FDF opfattes som gammeldags – nu skal nyt logo give nyt udtryk

Traditionelt, nationalistisk og gammeldags. Det er nogle af de ord, danskerne i en undersøgelse forbinder med FDF’s logo. ”Jeg kan godt se, at nogen kan få de associationer, når man kigger på FDF-logoet med skjoldet og Dannebrog,” siger FDF’s grafiker. Han drømmer om et mere let udtryk
  • FDF
15.08.2017 · 10:38

Mandag slog grafisk designer Morten Haake et opslag op i en facebookgruppe for DJ’s specialgruppe Visuelt Forum. I opslaget efterlyste han kolleger med dokumenteret erfaring med logoudvikling. 

”FDF, som jeg er ansat som Grafisk designer hos, skal have nyt logo, som erstatning for det nuværende skjold! Jeg forudser at det bliver en rimelig krævende opgave at skulle forny 100 års historie,” skrev Morten Haake blandt andet.

Til Journalisten fortæller han, at en del af baggrunden for, at FDF skal have nyt logo, er en YouGov-undersøgelse, som organisationen fik lavet blandt 1.000 danskere i foråret. Formålet var at få et billede af, hvordan FDF opfattes i den brede danske befolkning.

”Det helt centrale, YouGov-undersøgelsen peger på, er at FDF-logoet i sit udtryk - og måske hele FDF - er gammeldags og nationalistisk. Det har fået rigtig mange herinde op af stolen, for det er slet ikke sådan, vi opfatter os selv,” siger Morten Haake.

Forny uden at forandre for meget 

Undersøgelsen blandt danskerne viste blandt andet, at 48 procent opfatter skjoldet i FDF’s logo som traditionelt. 36 procent mener, at det er nationalistisk, og 36 procent svarer, at det er gammeldags. 

”Jeg kan godt se, at nogen kan få de associationer, når man kigger på FDF-logoet med skjoldet og Dannebrog,” siger Morten Haake, der har været ansat som grafisk designer hos FDF i fire år.

Han fortæller, at organisationens logo har udviklet sig over årene, men at ændringerne har været i småtingsafdelingen. Personligt ville han gerne lave en mere gennemgribende nytænkning af logoet denne gang.

”Hvis det kun stod til mig, så ville jeg gerne udskifte logoet helt og udvikle noget i en helt anden retning. Men det, tror jeg ikke, kommer til at ske. Jeg tror, vi er nødt til at beholde noget af det nuværende logo - ellers tror jeg, det vil blive forkastet af medlemmerne på Landsmødet,” siger Morten Haake.

Han uddyber:

”Den største udfordring for FDF i den her proces vil være at få medlemmerne med på idéen. Vi kan sagtens bruge en masse penge og tid på at udvikle et nyt logo, men hvis medlemmerne ikke vil have det og forkaster det på landsmødet, så bliver det ikke brugt. Den helt store opgave er at forny det uden at forandre det for meget.”

Enkeltheden mangler 

Morten Haake selv drømmer om at få mere lethed og enkelthed ind i det nye logo.

”Jeg kunne godt tænke mig, at det fik et meget mere nutidigt og friskt udtryk,” siger han.

Hvad er det mere konkret ved logoet, der gør, at det ikke fremstår nutidigt?

”Jeg synes, som undersøgelsen også peger på, at det er meget gammeldags og utidssvarende. Det er enkeltheden, der mangler - det er faktisk et meget komplekst logo. Jeg har lært at holde af det, men det signalerer noget fra en anden tid,” siger Morten Haake.

Personligt vil han gerne væk fra skjoldet som en grundlæggende del af logoet.

”Men det kommer nok ikke til at ske. Der ligger rigtig mange følelser i det skjold. Da det første skjold blev lavet for 100 år siden, var det på et tidspunkt, hvor det var normalt at bruge et skjold eller den form i et logo,” siger han.

Hvordan sikrer man, at medlemmerne er med i processen, så det I ender med, ikke bliver forkastet?

”Det er meget vigtigt, at vi løbende sparer med hinanden. Vi skal arbejde med en masse delprocesser, og vi skal have en kreds af folk tæt på processen, der hele tiden kan sige go eller no go. Det tager lang tid, og det kan sagtens tage det næste år, før vi har noget i hus.”

