Gylden fremtid for journalisterne

Internettet bliver ofte gjort til det store grumme uhyre i åbenbaringen, når snakken falder på fremtidige jobmuligheder for journalister. Alt var bedre, før internettet kom til.  
06.06.2008 · 13:41
Mads Kristensens billede
Mads Kristensen

Internettet bliver ofte gjort til det store grumme uhyre i åbenbaringen, når snakken falder på fremtidige jobmuligheder for journalister. Alt var bedre, før internettet kom til.

For ikke alene har internettet på forskellig vis fjernet så mange penge fra de gamle medier, at det er svært at opretholde og udvikle de store, stolte men også dyre redaktioner. Internettet har også gjort det muligt for lægfolk at trænge ind på et område - formidling - som hidtil for broderpartens vedkommende har været forbeholdt journalisterne selv.

Internettet har med andre ord alle muligheder for at gøre livet surt for en journalist. Men hvorfor ikke vende det hele om og til noget positivt? For har mulighederne for at excellere som journalist ret beset nogensinde været større?

For det første er der i dag et større publikum end nogensinde. Man er således ikke nødvendigvis bundet af et enkelt medie. Og sidder man inde med en særlig ekspertise eller passion for at nå langt ud, kan man enkelt og hurtigt nå langt ud over landets grænser og helt ud i krogene. Selv den mindste niche har i princippet et interessant publikum, hvis man ser på det i en lidt større skala.

For det andet er der mere end nogensinde brug for formidling og bearbejdning. For nogle, der kan skabe overblik over alle de informationer, der hver evig eneste dag skovles ud på nettet. For nogle der kan mindske følelsen af at være døden nær i et bundløst hul af ustruktureret information. De, der kan skabe dette overblik med stor troværdighed, bliver for alvor guld værd. Og journalisterne er rigtig godt positioneret.

For det tredje - og måske vigtigst af alt - er der mere end nogensinde brug for journalistik. Brug for nogle, der formår at formidle og præsentere stoffet på en måde, så det bliver vel belyst fra alle relevante vinkler. Nogle, der kan argumentere og anskueligliggøre fremfor bare skrige løs. Så de ting, der skal trækkes frem, også bliver det. Ja, der er millioner af potentielle konkurrenter derude, der gerne vil byde journalisterne op til dans på evnen til at publicere. Men der er også millioner derude, der ikke har de store forudsætninger, og hvor journalisten med sin baggrund, erfaring, uddannelse og (forhåbentligvis) passion for faget som håndværk med en dedikeret indsats bør komme til sin ret.

Det er da nogle muligheder, der vil noget. Hvis man altså tør tage dem og dyrke dem. For det er måske det, der er problemet?

Vi får måske mindre brug for journalister, der falder over hinanden i jagten på de samme metervare-historier. Til gengæld får vi fantastisk meget brug for flere journalister, der samler udfordringen op og virkelig viser, at journalistik er et fantastisk fag, der stortrives - også på de nye medieplatforme.

Kommentar

16/06/2008 - 19:02

preben nyborg madsen

Det, jeg synes er trist, er at passionen for faget er væk.

Der er sgu ikke mange skæve journalister/originaler tilbage. Folk skal hjem kl. 16 og hvis du drikker en øl på arbejdspladsen er du nærmest dømt alkoholiker. Laver du en anderledes vinklet historie kaldes du anarkist. Det er som om faget har mistet sit oprindelige grundlag. Alle skal være ens, lemminger, rugbrødsjournalister osv....kæft, hvor er det synd for både formidlerne og de folk, som får ting formidlet.

Vi trænger i aller højeste grad til at nå tilbage til journalistiukkens grundsubstans. At vække debat, at skrive gode historier og at udfordre. De ting findes ikke i dag, desværre.

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10