Hykleriet omkring Reimer Bo

Er Reimer Bos video-interview for Socialdemokratiet journalistik? Tja. Hvis Fagbladet 3Fs interview med forbundsformanden er journalistik, så er Reimer Bos interview vel også journalistik, skriver Uffe Gardel. Han kritiserer også Ekstra Bladets chefredaktør. Læs hendes svar her
03.10.2017 · 13:14
Uffe Gardels billede
Uffe Gardel
Journalist og kommunikationsrådgiver

”Henrik Sass, hvad er den største udfordring, Danmark står overfor lige nu?”

Ja, det er jo ikke et knaldhårdt åbningsspørgsmål til et interview, som skal vælte regeringer. Men det er det første, Reimer Bo Christensen spørger Henrik Sass Larsen om i et efterhånden berømt interview på Youtube.

Reimer Bo er da heller ikke ude på at vælte nogen. I hvert fald ikke Sass, for Reimer er hyret af Socialdemokratiet til at interviewe partiets gruppeformand. Det fremgår ikke direkte af det 19 minutter lange interview, men det er lagt på Youtube under Socialdemokratiets navn og logo, på partiets officielle konto på Youtube.

Det er altså paid content, dette her: Betalt indhold eller gemen reklame, om man vil.

Reimer Bo var engang en fremtrædende DR-journalist med eget talkshow og fast plads som nyhedsvært på '21 Søndag'. Og nu dette syndefald; i medierne er man forfærdet.

”(E)r det 'journalistik'?”, spurgte således Radio24syvs nyhedschef, Simon Andersen, for nogle dage siden på Facebook.

”Er Reimer pålagt begrænsninger? (...)  Hvilke betingelser har Socialdemokratiet stillet? Hvilke tanker gør han sig om, at han, den meget troværdige nyhedsvært, bruges i den rolle?”

Simon Andersens spørgsmål er for så vidt allerede besvaret, for straks da interviewet blev lagt på Youtube, betegnede en lektor på DMJX videoen som et ”fake interview”.

Ekstra Bladets chefredaktør undrede sig

Men så nemt skal Reimer Bo ikke slippe. Ekstra Bladets ene chefredaktør, Karen Bro, anser ligefrem Reimer Bo for en renegat, som svigter den journalistiske sag:

”Det journalistiske håndværk er at holde magthaverne i ørerne, at holde øje med, om de holder, hvad de lover, og stille kritiske spørgsmål. Jeg forstår simpelthen ikke, at man kan miste kærligheden til sit håndværk i en sådan grad, at man pakker det sammen og lægger det ned i lommen på en af dem, man er sat i verden for at holde ansvarlig. Jeg er ikke forarget. Jeg undrer mig. Dybt.” – skriver Karen Bro i sin seneste ugentlige medieklumme.

De journalister på Ekstra Bladet, der skriver om sport og underholdning, må jo nok sidde og dukke sig lidt nu. Men det må de klare internt på Ekstra Bladet; her handler det om Reimer Bos video.

Lad os antage, at Karen Bros undren er ægte. Den må så skyldes en beskyttet tilværelse, som har skærmet hende mod de seneste 20 års medievirkelighed. Den er blandt andet følgende:

Med de honorarer, Karen Bro og hendes chefkolleger betaler, er det ikke nemt for freelancejournalister at leve af journalistiske opgaver alene. Derfor laver freelancere som Reimer Bo meget andet end journalistik. Nogle kører taxa. Andre laver PR. Og flere og flere arbejder med content marketing, altså indholdsmarkedsføring; det er tekst og video fremstillet ved hjælp af journalistiske værktøjer, men med et markedsføringsformål.

Er det journalistik?

Karen Bro havde måske ikke undret sig så meget, hvis Reimer Bo i stedet havde interviewet 3F’s forbundsformand til 3F’s Fagbladet. Men det er jo grundlæggende det samme, Reimer gør med Sass Larsen, blot i videoformat.

Content marketing har jeg selv skrevet lidt om på Journalisten.

Det kan lyde som hykleri. Men det kan jo være, at Karen Bro heller ikke har hørt om content marketing. I så fald burde hun nok gå en tur ned ad chefgangen, for Ekstra Bladets egen annoncedirektør tidligere har fortalt os, at 2,5 procent af avisens omsætning stammer fra netop content marketing.

Karen Bros løn er altså delvist betalt af sådan noget som det, Reimer Bo laver.

Nu kan Karen Bro jo indvende, at hun skam ikke har noget imod content marketing; hun kan bare ikke forstå, at journalister vil lave den slags. Og bevares, der er mange andre professioner, som bidrager til Ekstra Bladets indtjening, uden at Karen Bro nødvendigvis har lyst til selv at udføre dem.

”Er Reimer Bos video så journalistik?” kan man spørge. Tja. Hvis Fagbladet 3F's interview med forbundsformanden er journalistik, så er Reimer Bos interview vel også journalistik.

