Fotograf raser over photoshoppet forside: ”Svindel med virkeligheden”

En person er fjernet, og en anden er flyttet i Photoshop på seneste forside af Magasinet Alka Superliga. ”Hvis vores billeder kan manipuleres i et væk, mister vi jo troværdigheden. Det er et skråplan,” siger fotografen bag billedet. Magasinredaktør: ”Jeg synes ikke, det er et issue”
  • Magasinet Alka Superligas forside affotograferet med tilladelse
    På forsiden af Magasinet Alka Superliga står tre ungdomsspillere arm i arm. Men en fjerde person mellem to af dem er fjernet fra det oprindelige billede.
18.10.2017 · 14:01

Fotograf Tim Kildeborg Jensen blev langtfra begejstret, da han fandt ud af, at et af hans billeder pryder forsiden af det nyeste nummer af Magasinet Alka Superliga.

”Det er jo forfærdeligt, hvad de har gjort med det her billede. Det er fuldstændigt forkasteligt,” siger han til Journalisten.

Billedet ser nemlig ikke ud, som virkeligheden gjorde, da han tog det for flere år siden.

På det oprindelige billede – som bringes inde i bladet – står fem ungdomsspillere fra fodboldklubben OB med armene om hinanden. Men på forsiden er en af spillerne redigeret ud, en anden rykket rundt og en tredje beskåret væk, så man kun ser tre af de oprindelige fem.

”Man må simpelthen ikke flytte rundt på elementerne på den måde. Det er manipulation. Det er så groft, at man kan gøre den slags og slippe afsted med det. Det er jo svindel – svindel med sandheden,” siger Tim Kildeborg Jensen.

Redaktør: Vi fordrejer ikke virkeligheden 

Magasinet Alka Superliga udgives af Dyhr Media i samarbejde med Divisionsforeningen og Superligaen. Ansvarshavende chefredaktør Lars Guldager Dyhr har svært ved at se problemet med deres forside.

”Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis fotografen føler sig trådt på. Men det mener jeg nu ikke, der er grund til. Vi viser jo billedet i sin oprindelige form inde i magasinet. Og jeg synes ikke, vi fordrejer virkeligheden på forsiden, hvor vi kun viser de tre, vi skriver om. Jeg synes ikke, det er et issue,” siger han. 

Folk, der kun ser forsiden, ved jo ikke, at det oprindelige billede ikke ser sådan ud. Manipulerer I ikke med virkeligheden?

”Jeg synes, vi har ret til at gøre sådan her. Vi har købt billedet og fået lov at bruge det. Og jeg tror godt, at folk kan skelne mellem de to billeder,” siger Lars Guldager Dyhr.

Men det tror fotograf Tim Kildeborg Jensen ikke nødvendigvis. Han er i dag freelancefotograf, men var fotograf på Fyens Stiftstidende, da billedet blev taget og efterfølgende solgt videre via mediehusets videresalgsaftaler.

”Det er forfærdeligt, at man ikke sikrer sig i nærmest hoved og røv mod, at den slags her kan ske. Eller i hvert fald oplyser, at man ikke må manipulere. Og lige meget hvad, skal man oplyse om det, hvis man har tilføjet noget eller ændret i billedet. Så folk ikke misforstår det i forbifarten,” siger han.

Et skråplan, der koster troværdighed 

Tim Kildeborg Jensen mener, det er et spørgsmål om troværdighed.

”Det vigtigste, vi har som fotojournalister og medier, er jo vores troværdighed. Folk skal kunne stole på, at det, vi smider i hovedet på dem, er det rigtige. Og hvis vores billeder kan manipuleres i et væk, mister vi jo troværdigheden. Det er et skråplan, og derfor er det bare forbudt og no-go at gøre sådan her,” siger han.

De har jo bare fjernet en person, som ikke var relevant for forsiden. Hvorfor er det et troværdighedsproblem?

”Lige i eksemplet her er det måske ikke så grelt – det er jo bare nogle fodboldspillere, og det er et eller andet sted bedøvende ligegyldigt. Men uanset hvad, må det her bare aldrig ske. Heller ikke selvom det principielt er et ligegyldigt billede,” siger Tim Kildeborg Jensen.

Til det siger Lars Guldager Dyhr:

”Det er vist at blæse billedet her ud af proportioner. Vi har jo ikke fjernet en præsident fra et historisk billede eller noget i den stil. Det er jo ikke historieforvanskning. Det er de tre her, historien handler om, og på forsiden giver det god mening, at det kun er de tre,” siger han.  

 

Kommentar

18/10/2017 - 21:37

Allan Andersen

Billeder SKAL vise virkeligheden, der skal ikke flyttes eller fjernes noget på et foto. Det som øjet ser, det er det som billedet også skal vise og intet andet.

