Hvorfor skjuler medierne mailadresser på deres journalister?

Informationsmedarbejder Peter Gammelby undrer sig over, hvorfor han ikke kan finde kontaktoplysninger på journalister og redaktioner i f.eks. DR. ”Det virker, som om de store mediehuse i stigende grad skærmer sig imod idéer.” DR: Vi har én indgang til alle henvendelser
  • Privatfoto
    Som informationsmedarbejder på Aarhus Universitet oplever Peter Gammelby, at det kan være svært at finde kontaktoplysninger på mediernes redaktionelle medarbejdere på deres hjemmesider.
25.09.2017 · 08:59

I sit job som informationsmedarbejder på Aarhus Universitet har Peter Gammelby indimellem en god historie, som han gerne vil afsætte til en journalist på et medie. Men det er ikke altid så let.

Tit kan han nemlig ikke finde kontaktoplysninger på mediernes redaktionelle medarbejdere på deres hjemmesider. Det gælder navnlig hos DR, fortæller han. Her kan man hverken finde oplysninger om, hvem der sidder på de enkelte redaktioner, eller hvordan man kommer i kontakt med dem.  

”Førhen kunne jeg se på DR’s hjemmeside, hvem der sidder på videnskabsredaktionen, og så kunne jeg kontakte en af dem direkte, hvis jeg for eksempel ville pitche en god forskningshistorie. Men efter at de er flyttet til Aalborg, kan man ikke det mere,” siger Peter Gammelby.

Og det undrer ham:

”Det virker, som om de store mediehuse i stigende grad skærmer sig imod idéer fra omverden. Det er anderledes på lokal- og regionalmedierne. På TV 2-regionerne er der for eksempel en klar billedpræsentation med kontaktoplysninger på medarbejderne. Bare ikke på DR.”

Vil ikke spamme med pressemeddelelser

Peter Gammelby fortæller, at han som tidligere erhvervsjournalist på Jyllands-Posten ved, hvor mange pressemeddelelser redaktionerne får.

”Derfor er vi også tilbageholdende med, hvem vi sender ud til. Vi vil gerne henvende os til nogen, vi ved kan have en interesse for det, vi skriver om. Hvis jeg har en pressemeddelelse om kvantemekanik, og jeg bare sender til nyhedsredaktionen i DR - så vil det nok blive opfattet som spam,” siger han.

Men i netop DR må han enten sende sit tip eller sin pressemeddelelse til den centrale mailadresse 1212@dr.dk eller ringe til omstillingen og forsøge at blive stillet om til en relevant redaktion eller medarbejder.

”Det kan jeg også godt - det er ikke det store problem. Det undrer mig bare, hvorfor medierne putter sådan med kontaktoplysninger på deres redaktionelle medarbejdere,” siger Peter Gammelby.

Han fortæller, at de fleste store skrevne dagblade heller ikke oplyser, hvem der sidder på de forskellige redaktioner, og hvordan man kan kontakte de enkelte personligt. Men her er problemet mindre, da man ofte kan klikke på skribentens byline og skrive direkte til vedkommende.

”Men mange af dem i DR skriver jo ikke – de laver radio eller tv,” siger han.

DR: Det ville være et hyr at holde ved lige

Redaktionschef i DR Christian Lindhardt fortæller, at DR af praktiske grunde ikke har oversigter over medarbejderne på de forskellige redaktioner og deres kontaktoplysninger.

”Der er så mange medarbejdere i DR, og folk skifter rigtig meget mellem redaktioner og afdelinger. Så helt grundlæggende er det vanskeligt at lave et opdateret overblik over, hvem der arbejder med hvad. Det ville være et hyr at holde ved lige. Der ville ligge postkasser hen, som måske ikke var i brug længere, og vi ville risikere at overse noget,” siger han.  

I stedet har DR derfor valgt at lade postkassen 1212 være den centrale indgang, hvis man som borger eller kommunikationsmedarbejder vil tippe DR om en god historie. 

”Vi får sindssygt mange henvendelser til 1212  mange hundrede hver dag. Og der sidder så folk og overvåger, hvad der kommer ind, og distribuerer det ud til de rette redaktioner,” siger Christian Lindhardt.

Kan du ikke frygte, at jeres journalister går glip af gode historier – f.eks. fra helt almindelige borgere, der måske har en følsom sag og gerne vil henvende sig personligt til en journalist ...