Det er i hvert fald et håndværk og endda et håndværk, man kan komme til at elske uden at svigte kærligheden til den ægte, oprindelige og ædle journalistik. Det er faktisk muligt at elske flere fag på én gang.

 

Journalisten har forelagt Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro kritikken af hendes klumme. Hun svarer:

"Mit anliggende er at slå på tromme for det journalistiske håndværk. Det har aldrig været vigtigere.

I min optik er det kritiske interview med vores politikere afgørende for et demokrati, og jeg kan ikke lide at se det i en kunstig form."

Kommentar

03/10/2017 - 13:47

Hans Lauring

Lige så ihærdigt som Simon Andersen kritiserer Reimer Bos interview, forsvarer han Josefine Kofoeds dybt kritisable radiointerview af Khaterah Parwani.

Og bevares, i et fagblad skal man vel glædes over loyale chefer, der har medarbejdernes ryg, når de har klaret sig mindre godt. Men jeg håber da, at den interne efterkritik så har været anderledes massiv - for forskellen på Reimer Bos og Josefine Kofoeds mikrofonholderi er jo, at det første i det mindste er ordentligt varedeklareret.

03/10/2017 - 14:13

Jørn Stjerneklar

Det er utroligt skinhelligt at føre sig frem som Bro gør.

Som Uffe Gardel så korrekt skriver, så får vi ingenting for vores arbejde mere. Jeg tror de fleste journalister, der som Reimer Bo har bedrevet 'rigtig' journalistik, helst ville fortsætte med det. Men markedet er ikke til det. EB giver 1000 kr. for en nyhed og 2500 for at opslag til avisen. Det kan hun jo så tænke over. Vi der har freelancet i årtier har ind i mellem lavet den slags opgaver for partier, fagforeninger, NGO'er, kommuner, regioner osv. Betyder det at vi skal føle os ringere? Åbenbart. Men vi er her endnu, fordi vi har gjort det. Var der nogen der sagde cheflønninger?

03/10/2017 - 14:26

Bjarke Larsen

"... der er mange andre professioner, som bidrager til Ekstra Bladets indtjening, uden at Karen Bro nødvendigvis har lyst til selv at udføre dem."
Smukt formuleret.
Som sædvanlig fejler hykleriet og dobbeltmoralen aldrig noget i Ekstra Bladets ledelse. Det er en af de få faste pejlemærker i den danske medieverden.

03/10/2017 - 15:17

Michael Kjærgård

Meget sigende at 3F's vidoetableau med KTD og Mette F føres i felten som argument. 'Hvis det er journalistik...' - men det er det jo netop ikke. Heller ikke.

03/10/2017 - 17:12

Jesper Larsen

Forskellen mellem Søren Lipperts "interviews" på TV2 og Reimer Bros med Henrik Sass synes kun at være, at seerne i sidstnævnte tydeligt kan afkode afsenderen, hvilket klart er at foretrække.

04/10/2017 - 09:55

Nynne Bjerre Christensen

Folkens: Som jeg også har skrevet på Bros FB-side: Reimers S-interview er rendyrket fake news. Begge parter spiller på, at folk tror det er et journalistisk, kritisk interview. Det er definitionen på fake news. Det er jo ikke tilfældigt, at S vælger Reimer. Så kan hele medieparnasset godt sige, at enhver ved, at Reimer ikke er på DR mere. Men det er ikke rigtigt. Masser af såkaldt almindelige mennesker associerer stadig Morten Løkkegård, Paula Larrain og Reimer med "DR". Når man har et så kendt ansigt, så er halveringstiden lang. Reimer må tage penge fra hvem der skal være. Men når et interview er sat op på denne "seriøse/troværdige" måde, så skal vi kalde det, hvad det er. Det er meningen, at det skal gå viralt og folk skal tro, at S bliver interviewet af en seriøs, uafhængig journalist. Og svarer troværdigt og sagligt. Fake news. Det kunne være rigtig, det er bare ikke helt rigtigt.

04/10/2017 - 11:38

Steen Ole Rasmussen

Reklamer er vel dybest set fake news, men måske ærlig fake news (på den måde, at de ikke giver sig ud for at skildre det opreklamerede i objektiv forstand)

Kommercielle medier lever af reklamer/fake news, no fake news, og det er der ikke noget odiøst i.

Rigtig mange reklamer henter overbevisningens magt ved at inddrage og bruge hele sin omverden som fri slagmark i den uhæmmede konstruktivismes navn.

Man kunne kalde det "FRIHE", som vi siger her på Fyn, ikke i nogen højere sags tjeneste, men indrømmet af hensyn til ussel mammon.

At der så går inflation i det, halveringstiden forkortes for ikonernes vedkommende, nogle helst vil holde sin egen sti renere end andres, osv., det er hører med til spillets regler.