Vi kan altid slås om farver, belysning og div photoshop trick's - men så længe billedet viser det samme som da det blev taget, så er det i mine øjne i orden.

19/10/2017 - 04:21

Michael Martensen

Ord og begreber er afsæt for gode diskussioner. Men som holdninger, følelser og sysnpunkter er det svært at komme frem til et facit. I en retssag er det noget nemmere. Det er jo lidt træls, at blive dømt for et eller andet man ikke har gjort. Pressens arbejde skal være dokumentation; det er faglighed. Det er et facit på diskussionen. Derfor er redaktørens argumenter totalt tossede. Han skal han en stor regning, så han kan lære hvad det vil sige, at være redaktør.
Forfattere og dygtige Some aktører må lære faget at kende på den hårde måde: regninger, store af slagsen!

Vi er jo allesammen enige om at fake news er noget skidt, så opgaven er sådan set bare, at få de ikke-faglige aktører på markedet til at forstå.

Simple..

19/10/2017 - 15:14

Erling Madsen

Enig Susanne Sayers - og yderst pinligt at redaktør Dyhr ikke har sat sig ind i grundreglerne og tror, at fordi han har betalt for at publicere et foto kan han gøre hvad som helst ved det. Uprofessionelt - og det giver da et kedeligt indtryk af magasinet. Interessant hvad de to sponsorer siger til at de betaler for amatører varetager deres interesser.

19/10/2017 - 15:29

Kasper Løftgaard

Redaktøren bør læse lidt om ideologiske glidebaner.

Det er sandt at dette er en ligegyldig sag, men det ændrer vel ikke på at det stadig er historie-forvanskning? Uanset hvor lille en del af historien dette så end måtte være.

For mig at se ligger det store problem i måden billedet er blevet manipuleret på. Jeg kan sagtens se redaktørens problem med at bruge det oprindelige billede, da det kun er de 3 personer der er vigtige på forsiden. Fred være med det. Men det må aldrig photoshoppes så det udgiver sig for at være sandfærdigt. Det er direkte manipulation. En lidt mere kreativ grafiker/redaktør ville blot have klippet de tre personer ud af billedet og sat dem på forsiden i en kontekst der var tydeligt grafisk og manipuleret. Læseren skal straks kunne gennemskue, at dette er en illustration, og ikke et fotografi. Ellers holder man både fotografen, men ikke mindst også sine læsere, for nar!

19/10/2017 - 16:00

Lars Guldager Dyhr

Jeg står selvfølgelig på mål for den beslutning, jeg har taget, og jeg kan da også sagtens se, at jeg ikke har løst den her godt nok. Vi skal selvfølgelig deklarere det tydeligere, evt. gøre det mere synligt på forsiden, at det er sat anderledes sammen end billedet inde i magasinet, som vi bringer i sin helhed - og det var egentlig min oprindelige tanke, at det gav tilstrækkeligt perspektiv.

Ovenstående citater kommer til at stå lidt skarpt ift. min intention, og jeg tog da også straks kontakt til fotografen, da jeg blev bekendt med problemet. Vi gør meget ud af at kreditere korrekt, og folk fortjener, at deres arbejde bliver behandlet ordentligt - jeg har i hvert fald lært lektien, og jeg kan sagtens se princippet i det.
Mvh
Lars Guldager Dyhr
Wannabe

19/10/2017 - 16:04

Lars Krabbe

Vi bliver også dårligere fotografer af at se på den slags. Hvorfor skal man så stå med alle nerver spændte i timevis og vente på den rigtige konstellation af personer i folketingssalen eller på fodboldbanen, hvis det hele kan sakses sammen?
FY!!!!

19/10/2017 - 19:01

Teddy Gehrke

Jeg ved ikke lige, hvem der er den største amatør, Lars Dyhr eller webredaktøren på Journalisten. Nu omtales der 5 spillere, og Dyhr har slettet én. Men der er kun 3 på det billede, som Journalisten bruger som illustration. Så må der være 4 på det billede, som de omtaler på side 6, tænkte jeg og klikkede på linket. Hvorefter jeg fik en helt anden udgave af Magasinet Alka Superliga med en tiger på forsiden og vistnok en annonce på side 6.

19/10/2017 - 20:48

Morten Pape

Teddy, Lars Dyhr har tydeligvis ændret forsiden på den digitale udgave af bladet efter kritikken. Det originale umanipulerede billede er på historien der starter på side 36. Så det er altså ikke webredaktøren på Journalistens skyld...

19/10/2017 - 22:03

Lars Guldager Dyhr

Hej Morten

Jeg har ikke ændret forsiden. Der er en overordnet forside, som hele tiden har været den samme på web-version - hver klub har egen forside, men den omtalte forside er kun på de eksemplarer, der er sendt til den klub.

