”På sociale medier er ophavsretten nærmest ikke-eksisterende”

FC Midtjylland beklager og betaler, efter at fodboldklubben uretmæssigt brugte fotograf Anders Kjærbyes fodboldbillede på både Facebook, Twitter og Instagram. "På sociale medier er ophavsretten nærmest ikke-eksisterende," siger Anders Kjærbye, som dog ikke mener, at fodboldklubberne er de værste
  • Anders Kjærbye/fodboldbilleder.dk
    Det var dette fotografi, som FC Midtjylland brugte på Facebook, Twitter og Instagram uden tilladelse. Klubben beklager - og betaler regningen.
13.06.2017 · 09:30

”Det er ulovligt at stjæle. Det gælder jo i alle brancher,” siger fotograf Anders Kjærbye.

Han driver fodboldbilleder.dk med sin far Per Kjærbye. I weekenden oplevede de noget, som de oplever lidt for tit: Et af deres fotografier blev brugt uden tilladelse. Det er i strid med ophavsretsloven.

Det usædvanlige var, at det var fodboldklubben FC Midtjylland, der stod bag krænkelsen. FC Midtjylland bragte et billede, som Anders Kjærbye havde taget ved lørdagens U21-kamp mellem Sverige og Danmark. På både Facebook, Twitter og Instagram uploadede FC Midtjylland billedet.

”Både Rasmus Nissen Kristensen og @MikkelDuelund22 scorede i @DBUfodbold U21-sejren over Sverige! STÆRKT, drenge! #fcmlive #dbutweet” skrev FC Midtjylland på Twitter.

Ikke i orden

”Klubberne plejer ikke at bruge vores billeder på den måde. Derfor skrev jeg til dem på Twitter, men jeg har intet hørt endnu,” siger Anders Kjærbye.

”Det er ikke i orden, hvis man vil have gode relationer til medierne og dem, som kommer på stadion og skildrer klubbens gøren og laden. Man skal respektere, at et fotografi er noget, nogen har brugt tid på,” tilføjer Per Kjærbye.

Per Kjærbye har i mange år været sportsfotograf. Han blev i 1985 kåret til Årets Sportsjournalist som den første fotograf, og er i dag æresmedlem af Danske Sportsjournalister.

Sønnen Anders Kjærbye har arvet interessen for fodboldfotografi og har været medlem af Danske Sportsjournalister siden 2005, hvor han i dag er i bestyrelsen.

Det er selvfølgelig ikke okay, at vi som klub lægger et billede ud, som vi ikke må bruge. Det kan vi så få lov at betale for, og det gør vi selvfølgelig.
Jakob Engelst Nørgaard, presseansvarlig, FC Midtjylland

160.000 billeder

Tilsammen har far og søn dækket tusindvis af fodboldkampe. På fodboldbilleder.dk ligger knap 160.000 fotografier. Arkivet vokser, hver gang de to fotografer er ude til kampe, og derudover scanner Per Kjærbye udvalgte gamle fotografier ind, når han har tid.

På hjemmesiden kan man se billederne, men hvis man downloader dem uden aftale, er de vandmærket med hjemmesidens navn og ordet ”copyright”. Det afholder dog langtfra alle fra at downloade og bruge billederne alligevel. FC Midtjylland har også brugt billedet med tydeligt vandmærke.

Hvor ofte oplever I, at jeres billeder bliver brugt uden aftale?

”Oftere end vi bryder os om,” siger Per Kjærbye.

Han har selv lige sendt en faktura til en dansk avis, som bragte et af hans billeder fra 1984 i en artikel. Billedet var markeret som ”Privat”, men Per Kjærbyes kone genkendte det og spurgte, om det ikke var hans.

”Så fandt jeg negativerne, og det var ganske rigtigt mit billede. Men det har vi løst på en venlig måde. Jeg har kontaktet dem, og de betaler,” siger Per Kjærbye.


Fotografer i to generationer: Anders og Per Kjærbye, der driver fodboldbilleder.dk sammen. (Foto: Anders Kjærbye)

"Ophavsretten er nærmest ikke-eksisterende"

Per Kjærbye er ikke selv på sociale medier, som han betragter som ”en tidsrøver”. Men han er meget opmærksom på, at netop de sociale medier, hvor billeder og video florerer på kryds og tværs, udfordrer ophavsretten for fotografer.

”Jeg synes, det er en voldsomt bekymrende udvikling. Man skal bruge unødig tid på at sidde og holde øje med ting, som burde være i orden,” siger Per Kjærbye.

Anders Kjærbye er enig.

”Der er ingen tvivl om, at på sociale medier er ophavsretten nærmest ikke-eksisterende. Jeg hører nogle gange folk sige: ”Det er et billede af mig, og jeg har fundet det på nettet – selvfølgelig må jeg bruge det, som jeg vil”. Det er ikke mit indtryk, at ret mange i den yngre generation går op i ophavsret,” siger han.

