FUJ-priserne bliver platformsneutrale

FUJ afskaffer sine platformspriser til fx tv, radio og magasin og indfører nye priser, der bl.a. skal hædre den væsentligste og bedst fortalte graverjournalistik samt - som noget helt nyt - undersøgende nyhedsjournalistik
07.04.2016 · 13:04

FUJ-priserne har hidtil hædret undersøgende journalistik baseret på platform. Der er en FUJ-pris til henholdsvis tv, radio, avis, magasin, bog og web. Men det vil FUJ's bestyrelse lave om på.

FUJ nedlægger platformspriserne og indfører fire nye priser. Tre af dem ligger nogenlunde fast:

  • Årets væsentligste graverhistorie
  • Årets brug af nyskabende gravermetode
  • Årets bedst formidlede graverhistorie

De nye priser blev præsenteret på generalforsamlingen tirsdag aften. Hvad priserne skal hedde, og hvordan kriterierne præcis skal formuleres, er ikke på plads endnu.

»Både juryen og de, som indstiller, har haft store udfordringer med at finde ud af, hvilken platform projekterne skulle indstilles under. Folk arbejder på tværs af platforme i dag, og derfor har det ikke været tidssvarende. De færreste arbejder kun på fx web eller avis i dag,« forklarer Laura Marie Sørensen, DR-journalist og medlem af FUJ's bestyrelse.

Vil hædre formidling og nyhedsjournalistik

Laura Marie Sørensen har været en af tovholderne på arbejdet med at genopfinde FUJ-priserne.

»Vi har overvejet, hvad vi som forening gerne vil styrke. Vi vil gerne hædre den mest væsentlige undersøgende journalistik og de undersøgende metoder som hidtil. Og så vil vi – som noget nyt – sætte fokus på ordentlig formidling. Der har været for mange eksempler på, at formidlingen halter, selvom der ligger et rigtig godt stykke undersøgende arbejde bag. Så taber man modtagerne, fordi det bliver for elitært,« siger hun.

Den fjerde pris er mere et eksperiment og skal hædre ”årets bedste graverhistorie udløst af breaking news”. Ideen med denne pris er at belønne en eller flere journalister, som har grebet en aktuel fælleshistorie og lavet gedign undersøgende nyhedsjournalistik på den.

Prisen er inspireret af Investigative Reporters and Editors, som hædrer et undersøgende projekt, der følger op på en stor fællesnyhed inden for 30 dage. https://www.ire.org/

»Vi vil også have en tidsramme, men vi har ikke lagt os fast på antal dage endnu. Vi synes ikke kun, det skal være gravergrupperne, som kan løbe med priserne, vi vil også gerne styrke den undersøgende nyhedsjournalistik og signalere til redaktioner i hele landet, at man skal huske de undersøgende værktøjer i sin daglige dækning,« siger Laura Marie Sørensen.

De store skal ikke løbe med alle priser

FUJ-priserne blev senest uddelt i oktober 2015, hvor DR-medarbejdere vandt tre af priserne, imens projekter hos Ekstra Bladet og Monday Media ('Operation X' for TV 2) hver vandt én.

En mulig ulempe ved at omlægge priserne er, at der i dag er dedikerede priser til eksempelvis bog- og magasinkategorierne. Med de nye priser skal magasinerne konkurrere mod aviser og tv-stationer, selv om magasinerne ofte har færre ressourcer end de store dagblade eller DR og TV 2.

Det vil FUJ tage højde for, understreger Laura Marie Sørensen.

»Vi diskuterer lige nu, hvordan vi sikrer os, at de store mediehuse ikke løber med alle priserne. Det vil vi sikre i oplægget til juryen. Det må ikke være historiens gennemslagskraft, der er afgørende, for så er det klart, at vi fx i DR har flere ressourcer og kan skabe et større tryk,« siger hun.

Kommentar

Seneste nyheder

23.10.2017 · 16:17

Tekster i Berlingske er skjult reklame

Anne-Laura Hedegaard
23.10.2017 · 13:17

Røde Kors i Odense fjerner jobopslag

Jakob Albrecht
23.10.2017 · 13:12

Ny kommunikationschef i Aller Media

Jakob Albrecht
23.10.2017 · 12:44

Lokalredaktør vil kapre unge læsere med nyt magasin

Kerstin Bruun-Hansen

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10

DR Nyheder søger TV-journalist i Aalborg

DR
Ansøgningsfrist: 24.10