over Karen Garn er en artdirector og en journalistpraktikant i dag ansat på Ud & Se.

*Præciseret 9. marts kl. 9.03. I den oprindelige udgave af artiklen kaldte vi Datagraf for udgiver af Ud & Se. Udgiveren er rettelig DSB, mens Datagraf producerer magasinet. 

Kommentar

Seneste nyheder

27.05.2016 · 13:50

DJ-medlemmer på Dagens.dk får nu en overenskomst

Rasmus Barlag
27.05.2016 · 11:51

Støtte-topscorer drosler webprojekt ned

Jørgen Skadhede
27.05.2016 · 10:51

The Guardian trækker 13 artikler tilbage

Rasmus Barlag

Tilmeld dagligt nyhedsbrev

Jobopslag

Kommunikationschef til Danske Handicaporganisationer

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 20.06

Chefredaktør for Familie Journal og Ude og Hjemme

Aller Media
Ansøgningsfrist: 12.06

Presse- og kommunikationskonsulent i PenSam

PenSam
Ansøgningsfrist: 09.06

Kristeligt Dagblad søger journalist til kirke og tro-redaktion

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 13.06

Komputer for alle søger kreativ og idérig Journalist

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 05.06

Journalist med næse og ører

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Redaktør/projektleder til ForskerZonen på Videnskab.dk

Videnskab.dk
Ansøgningsfrist: 02.06

Kommunikationsrådgiver

Danske Regioner
Ansøgningsfrist: 03.06

Erfaren pressesekretær

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressekonsulent til Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Ansøgningsfrist: 10.06

TV-programchef med speciale i ledelse og TV-produktioner

Kalaallit Nunaata Radioa
Ansøgningsfrist: 30.05

NY REPORTER SØGES TIL TV 2/FYN BUSINESS

TV 2/Fyn
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren Klipper/fotograf/visuel producer til TV-dokumentar.

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 31.05

Redaktionschef til Sygeplejersken

Dansk Sygeplejeråd
Ansøgningsfrist: 16.06

CHEFPRODUCER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.05

Kommunikationskonsulent

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 31.05

Nyt fra Kommunikationen.dk