Ifølge Anders Kjærbye er man dog også nødt til at overveje, hvornår man skal fare hårdt frem. For eksempel oplever han tit, at fodboldspillere bruger billeder af sig selv, som han har taget.

”Ophavsret er ikke noget, fodboldspillere er ret opmærksomme på. Jeg ser ikke igennem fingre med det, men jeg kommenterer det, når jeg møder dem, og opfordrer til, at de krediterer. Hvis de spørger først, om de må bruge et billede, så tager jeg altid dialogen. Det afhænger af billedet,” siger han.

Far og søn uenige

Og her er far og søn lidt uenige. Per Kjærbye mener selv, at han er ”mere forstokket” end sin søn.

”Jeg er fra en tid, hvor pressefotografernes arbejde var ekstremt værdsat. Sådan var det for 40 år siden, og så er den anerkendelse jævnt hen ad vejen blevet udhulet,” mener Per Kjærbye.

”Jeg vil nok hellere tale med folk, før jeg sender en faktura. Jeg tror mest, vi er uenige om tilgangen til det, når folk bruger vores billeder,” siger Anders Kjærbye.

Far og søn er dog enige om, hvordan sagen med FC Midtjylland skal håndteres: De sender en faktura.

FC Midtjylland beklager og betaler

Hos FC Midtjylland erkender presseansvarlig Jakob Engelst Nørgaard, at det var en fejl at bruge Anders Kjærbyes billede på Facebook, Twitter og Instagram.

Han fortæller, at fejlen opstod, fordi FC Midtjylland havde ladet nogle af spillerne midlertidigt overtage klubbens Instagram-profil. Her lagde spillerne billedet op. Jakob Engelst Nørgaard tog herefter billedet og uploadede det også på Facebook- og Twitter-profilerne.

”Det er selvfølgelig noget, vi skal være opmærksomme på, og vi skal sørge for, at spillerne er opmærksomme på, om de har ret til at bruge billeder, især på klubbens officielle kanaler,” siger han.

Jakob Engelst Nørgaard understreger, at der er tale om ”en enlig svale”.

”Det er selvfølgelig ikke okay, at vi som klub lægger et billede ud, som vi ikke må bruge. Det kan vi så få lov at betale for, og det gør vi selvfølgelig,” siger han.

"Det gik lidt for stærkt"

FC Midtjylland har en aftale med fotobureauet Getty Images om at bruge deres billeder. Men Jakob Engelst Nørgaard fortæller, at Getty Images ikke var til U21-kampen lørdag.

”Jeg var faktisk inde og tjekke, om de havde et billede derfra. Men de var der ikke, og så smed jeg bare det her på. Det gik lidt for stærkt,” siger Jakob Engelst Nørgaard.

Han fortæller, at travlhed også var årsagen til, at FC Midtjylland ikke har svaret på Twitter.

”Vi kan ikke sidde og overvåge alle kanaler hele tiden. Derfor synes jeg også, hvis man har en kritik af klubben, at det ville være mest rigtigt at sende en mail. Så kan vi tage den privat i stedet for på Twitter,” siger han.

Fokus på ophavsret på sociale medier

Journalisten har tidligere sat fokus på ophavsretten på sociale medier. Du kan læse serien her:

"Medierne tester grænsen for hvor langt, de kan gå"

"Det er ulækkert at tage mine billeder for at tjene penge på det"

Derfor kæmper en nyhedsjunkie for, at medierne overholder ophavsretten

Seks råd: Sådan undgår du at stjæle fra sociale medier

Kommentar

Seneste jobopslag

Content Manager

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 08.12

Videoproducent

Amnesty International Danmark
Ansøgningsfrist: 04.12

Kommunikationskonsulent

SEGES Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 29.11

DR Nyheder søger erhvervskorrespondent

DR
Ansøgningsfrist: 12.12

Digital Redaktør

Udenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.12

To redaktører til produktion af skriftlig patientinformation

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder til Datatilsynet

Datatilsynet
Ansøgningsfrist: 27.11

Kommunikationsmedarbejder

Ballerup Idrætsby
Ansøgningsfrist: 30.11

Redaktør og teamleder til Dansk Flygtningehjælps kommunikationsteam

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 06.12

Vikariat, jourhavende på Avisen.dk

Avisen.dk
Ansøgningsfrist: 27.11

Journalist til Politikens sportsredaktion

Politiken
Ansøgningsfrist: 04.12

idényt søger digital forretningsansvarlig

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 30.11

Erfaren marketing- og kommunikationsmedarbejder

HR Skyen
Ansøgningsfrist: 08.01

Kommunikationschef

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 27.11

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søger en underviser

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 27.11

Undersøgende reporter til Radio24syv

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 27.11