Mvh Lars

19/10/2017 - 22:19

Michael Martensen

Kære Lars Guldager Dyhr, altid dejlig at se en tilbagemelding: Jeg tog fejl.

Men, når du så siger, at problemet er kreditering går det galt - for det er manipulationen den er gal med.

Håber, at du betaler fotografen hvad der forlenges - håber at du gør dine læsere opmærksom på manipulationen, som du beklager overfor dine læsere.

19/10/2017 - 22:53

Lars Guldager Dyhr

Hej Michael.

Jeg må blankt erkende, at jeg har begået to store fejl i det her forløb. At vi lavede forsiden på den måde, og at jeg gik i defensiven, da jeg blev forelagt problemet.

Man skal erkende sine fejl, og jeg har god dialog med fotografen, som skal have lov at komme hjem fra ferie. Ansvaret er mit, og det påtager jeg mig, for begge dele er ganske rigtigt for dårligt.

Mvh Lars

20/10/2017 - 11:19

Jan Hillers

Det er naturligvis ikke helt det samme, men når jeg har redigeret sider på skærm, og jeg skulle beslutte foto, skete det ret ofte, at det måtte beskæres. Hellere en større udgave af et mindre foto end et hvor alt blev for småt. Og det gjorde jeg da uden at skrive noget om det eller at spørge nogen. Det er nok stadig ret almindeligt på ugeaviser, dagblade og andre steder.
Jeg synes, det er et flot forsidebillede, Dyhr har manipuleret frem, og selvfølgelig skal han også angive, at det er det, der er sket.

21/10/2017 - 01:07

Morten Juhl

Der er åbenbart mange med tilknytning til fodboldverdenen, som jokker i spinaten i øjeblikket. Magasinet Alka Superliga skænder en fotografs billede, og den ansvarlige redaktør har kun dårlige forklaringer på sin handling. De overordnede som har presset en chefredaktør klaphat ned over Lars Guldager Dyhrs hoved, skulle forinden have sikret sig, at han viste noget om ophavsret. Han er åbenbart helt blank, han klipper og klister som ved en collage i en børnehave.
En vigtig del af ophavsretten er " droit morale " dvs. de ideelle rettigheder, respekten for brug og gengivelse af andres værker. " Le droit aux respect " gælder for såvel billeder som tekst, og krænkelsen kan medføre erstatning i en evt. retssag.
Det er børnelærdom for rigtige chefredaktører---men åbenbart ikke for dem med klaphat:

mvh pressefotograf Morten Juhl.

21/10/2017 - 08:39

Lars Guldager Dyhr

Hej Morten

Du har ret i, at jeg kun giver dårlige forklaringer i det ovenstående, for selvfølgelig er det børnelærdom. Som jeg skriver tidligere, så skulle vi ikke have lavet den forside, og så er det lige så slemt, at jeg ikke erkender fejlen indledningsvis.

Der gik jeg ganske enkelt i baglås, fordi intentionen selvfølgelig ikke var at ændre historiens gang, og fordi jeg ikke har stået i den situation før. Jeg har selvfølgelig taget kontakt til fotografen, som jeg taler med mandag, når han er tilbage fra ferie. Udover en uforbeholden undskyldning skal vi selvfølgelig også drøfte det økonomiske aspekt, og jeg kan selvfølgelig godt se, at vi har begået en stor fejl, så det er kun på sin plads.

21/10/2017 - 13:45

Mathias Svane Kraft

Én ting er at flytte en hel person. Det er i forvejen dårlig stil. Noget helt andet er, at man på billedet her tilsyneladende har klippet hovedet af én person og sat det på en andens krop. Det må unægteligt føles noget akavet for dem, som er afbilledet.

21/10/2017 - 14:51

Lars Guldager Dyhr

Det kan ikke forsvares, og jeg har ikke været opmærksom nok, selvom det er mit ansvar. Det kommer selvfølgelig aldrig til at gentage sig, og jeg ser frem til at undskylde fotografen.

Jeg kan ikke tilføje så meget mere, og kritikken er berettiget, så jeg må tage de tæsk, der kommer.

22/10/2017 - 11:08

Øjvind Hesselager

Kære alle i denne tråd

Kan vi ikke blive enige om, at Lars Guldager har forklaret sig.

Alle laver fejl, færre indrømmer dem. Og så videre.

:-)

Mange venlige hilsner

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Content marketing-medarbejder

Spejder Sport
Ansøgningsfrist: 23.11

Digital reporter til DR Trekanten

DR
Ansøgningsfrist: 20.11

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder på deltid med hjerte for frivillige

Kirkens Korshær
Ansøgningsfrist: 22.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationskonsulent til Kultur- og Fritidsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11

Radio24syv søger reporter til Aarhus eller København

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11