”Nej, det er jeg sådan set ikke så bekymret for. Det er rigtig vigtigt for os, at alle henvendelser når frem til de rette. Og hvis man har set et tv-program og gerne vil tale med en bestemt journalist, er det nemmeste at ringe til DR’s hovednummer og bede om at tale med pågældende,” siger han. 

Kommentar

25/09/2017 - 11:36

Camilla Olsen

...Det er vel netop en del af arbejdet indenfor kommunikation - at holde sig opdateret med aftagere.

25/09/2017 - 14:22

Morten Olsen

Altså den her kan vel hjælpe et stykke af vejen: https://www.dr.dk/findmedarbejder/

25/09/2017 - 15:28

Peter Gammelby

Jeg kender den hjemmeside. Men DR linker ikke selv til den, og det virker ikke, som om den vedligeholdes. I hvert fald har den flere gange givet mig forkerte telefonnumre på DR-medarbejdere.
Og jeg ser ikke dette som et rent teknisk problem; jeg undrer mig blot over, at nogle medier putter med deres redaktionelle kontaktoplysninger, mens andre lægger dem frem. Jeg har svært ved at sluge Chr. Lindhardts forklaring om, at det ikke lader sig gøre at skaffe et overblik over medarbejdernes kontaktoplysninger og arbejdssteder.
Det kan man i en større organisation som AU, hvor forskere også skifter tilknytning til forskningscentre og -projekter i en uendelighed.
Henvisningen til 1212 holder ikke. Hverken jeg eller mine kolleger kunne drømme om at sende et tip den vej.

26/09/2017 - 09:18

Henrik Lind Jørgensen

Efter jeg er rykket over "på den mørke side" har jeg ind imellem studset over, at det er så svært at finde "tip-adresser" på mediernes hjemmesider. Det handler ikke nødvendigvis om tip i relation til mit job, hvor jeg nok skal finde de relevante personer, men mere i al almindelighed. Ind imellem kan man få den tanke, at medierne slet ikke er så interesseret i at få input udefra. Heldigvis kan man så se på eksempelvis Facebook, at mange medier er gode til at interagere med dem, der kommenterer, og måske på den måde være med til at udvikle nye historier. Andre medier er helt usynlige i den henseende og nøjes med at opfordre til en god tone. I en tid, hvor færre og færre vælger medierne aktivt til, er det nødvendigt at tage dem, der vil henvende sig og debattere, mere seriøst.

26/09/2017 - 10:58

Tommy Kaas

"Den mørke side" har ikke noget at prale af i denne sammenhæng. Jeg har netop været alle kommunernes hjemmesider igennem for at finde mail-adresser på kommunale kommunikationskonsulenter/informationsmedarbejdere. Nogle steder er det helt fint, andre steder opgiver man email-adressen til en enkelt eller to personer, og andre steder igen er det nærmest umuligt at finde ud af, hvordan man kommer i mail-kontakt med kommunikationsmedarbejderne. Og jeg forstår heller ikke, hvorfor netop kommunikationsfolk ikke benytter sig af chancen til at angive mail-adresse på fx twitter- og linkedin-biografier.

26/09/2017 - 12:07

Henrik Lind Jørgensen

For en god ordens skyld er "den mørke side" et begreb, jeg bruger i smilets tjeneste. Jeg arbejder ikke i det offentlige, men på en skole, som heldigvis har den fordel, at organisationen både er lille og enkel. Enkelthed skal ikke undervurderes. Enkelthed og personlighed - det bedste kommunikationsmiddel er ofte, at folk ved, hvem der er i den anden ende.

26/09/2017 - 17:03

Ib Keld Jensen

Jeg har flere gange ringet til DR-medarbejdere via de direkte numre på dr.dk, og det er ingen fest. Nogle gange kender de ansatte ikke til, at faktisk de har et direkte nummer, og de bruger det ihvertfald ikke.
Det må være muligt, at opdatere systemet med aktuelle mobilnumre og mailadresser, når de ansatte får udleveret identitetskort. Hvis altså viljen er til stede.

08/10/2017 - 15:00

Keld Nissen

Som medlem af en afdelingsbestyrelse i en boligforening havde jeg for nylig brug for at sende en indbydelse til et pressemøde til DR P4 København. Men på grund af de manglende kontaktoplysninger til DR-medarbejdere opgav jeg og måtte nøjes med at invitere de øvrige lokale medier i området.

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10