Et rigtig godt søkort

Med digitaliseringen og internettet blev mange virksomheder kastet ud i en stormfuld oplevelse. Det blev pludselig gratis at distribuere og producere kopier af digitale produkter.
13.02.2012 · 12:06

Af: Ernst Poulsen

Med digitaliseringen og internettet blev mange virksomheder kastet ud i en stormfuld oplevelse. Det blev pludselig gratis at distribuere og producere kopier af digitale produkter. Dermed forsvandt også den beskyttelse mod konkurrenter, som tidligere gjorde det nemt at opkræve et højt beløb for mange produkter.
Det næste stormvejr er udløst af brugernes mulighed for at bidrage med den viden, som det tidligere var forbeholdt folk i bestemte professioner at levere. Brugernes restaurant-anmeldelser er i dag lige så vigtige som dagbladenes anmeldere.
De største omvæltninger  rammer de virksomheder, hvis produkter både kan digitaliseres, og hvor almindelige brugere kan overtage værdiskabelsen. Man behøver blot nævne Wikipedia, og man har forståelsen af, at gamle hæderkronede produkter og virksomheder kan blive marginaliseret på få år.
Den historie er fortalt før, og derfor er det befriende, at Peter Svarre i sin bog gør et solidt arbejde for at komme et spadestik dybere. Befriet for hype og med masser af konkrete eksempler hjælper han læserne med værktøjer til at analysere, om ens produkt reelt er udfordret af digitalisering og brugerskabelse. Det er de langtfra altid. Den almindelige forbruger får næppe lov til selv at producere og distribuere benzin i nærmeste fremtid. Nogle ting er forbeholdt professionelle - for eksempel af sikkerhedshensyn. (...)
Peter Svarre trækker på mere end mere end 10 års erfaring fra medie- og reklamevirksomheder og hjælper læseren med at analysere nogle af de konsekvenser, som den perfekte storm kan få for organisationens forretning, kommunikation og organisation. Hver især kunne de emner have båret en bog, men selv om Svarre ikke kommer ned i alle detaljer, så er Den Perfekte Storm solidt håndværk. (...)
Mediebranchen bliver ikke gennemgået særskilt, men bogen er så absolut værd at læse, fordi den kan bruges til at gentænke og analysere ens position og produkter. Det her er ikke endnu en buzz-word-bog, men en bog, som både hjælper med at skabe overblik over forandringerne og sætter en i gang med at tænke fremad.
Mediebranchen er i den grad ramt af digitalisering og de medfølgende gratis netnyheder, og selv om mediehusene ikke er blevet udslettet i samme omfang som fotohandlere, rejsebureauer og pladebutikker, så kan det meget vel skyldes, at dele af produktet - for eksempel de lange analyser - har været beskyttet af, at det har været besværligt at læse et broadsheet-opslag på en kontorstol.
Her pisker stormen branchen om ørerne med stadig kraftigere vindstød. Forude venter en endnu kraftigere digitalisering (mobil, tablets, med videre) og større brugerinvolvering - for eksempel i form af nyheder sorteret af venner og kolleger på Facebook og Twitter. Det har aldrig været mere nødvendigt med et solidt strategisk arbejde.
Med Den Perfekte Storm har Peter Svarre leveret et rigtigt godt søkort, som kan hjælpe en til at udstikke kursen og give overblik over et nogle af de klippeskær, vi sejler rundt blandt.

Den Perfekte Storm
Peter Svarre
Gyldendal Business
276 sider, 300 kroner
www.denperfektestorm.dk

ERNST POULSEN er webjournalist

Kommentar

Seneste nyheder

19.01.2017 · 14:21

Nordjysk magasin fyldt med halv-skjulte reklamer siden 2009

Anonymous (ikke efterprøvet)
19.01.2017 · 10:30

"Samlet set har danskerne næppe tidligere fået så mange nyheder"

Andreas Marckmann Andreassen
19.01.2017 · 08:30

Far kræver 200.000 kr. fra DR for brug af søns dronevideo

Maria Brus Pedersen
18.01.2017 · 15:37

Aftale på plads for fyrede fotografer

Andreas Marckmann Andreassen

Betalt indhold – hvor høj er prisen?

Medier over hele verden satser på annoncer, der ligner journalistik. Det skal mærkes som annoncer, men ofte er markeringen fraværende eller svær at forstå. De kommende dage sætter Journalisten fokus på betalt indhold – fra Danmark til New York Times.

Seneste jobopslag

INSPIRERENDE KOMMUNIKATIONSCHEF

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 31.01

Digital redaktør

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 03.02

Har du lyst til at skrive om Tyskland til Danmark?

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 27.01

Kommunikationsmedarbejder til Energibyen Frederikshavn

Frederikshavn Kommune
Ansøgningsfrist: 30.01

Journalist/skribent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 30.01

Nyhedsjournalist

Helsingør Dagblad
Ansøgningsfrist: 06.02

NYHEDSREDAKTØR til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 22.02

Studentermedhjælp til LO’s presseteam

LO • Landsorganisationen i Danmark
Ansøgningsfrist: 20.01

Digital nyhedsredaktør til Berlingske

Berlingske Media A/S
Ansøgningsfrist: 19.01

Digital content manager

Red Barnet
Ansøgningsfrist: 19.01

Fagbladet Folkeskolen med netmedier søger redigerende bladredaktør

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.01

Skarp og dagsordenssættende pressekonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 22.01