Hvordan er det gået de innovationsstøttede medier?

Siden Kulturstyrelsen begyndte at uddele innovationsstøtte for to år siden, har i alt 43 medier modtaget 30,6 millioner kroner til journalistisk nytænkning. Her er listen over dem alle, og hvad de har fået
15.02.2016 · 11:33
Se den fulde liste med alle 43 projekter nederst i denne artikel.

 

Samlet set er 30.640.454 kroner blevet uddelt til i alt 43 projekter. Det er foregået over fem ansøgningsrunder, to i 2014 og tre i 2015. 

27 af projekterne har modtaget etableringsstøtte, som ifølge Kulturstyrelsen kan ydes til ”forundersøgelser eller projekter, hvor et nyt, selvstændigt nyhedsmedie etableres”.

De resterende 16 projekter har modtaget udviklingsstøtte, som ifølge Kulturstyrelsen kan ydes til ”forundersøgelser eller projekter, hvor der gennemføres en omstilling eller udvikling af et eksisterende, selvstændigt nyhedsmedie”.

29 af projekterne – svarende til 67 procent – er i gang eller på vej til at blive lanceret.

12 af projekternes status – svarende til 28 procent – er ukendt, da der endnu ikke foreligger offentlig information herom.

De resterende to projekter er blevet annulleret, da de ikke kunne realiseres (Helsingør Dagblad og DOXA), og de har tilbagebetalt støttekronerne.

Føljeton (4,4 mio. kr.), Zetland (4,35 mio. kr.) og Altinget (3,23 mio. kr.) er de medier, der har modtaget flest støttekroner. Herefter følger Kforums endnu ikke-lancerede datajournalistiske medie Bias (2,2 mio. kr.) og samtidsmagasinet Atlas (1,8 mio. kr.).

I den anden ende af spektret er Modkraft det medie, der har modtaget færrest støttekroner (40.000 kr.).

Otte af projekterne har – foruden den tildelte innovationsstøtte – også modtaget redaktionel produktionsstøtte i 2014/2015. Det drejer sig om Altinget, Information, Kids News, TV-Kalundborg, Copenhagen Post, Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad og Modkraft.

Ni af projekterne – svarende til 21 procent – kan betegnes som såkaldte nichemedier, der laver journalistik om et afgrænset emne til en afgrænset målgruppe.

Seks af projekterne – svarende til 14 procent – fokuserer på at lave lokal- eller regionaljournalistik.

Tre af projekterne – svarende til 7 procent – laver engelsksproget journalistik.

Fristen for den næste ansøgningsrunde til innovationsstøtte er den 15. februar 2016. Cirka tre måneder senere offentliggøres det, hvem der har fået tildelt støtte.

 

 

 

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01