Find passionen og optimismen frem

I USA har man National Public Radio - et non-profit medieselskab, der med stor succes producerer massevis af indhold på tværs af alskens platforme.
24.03.2009 · 07:45
Mads Kristensens billede
Mads Kristensen

I USA har man National Public Radio - et non-profit medieselskab, der med stor succes producerer massevis af indhold på tværs af alskens platforme. Men det er ikke det interessante. Det interessante er, at mens de amerikanske aviser de sidste 10 år har mistet 11 procent af deres læsere, og kabel-tv stationerne har mistet 28 procent af seerne, er National Public Radios publikum næsten fordoblet til i dag næsten 26 millioner amerikanere.

Hvad er så forklaringen på det? Jo, ifølge Vivian Schiller, selskabets øverste chef,  handler det om 'the connection' mellem selskabet og dets publikum. En følelse af samhørighed og ægte interesse for og afhængighed af hinanden. En følelse af, at man virkelig har brug for hinanden - og at man tør vise det.

Her tænker jeg, at der kunne være inspiration at få også for danske medier. For lad os bare sige det, som det er: Danske mediebrugere er ikke dummere end andre mediebrugere rundt omkring på kloden. De er også til fals for ægte oplevet interesse, for oplevet relevans og indlevelse og for, at der rent faktisk er nogen, der lytter til dem og tager dem alvorligt, og som er interesserede i at komme dem i møde.

Den slags skaber dialog. Den slags skaber relationer. Og den slags skaber ikke mindst en følelse af, at det vil være et ubærligt tab, hvis det forsvinder. Og dermed er der i princippet åbnet op for ny villighed til også at betale for den journalistik og journalistikkens rolle i samfundet.

Men hvad kræver det? Det kræver først og fremmest, at man genfinder passionen for det publikum, man tjener. At man kommer ud og møder dem og går i dialog med dem - bliver synlige ikke bare for kilderne, men også for mediebrugerne. Og gør det med et positivt udgangspunkt og ikke den fatalisme, der ellers godt kunne krybe ind i krogene på medierne netop i disse tider. Det sidste er essentielt - for ingen gider have noget at gøre med en taber.

Kommentar

24/03/2009 - 10:55

Allan Emmertsen

Ja - ingen gider have noget at gøre med en taber, og derfor er det også ufatteligt, at dagbladsbranchen ikke forlænge siden har opdaget dette. Aviskrigsretorik og besparelser, som er affødt af svingende og svigtende annoncemarkeder, har sat sit præg på dagbladenes udvikling. Avisens kvaliteter er sat i baggrunden til fordel for udviklingen af netaviser, som er gode nyhedsformidlere, men som tjener andre formål end papiraviserne. Hvorfor fokuserer dagbladene ikke på disse forskelligheder og på styrken ved at supplere net- og papiraviser frem for at fokusere på substitutionseffekten? Måske fordi man tror, at netaviserne er den endegyldige fremtid, og at det er her pengene skal tjenes. Men dertil er vi ikke nået endnu, og der er vel stadig små tre millioner danskere, som dagligt læser en avis – altså en papiravis. Flere af dem betaler 3.-4.000 kr. om året – godt og vel – for den, så der er altså stadig nogen, som tror på produktet. Dagbladene har svigtet deres primære produkt: avisen. Det vil sige, nogle mediehuse og dagblade har! F.eks. er det lykkedes for Dagbladet Børsen at få succes med redaktionel udvikling til fordel for både netavis og Børsen på papir. Ja, Børsen er en nicheavis, og den betales i de fleste tilfælde af erhvervslivet, men det er vel ingen garanti for succes og en positiv oplagsudvikling? Nej det er det ikke, men hos Børsen ved man godt, at de fleste gerne vil have med en vinder at gøre, og derfor satser man på redaktionel kvalitet og ikke kun på nyhedsbegrebet. Man ved, at oplaget for Dagbladet Børsen ikke må skride, for så kommer avisen i samme bås som flertallet af aviser i DK. Man ved også, at man er nødt til at fortælle sine læsere, at de er med på vinderholdet, og at det kræver daglig træning for at blive på det. Det er vist det, man kalder markedsføring …

24/03/2009 - 14:50

Henrik Lind Jørgensen

Journalistens bloggere ligger ofte inde med viden og pointer, som man ellers ikke lige ville støde på eller overveje. Tak for det.