Risikerer man ikke, at der sker så lidt med logoet, at det dybest set ikke ændrer ved den brede befolknings opfattelse af FDF?

”Det korte svar er jo. Det risikerer man. Vi kan sagtens risikere at havne i en situation, hvor der bare bliver rykket et par streger, så vi står med et nyt logo, som medlemmerne accepterer, men som reelt ikke rykker ved befolkningens opfattelse af os. Jeg håber for FDF, at det kan lykkes,” siger Morten Haake. 

Kommentar

15/08/2017 - 22:02

Anette Schjødt Thorsen

"FDF, som jeg er ansat som Grafisk designer hos, skal have nyt logo, som erstatning for det nuværende skjold! Jeg forudser at det bliver en rimelig krævende opgave at skulle forny 100 års historie" - enten er det et fejlcitat - eller også er det gået lidt hurtigt for Morten. Det er blevet besluttet, at man skal se på om FDF skal have nyt logo - altså undersøge mulighederne og lægge et forslag frem for landsmødet - det er altså endnu ikke besluttet, at der skal være et nyt logo...........

16/08/2017 - 16:16

Mathias Kirkegaard

Som tidligere FDF'er (skiftede af lokale årsager til et andet spejderkorps), synes jeg, det vil være synd at ændre logoet alt for meget. Det er fair nok, hvis I ender med at rentegne/nytegne det, men helt grundlæggende er der en pointe i, at spejderbevægelsen står for dyder, der kan opfattes gammeldags - netop fordi de er tidløse og traditionsbundne. Det er dyder, der er knyttet til dansk foreningslivs opbygning, kirken, modstandskampen under anden verdenskrig, dannelse, ordentlighed, ære Danmarks- og verdenshistorien.

Pas på jeres logo!

17/08/2017 - 10:29

John K. Vernersen

Stop det projekt. Fjerner I flaget, så mister jeg fuldstændigt interessen for FDF, og I mister mine penge og støtte. For fremtiden vil jeg være meget obs på, om FDF ændrer sit værdigrundlag, det er der grund til tyder det på.

18/08/2017 - 07:27

Peter Oldenburg

Stop det projekt. Undersøgelsens resultat er fremkommet på falsk grundlag. Spørgsmålene, der skulle svares på, giver svaret. Fjerner I flaget, så mister jeg interessen for FDF - og organisationen mister min støtte. Jeg er i øvrigt fuldstændig enig med John K. Vernersen. Jeg havde faktisk ikke drømt om, at der eksisterede kræfter, som ville ændre på værdigrundlaget.

18/08/2017 - 15:54

Jacob Rørdam Holm-Jørgensen

Et logo for et ungdomskorps skal først og fremmest skabe sammenhold og identitet blandt medlemmerne. Der er INGEN som bliver medlem på baggrund af et logodesign. Derfor er det irrelevant hvad ikke-medlemmer mener om FDF-logoet, og der er på den baggrund ingen grund til at skifte det ud. Undersøgelsen kan kun opfattes som alibi for en allerede truffet beslutning.

21/08/2017 - 13:42

T.Fjelstrup

I skriver at i har spurgt forskellige danskere, hvem er det i har spurgt, måske nogle unge mennesker der selv syntes de er hippe og alt gammelt er yt.jeg er ikke sikker på at jeres målgruppe er den rigtige at spørge, de samme personer vil sikkert også syntes at Harald Blåtand er gammel og yt. Jeg mener at I begår en endog kæmpebrøler ved at pille ved et gammelt våbenskjold der har eksisteret i flere generationer.
I skal ikke skæve til svenskerne, en masse af dem har allerede fortrudt at de pakkede det svenske flag ned i skuffen for at tækkes nogle muslimer der tror at de kan kommehertil ombestemme alting. I skulle skamme jer at overhovedet tænke tanken at ændre gode gamle FDF og FPF logo.

Seneste jobopslag

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Finansministeriet søger presserådgiver til innovationsministeren

Finansministeriet
Ansøgningsfrist: 18.10

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Politisk reporter til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 20.10

PR-specialist med kærlighed til fodbold

Geelmuyden Kiese
Ansøgningsfrist: 20.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10

Skrivende og redigerende til debatredaktion på avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.10