Betegnelsen "Fake news", som i udgangspunktet var skabt af de gamle medier, der med statsstøtte, efterretningstjenester her såvel som i USA, satte det i verden for at komme efter sine konkurrenter, lider voldsomt under udbuddet af anvendelsesmuligheder. Som de ved, så sættes markedsværdien af relationen mellem udbud og efterspørgsel. I begyndelsen var der et gigantisk behov for at finde en begreb, som kunne bruges til at inddæmme og bekæmpe de nye sociale medier med, men nu er det ellers meget nyttige begreb, Fake News, så udbredt, at inflationen har inhentet dets bytte- og nytteværdi.

"Fake news" markedsværdi = Efterspørgsel (behov for våben i kampen mod nye sociale medier) i tælleren og Udbud i nævnere, dvs. manifest mangfoldig og forskelligartet anvendelse af selv samme begrebsdannelse.

No Fake News - kun konstateringer.

04/10/2017 - 13:34

Uffe Gardel

Tak for kommentarer. Nogle svar:

Michael Kjærgård, du skal læse, hvad jeg skriver: Det er hele 3F’s Fagbladet, jeg henviser til. Og jeg kunne have nævnt et hvilket som helst andet medie, som ikke udgives med fuld journalistisk frihed: Fagblade, organisationsblade, kundemagasiner, inflight-magasiner. Også disse medier rummer journalistik, som er ”købt”, i den forstand at rammer og retning er fastlagt af udgiveren.

Nynne Bjerre Christensen, i en situation hvor de vestlige demokratier trues af målrettet ”fake news” fra grupperinger og stater, som ikke vil os det godt, tror jeg ikke det er særlig klogt at misbruge betegnelsen.

I forhold til sagen fremfører du to pointer:

1) Kendte ansigter fra DR bliver af ”såkaldt almindelige mennesker” forbundet med DR mange år efter, at de har forladt DR.

2) Interviewet er sat ”seriøst/troværdigt” op, så folk skal tro at det er fri, ægte journalistik.

Jamen, naturligvis var interviewet sat seriøst og professionelt op. Det er journalistikken i fagblade og kundemagasiner også. Hvis jeg - som et hypotetisk eksempel – blev hyret af SAS til at interviewe selskabets direktør i SAS’ inflightmagasin, ville jeg skam også gøre mit arbejde seriøst og professionelt, og jeg ville forvente at opsætningen af artiklen var derefter. Der er så måske læsere, som vil huske mig fra min fortid og forbinde med mig med Berlingske. Men ingen ville være i tvivl om rammer og vilkår for interviewet, eftersom det blev bragt i en SAS-publikation.

I interviewet er der heller ikke tale om "at narre folk til at tro, at afsenderen er en anden, end den rigtige". Interviewet bringes påSocialdemokratiets officielle Youtube-konto, med partiets logo.

Men vi kan fint diskutere, om det er tilstrækkeligt. Bør der fx være en intro-tekst i selve videoen, der markerer, at den udgives af Socialdemokratiet? Her har vi et praktisk spørgsmål om mærkningskrav, som vi må kunne drøfte uden patosfyldte principerklæringer. Måske var der noget her, som DJ eller DJ Kommunikation kunne se på.

04/10/2017 - 13:41

Ida Sønderby Rosgaard

Èt er jo ens egen argumentation for det, man som afsender - herunder også som ordstyrer eller mikrofonholder diverse steder - gør, og præmisserne for det, man som afsender gør. Noget andet er, om man som modtager altid er helt med på det!

Når alt - eller i hvert fald ganske meget - flyder sammen, som det jo i stigende grad gør, har manipulationen så ikke de allerbedste vækstvilkår?

Her kan vi måske så for en gangs skyld samtidig glæde os over, at journalister stadig rangerer lavt på troværdighedsskalaen.

Og forhåbentlig får medierne ikke mere fra freelancerne, end de betaler for. I hvert fald ikke mere, end gyngerne og karrusellerne selv kan håndtere indbyrdes, nu hvor fagforeningerne stort set er sat ud af spil.

04/10/2017 - 14:53

Nynne Bjerre Christensen

Det er muligt, at der er nogen, der vil mig det værre her i tilværelsen end Socialdemokratiet. Men hvis produktet bliver sat i verden i den forhåbning, at nogen vil opfatte det som et publicistisk interview, når det reelt er betalt, så er det fake. Mit udsagn forstærkes af en personlig irritation over, at S' topfolk 29 ud af 30 gange siger nej til at deltage i et rigtigt interview i Deadline. Det går åbenbart lettere, når intervieweren er betalt. Nå, fred være med Reimer, nu indstiller jeg skydningen.

04/10/2017 - 18:13

Michael Kjærgård

Uffe Gardel: Nej du henviste ikke til hele 3F's Fagbladet. 'Hvis Fagbladet 3F's interview med forbundsformanden er journalistik, så er Reimer Bos interview vel også journalistik', skrev du. Og nej, det er ingen af dem. I rest my case.

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10