Fra ide til webforretning på tre måneder

Distribution af bøger og fysiske aviser bliver gradvist afløst af distribution af digitalt indhold – og derfor er mediebranchen i dag er blevet til en teknologi- eller softwarebranche
28.08.2013 · 08:46
Ernst Poulsens billede
Ernst Poulsen

For et par uger siden beskrev Anne Grethe Rasmussen, hvordan mediebranchen sidder og venter på om redningen mon kommer fra IT-branchen efter, at Amazon-stifter Jeff Bezos overtog Washington Post for en slik. Bezos viste boghandlerbranchen, at de også var i IT-branchen.

Distribution af bøger – og fysiske aviser bliver gradvist afløst af distribution af digitalt indhold – og derfor er mediebranchen i dag er blevet til en teknologi- eller softwarebranche.

Det var det, vi i foråret forsøgte at vise mediebranchen med Startup Weekend Copenhagen Media – en tredages (non-profit) innovationscamp, hvor journalister, designere og forretningsfolk bliver lukket inde i en weekend med netop IT-folk.


Hvad kom der ud af Startup Weekend

Det store spørgsmål bagefter var selvfølgelig: Gav det mening? Kan man virkeligt samle 110 personer med så forskellig baggrund og så få noget meningsfyldt ud af dem på så kort tid, eller tager de blot hjem efter at have hygget sig med en teoretisk udfordring?

Mit svar er, at det gav mening på tre fronter:

For det første mener jeg, at det et forløb af den type, kan ændre deltagernes forståelse for vigtigheden af innovation. De oplever hvor store fordele der er ved at arbejde med andre faggrupper, hvor langt man kan nå med hurtige prototyper, og hvor vigtigt det er at arbejde med mentorer og rigtige brugere. Den bedste beskrivelse af det, er efter min vurdering Andreas Marckmanns levende reportage ”I de hellige køers slagtehal”.

Derudover er det mit håb, at idéen vil få længerevarende virkning, fordi der deltog en del journalist-studerende og at DMJX decideret sendte et lærerhold for at lære hente ideer til fremtidens undervisning. Når der ikke er jobs i mediebranchen, må fremtidens journalister selv være med til at skabe medierne.

Den endelige – og vigtigste lakmus-prøve er selvfølgelig, om der reelt kom ideer ud af weekenden, som holdt længe nok til at folk ville bruge endnu mere tid og endnu flere kræfter. Svaret er: Ja, der kom firmaer i luften – faktisk hele tre.

Gruppen GoKoKo arbejdede med at lave lokale nyheder – i pænt omfang baseret på feeds fra allerede eksisterende indhold. Der behøver jo ikke være journalister til at genskrive ting, som blot kan importeres som feeds. Gruppen har netop lanceret en beta-udgave med fokus på Sydhavnen i København og har varslet lokale testsites for byer i Norge og England samt planer om at teste i Australien og USA næste år. Tjek sitet Lokalised.com eller følg dem på Facebook og Twitter.

Vindergruppen Edify ville lave en service, hvor studerende kunne købe sig online-tutorer, der kan hjælpe med at forstå – og dermed består indviklede fag på universitetsniveau. Gruppen fejrede forleden den officielle firmastiftelse (med en Shawarma på Dr. Louises Bro). Du kan følge dem på Facebook, Twitter – og se en beta-udgave af sitet her.

Hiveeo vil lancere et site, der skal gøre det tryggere og nemmere at leje bolig bl.a. ved at gøre sociale medier til en integreret del af sitet. I løbet af weekenden gik idemanden Sean Dong sammen med en af de indkaldte mentorer - Henrik Rewes, og siden har de to arbejdet sammen på projektet. Firmaet har netop lanceret en beta-udgave af sitet. Følg dem på Facebook, Twitter – og tjek sitet.

Derudover har gruppen Newsfix arbejdet videre med ideen om at tilbyde et nyhedsabonnement på tværs af mediehuse. Gruppens ide er nok den, der har vagt størst debat i mediekredse. Det skyldes uden tvivl, at vi netop har set hvordan Spotify har ændret musikbranchen, hvordan Netflix er ved at ændre filmbranchen og, at nystiftede Mofibo måske er ved at ændre bogbranchen. Vi har aldrig købt vores bøger og plader efter hvilket forlag de udkom på, hvorfor skulle vi så købe nyheder efter hvilket mediehus, der står bag?

 

Hvad er et medie?

Op til weekenden var der mange der spurgte, hvordan vi definerede medier. Spørgsmålet er forkert, men interessant, fordi de afslører en forkert tilgang til det at køre et mediehus. Ingen ville finde på at spørge redaktøren af en papiravis, hvad rubrikannoncer, tv-oversigter, børslister, etc. havde med et medie at gøre.

Et af de bedre svar på spørgsmålet blev givet af folkene fra vindergruppen Edify, der i radioprogrammet Harddisken ganske simpelt parkede diskussionen med en forklaring om, at det for dem handlede om at producere godt indhold til folk.

Man kan se de kommercielle produkter som en mulighed for at erobre det marked tilbage, eller man kan se medier bredere: Som en platform for at lave mødepladser for folk – uanset om de vil sælge en barnevogn, høre nyt om kommunes omfartsvej eller se sportsresultaterne.

Mediehusene har tabt store stofområder til konkurrenter, der fokuserede på online-innovation: Rubrikmarkeder, nichestoffet og den offentlige debat. Når indholdet distribueres digitalt bliver vinderne dem, der formår at udvikle softwareprodukter, som er bedre end konkurrenternes målt på usability, design, tilgængelighed – og indhold.

Mediebranchen er (også) blevet en teknologi-branche. Velkommen.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11