Gammelt nyt om nyheder

ANMELDELSE. ”En analyse bygget på tal, der så åbenlyst er forældede, har en begrænset anvendelighed," skriver anmelder Mikkel Arre om 'Den fælles dagsorden og alle de andre'
27.01.2017 · 11:40

Af: Mikkel Arre

Bog: Den fælles dagsorden og alle de andre
Forfatter: Mark Blach-Ørsten og Ida Willig
Forlag: Samfundslitteratur (339 sider, 298 kroner)

Anmelder: Mikkel Arre, redaktionschef, Djøfbladet

Allerede inden denne antologi udkom, havde en god del af den overskredet sidste salgsdato. Bogen samler nemlig analyser af medieindhold fra den såkaldte nyhedsuge – uge 46 – i 2012. Der gik eksakt fire år, før bogen udkom. Solid forskning tager selvsagt tid, men medieudviklingens tempo er ikke nådigt over for så langt et tilløb. At tv2.dk for eksempel kun lavede seks Facebook-opslag i løbet af uge 46 i 2012, er da kuriøst nok at læse – men en analyse bygget på tal, der så åbenlyst er forældede, har en begrænset anvendelighed.

Samme anke kan man rejse over for flere andre af bogens opgørelser over borgernes medievaner og brug af medieplatforme. Det er især svært at engagere sig i 2012-tal, når forskerne selv påpeger, at der skam eksisterer nyere opgørelser. Det får bogens fokusering på nyhedsugen 2012 til at virke lidt krampagtig set fra et læserperspektiv. Mon ikke de fleste hellere ville have opdaterede tal, når de nu findes?

Uge 46 i 2012 var tredje gang, der blev indsamlet data til nyhedsugeforskning (tidligere: 1999 og 2008). I det seneste nummer af tidsskriftet Journalistica gennemgår SDU-forskerne Kim Andersen og Erik Gahner Larsen instruktivt en række faldgruber ved metoden. I forlængelse heraf savner man i ’Den fælles dagsorden og alle de andre’ refleksioner over, om nyhedsugen er et godt udgangspunkt for at analysere mediedækningen af emner som klima, muséer eller behandlinger til transkønnede.

Antologien favner meget bredt, og der er bestemt gode bidrag. De to redaktørers påpegning af, hvor meget læsernes interesser divergerer fra journalisternes, er tankevækkende (grænsende til det ildevarslende). Ligeledes er der basis for journalistisk selvkritik i indholdsanalyserne af finanskrisedækningen og af, hvordan historien om en andelsforenings afskaffelse af et juletræ gled fra at handle om de konkrete muslimer i foreningens bestyrelse til at blive et billede på alle muslimer.

Også pointen om, at kulturjournalistik på web er mere nyhedsorienteret end på print, er potentielt interessant: Kan traditionelle kulturformater som anmeldelsen for eksempel være på vej ud? Men igen melder usikkerheden sig: Holder tallene mon stadig fire år senere?

Sikkert er det til gengæld, at det overhovedet ikke holder, når det undervejs hævdes, at et debatindlæg i Berlingske skrevet af tænketanken Krakas cheføkonom er udtryk for avisens holdning.

Og så sætter det en kedelig prik over i'et i antologi, at man ingen steder i bogen kan finde biografier på bidragyderne.

 

 

Kommentar

Seneste nyheder

22.03.2017 · 15:20

Mød din kandidat: Per Roholt

Maria Brus Pedersen
22.03.2017 · 14:06

Dagbladet, VG og NRK vil stoppe fake news

Andreas Marckmann Andreassen
22.03.2017 · 12:36

DR trækker program, hvor værter røg hash og spiste svampe

Andreas Marckmann Andreassen

Fremtiden kommer. Du skal ikke være bange

Hvad sker der med vores fag, og hvad skal vi kunne for at have et spændende job i fremtiden? Det undersøger Journalisten de kommende dage i vores fremtidstema. Følg med her: journalisten.dk/fremtid

Seneste jobopslag

Kommunikations- og arrangementskonsulent søges

Erhvervshus Nord
Ansøgningsfrist: 31.03

Pressesekretær til departementet

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 17.04

Kommunikationschef til Socialforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 23.03

Kommunikationschef til Guldborgsund Kommune

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 04.04

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 27.03

Kommunikationschef til Danmarks bedste hospital

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

Kommunikationsmedarbejder

LGBT Danmark
Ansøgningsfrist: 31.03

Erfaring med TV produktion samt pædagogisk flair

Helsingør Kommune
Ansøgningsfrist: 26.03

Kommunikationskonsulent med weberfaring til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 31.03

Kommunikationskonsulent

DIF
Ansøgningsfrist: 24.03

Kan du sætte strøm til historierne?

Domea.dk
Ansøgningsfrist: 27.03

Presse- og kommunikationskonsulent til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 27.03