Ikonisk magasin skal have ny producent

Datagraf har siden januar 2013 produceret DSB’s kundemagasin, Ud & Se. Nu overgår opgaven til et andet selskab. »Vi er rigtig stolte af det produkt, vi har leveret til DSB,« siger direktør for Datagraf. DSB: »Vi har valgt at gå videre med det, vi tror udvikler Ud & Se bedst.« (Præciseret 9. marts kl. 09.03)
  • Rasmus Weng Karlsen/DSB
    April-udgaven af Ud & Se bliver det sidste nummer produceret af Datagraf. I hvert fald i denne omgang.
08.03.2016 · 15:48

Et af Danmarks mest læste magasiner skal have ny producent.

DSB's kundemagasin, Ud & Se, har i begyndelsen af året været igennem en konkurrenceudsættelse, og magasinets nuværende producent, Datagraf, har netop fået at vide, at det ikke bliver dem, der fremover skal lave magasinet.

Hvem den nye producent bliver, vil DSB ikke oplyse endnu.

Datagraf er ærgerlige over, at de ikke længere skal producere magasinet.

»Men vi betragter det ikke som et nederlag på den måde. Vi har fået langt flere kunder, end vi har tabt. Men det er klart, at når man taber Ud & Se, så er vi selvfølgelig opmærksomme på, om vi kunne have gjort noget bedre. Det er der sikkert, og det finder vi ud af i den kommende tid.« siger Datagrafs administrerende direktør, Svend Erik Baadsgaard, til Journalisten.

»Vi ser med spænding frem til, hvad den nye leverandør præsenterer som det nye Ud & Se,« siger Svend Erik Baadsgaard.

Han slår fast, at man håber på at kunne vinde opgaven tilbage.

»Ud & Se er et magasin, vi meget gerne vil vinde tilbage igen og få ansvaret for.«

Stolt og tilfreds

Datagraf har produceret Ud & Se siden januar 2013.

»Vi er meget stolte af og tilfredse med de resultater, vi har nået med magasinet. Vi er hvert år vokset i antallet af priser og anerkendelse ude i medieverdenen. Vi er rigtig stolte af det produkt, vi har leveret til DSB, som vi har været meget glade for at samarbejde med« siger Svend Erik Baadsgaard.

Ud & Se er indstillet til syv priser på baggrund af deres indhold i 2015.

Hvordan føles det at give Ud & Se-stafetten videre?

»Det føles okay. Ud & Se var et ikonisk magasin, før Datagraf begyndte at producere indholdet. Det er det stadig, og det håber vi selvfølgelig, at det bliver ved med at være. Vi håber, DSB har valgt en løsning, som fastholder niveauet og den betydning, som Ud & Se har i magasinverdenen,« siger Svend Erik Baadsgaard.

DSB: Vi har valgt det, vi tror udvikler Ud & Se bedst

DSB’s pressechef fortæller til Journalisten, at man har været i dialog med fem forskellige producenter, hvoraf tre har budt ind på opgaven som ny samarbejdspartner.

»Vi har søgt efter en samarbejdspartner, der kan udgive, udvikle og forny Ud & Se med afsæt i magasinets grundlæggende koncept. Vi har valgt at gå videre med det bud, som vi mener samlet set knytter det at rejse, fællesskabet i toget og udgivelsens af et kvalitetsmagasin bedst sammen,« siger pressechef Niels-Otto Fisker.

Han fortæller, at DSB i den nærmeste fremtid vil præsentere den nye samarbejdspartner.

Har understreger også, at DSB har været glad for samarbejdet med Datagraf.

»Datagraf har løftet opgaven med Ud & Se på fornem vis, siden DSB udliciterede magasinet til dem for tre år siden. Men vi fik tre gode bud på Ud & Se’s fremtid, og af dem har vi valgt at gå videre med det, vi tror udvikler Ud & Se bedst,« siger Niels-Otto Fisker.

April-udgaven af Ud & Se bliver det sidste nummer produceret af Datagraf. I hvert fald i denne omgang.

Ud & Se har eksisteret siden 1980. Magasinet skriver om kultur, livsstil, rejse, forskning og politik. På faste sider er der hver måned nyt fra DSB. Disse sider produceres i samarbejde med DSB.

Journalisten har været i kontakt med den nuværende redaktør på Ud & Se, Karen Gahrn. Hun ønsker ikke at kommentere sagen på nuværende tidspunkt. Men hun oplyser i et mailsvar, at hun fortsætter i rollen som redaktør hos Datagraf, hvor hun skal arbejde fuld tid med andre magasiner og udviklingsprojekter.

Ud over Karen Garn er en artdirector og en journalistpraktikant i dag ansat på Ud & Se.

*Præciseret 9. marts kl. 9.03. I den oprindelige udgave af artiklen kaldte vi Datagraf for udgiver af Ud & Se. Udgiveren er rettelig DSB, mens Datagraf producerer magasinet. 

Kommentar

Seneste nyheder

20.10.2017 · 15:09

Medarbejderne har stemt: Nu giver de afkald på orloven

Kerstin Bruun-Hansen
20.10.2017 · 12:44

MX brugt til omdeling af politiske løbesedler

Anne-Laura Hedegaard
20.10.2017 · 10:26

Ekspert: Sponsoreret podcast ikke markeret klart nok

Kerstin Bruun-Hansen
19.10.2017 · 16:05

EU-domstol kan tvinge Parlamentet til åbenhed

Anne-Laura Hedegaard

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10