Jeg skal ikke kloge i det ene eller det andet, men ud fra de forskellige blogs, artikler og kommentarer, der bare på det seneste er kommet frem her på Journalisten.dk vil jeg gerne opfordre "nogle" til mere systematisk at finde ud af, hvad der skal til, hvis de kriseramte medier skal klare sig. Og her tænker jeg - undskyld Mads - ikke på det med at komme ud blandt folk, for det er der masser af journalister, der gør hver dag, og det giver altså ikke succes i sig selv.

Problemet i den danske dagbladsverden i dag er, at mens avis-ejere/chefer er optaget af at fortælle, at det ikke kommer til at gå så galt, og det kun er en midlertidig krise, og naturligvis skal staten fortsætte med at støtte økonomisk, så er journalisterne optaget af, hvordan journalistikken klarer sig. Sådan groft sagt. Fagets og branchens udvikling bliver i hvert fald diskuteret på Journalisten.dk og ikke på Pressenshus.dk eller Danskedagblade.dk.

Jeg vil så gerne være positiv, og jeg tror virkelig meget på passion og engagement og alt det der, men når jeg ser mig omkring, ser jeg altså en befolkning, der klarer sig fint - og har det fint - med at undvære avisen og spare nogle tusinde kroner om året.

25/03/2009 - 11:21

Mads Kristensen

Henrik, du har helt ret i, at der ikke sig selv er nogen redning om hjørnet ved bare at komme ud. Min pointe var sådan set også at stille spørgsmålet om, i hvor god kontakt vi i virkeligheden er med dem, vi er sat i verden for at servicere: Vores læsere, lyttere og seere? Hvor godt kender vi dem egentlig? Hvor stort et tilhørsforhold føler vi egentlig til dem? Føler vi overhovedet noget for dem anden end som aftagere af vores historier?

Jeg har desværre en fornemmelse af, at svaret på det sidste er 'nej'. Vi interesserer os ikke nok for menneskerne derude, som vi egentlig skulle tjene. Det er jo også derfor, det pludselig bliver så pokkers nemt for den almindelige dansker at droppe avisabonnementet og spare de 3-4000 kroner, det koster om året. Det handler jo ikke om tid, det her - det handler om, at det, aviserne har at give den enkelte dansker bare ikke er GODT og RELEVANT nok ud fra læsernes dagligdag og verdensanskuelse til, at man synes, det er naturligt at ofre de penge det koster. Det bliver en post, der er let at spare væk.

Derfor er jeg også enig med dig, Allan, i, at løsningen nok mere er for mediehusene at fokusere på kvaliteten og turde tage nogle valg i stedet for bare at forfølge det samme i bund og grund dødsyge nyhedsræs, som alle andre medier også er ude i. Det handler om at turde virkelig være noget for nogen i stedet for halvt om halvt og med den ene arm bundet på ryggen at forsøge at være noget for alle.

Seneste nyheder

18.12.2017 · 09:13

Arbejdsgivere bekræfter stressproblem i tv-branchen

Andreas Marckmann Andreassen
15.12.2017 · 16:42

Her er de nominerede til tv-priserne

Andreas Marckmann Andreassen
15.12.2017 · 15:07

Jysk Fynske vil afskedige seks - tillidsmand håber på nul

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus
Ansøgningsfrist: 15.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

DANMARKS FISKERIFORENING SØGER JOURNALIST

DANMARKS FISKERIFORENING
Ansøgningsfrist: 08.01

Leder til BUPL’s kommunikation

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 04.01

TV 2 Lorry søger kreativ historiefortæller

TV2/ Lorry
Ansøgningsfrist: 15.01

Erfaren projektleder til lotterikommunikation

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 07.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

Er du vores nye kommunikations- og sekretariatsmedarbejder?

Kristelig Handicapforening
Ansøgningsfrist: 05.01

Kommunikationskonsulent

Viborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.01

Politiken søger EU-korrespondent

Politiken
Ansøgningsfrist: 20.12

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 10.01

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 15.01

Kommunikationsdirektør til Diabetesforeningen

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Leder af kommunikation DTU Byg

DTU
Ansøgningsfrist: 20.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12

Stærke nyhedsjournalister til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12