Hver fjerde kilde i medierne er kvinde

Langt størstedelen af kilderne i de danske medier er mænd, viser en international undersøgelse. Derfor inviterer DR, Kvinfo og RUC til debat i DR Byen for at finde ud af, hvordan medierne kan ændre billedet. Her er de vigtigste fakta fra undersøgelsen
15.01.2016 · 09:30

Vidste du, at kun 14 procent af de kilder, der udtaler sig om økonomi i medierne, er kvinder? Eller at kun 23 procent af de kilder, som udtaler sig om politik, er kvinder?

Det viser en global undersøgelse, der ser på, hvor ofte kvinder og mænd optræder i medierne. Undersøgelsen hedder ”Who Makes the News” og er lavet af Global Media Monitoring Project i 114 lande på én dag i marts 2015. Projektet er i Danmark tilknyttet Center for Nyhedsforskning.

Undersøgelsen har fået DR, Kvinfo og RUC til at gå sammen om at sætte fokus på emnet. Derfor afholder de sammen debat i DR Byen den 29. januar.

”Vi ønsker med debatten at drøfte de udfordringer, denne skævhed kan give i medierne, og have en debat om, hvordan vi eventuelt kan forbedre statistikken,” skriver Kvinfo i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser, at 25 procent af kilderne i de danske medier var kvinder. Globalt set optræder der gennemsnitligt 24 procent kvinder og 76 procent mænd i medierne.

Mænd fylder mest alle steder

Debatten om kvinder i medierne vil blive styret af journalist Erkan Özden. Deltagere i debatpanelet vil være DR's nyhedsdirektør Ulrik Haagerup, Politikens chefredaktør Anne Mette Svane, Informations chefredaktør Christian Jensen, formand for Dansk Journalistforbund Lars Werge, og mangfoldigheds- og medieforsker Rikke Andreasen fra RUC.

Undersøgelsen viser samtidig, at der er visse emner, hvor kvinder i højere grad bliver brugt som kilder end gennemsnittet.

I kategorien "kendis, kunst og sport" er 31 procent af kilderne kvinder, imens 48 af kilderne er kvinder, når det kommer til "sundhed og videnskab". Der er dog ingen stofområder, hvor kvinder optræder oftere end mænd, viser undersøgelsen.

Samme undersøgelse blev også foretaget sidste år af Global Media Monitoring Project. Her viste undersøgelsen, at 31 procent af kilderne i de danske medier var kvinder.

Den danske del af undersøgelsen baserer sig på i alt 285 nyhedshistorier. 119 er fra aviser, 29 fra radio, 25 fra tv og 112 fra netmedier. I alt er 581 nyhedskilder optalt.

Opdateret klokken 10.08: KVINFO har oplyst, at også Informations chefredaktør Christian Jensen nu er tilføjet debatpanelet.

Kommentar

Seneste nyheder

20.01.2017 · 14:23

Sparerunde på Børsen: fem fratrædelser og 10 fyringer

Maria Brus Pedersen
20.01.2017 · 10:13

BTMX undgår flere fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
20.01.2017 · 08:12

Børsen undgår redaktionelle fyringer

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

Kommunikationschef med flair for branding

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 20.02

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01