Et pressenævn – uden den nye presse

Pressenævnet burde være en central institution i dansk presse, men halter konstant bagud. Stribevis af nye netmedier er ikke tilmeldt, og man kan stort set ikke klage over mediernes indhold på de sociale platforme. Men ingen gør noget ved sagen
24.03.2014 · 10:17
Ernst Poulsens billede
Ernst Poulsen

En af pressens centrale institutioner er Pressenævnet. Det er her branchens folk – i selskab med en højesteretsdommer og et par lægpersoner - fastsætter de etiske retningslinjer for aviser, radio og tv.

Det er de regler, der gerne skulle adskille pressen fra resten af alverdens skriverier: Vi har pligt til at opføre os pænt, pligt til at høre de kritiserede parter, og pligt til ikke at blande økonomi sammen med indhold.

Men selv om Pressenævnet er en central institution, er det som om den eksisterer i en tidslomme, der befinder sig et tiår efter virkeligheden.

De fleste nyhedsmedier er automatisk omfattet af Pressenævnet, mens netmedier selv skal tilmelde sig. Det tog en del år, før mediebranchen fik den del på plads, men de gamle medier fik efterhånden tilmeldt deres websites ligesom en del uafhængige netmedier blev tilmeldt.

Syv Facebook-sites

Men nu sejler tingene igen, for medieudviklingen står jo ikke stille.

I dag foregår tingene på Facebook, Twitter, Instagram, iPad-apps - og på stribevis af andre platforme.

Men tjekker man Pressenævnets oversigt over, hvem der er tilmeldt, så finder man kun syv Facebook-sites, fem nyhedsbreve, fire Twitter-konti, to blogs, en LinkedIn-gruppe, en YouTube-kanal og en Tumblr-blog.

Det er det hele. Det burde altså være den komplette oversigt over dansk presse på sociale medier.

Sandheden er selvfølgelig fuldstændig anderledes. Alene på Twitter findes der mere end 500 danske netmedier. På Facebook er tallet sandsynligvis langt større

De manglende tilmeldinger fik konsekvenser i 2011 og i 2012, hvor Pressenævnet afviste klager over DR Vejret på Facebook og over indhold på  AOK’s Facebook-side. Begge klager var rent indholdsmæssigt heldigvis ret uinteressante, men afgørelsen cementerede, at hver platform skal anmeldes for sig.

En ny underskov af netmedier

Men problemet er større end de manglende sociale medier. Den underskov af netmedier der gradvist vokser op for tiden – bliver åbenbart ikke tilmeldt Pressenævnet.

Det er fx ikke muligt at klage over Atlasmag.dk, Denoffentlige.dk, Korrespondenterne.dk, Elektronista.dk, Inputmag.dk, MagasinetEuropa.dk, Magasinetroest.dk, OrganicToday.dk – og stribevis af andre sites, der løbende bringer nyhedsstof.

Jeg har talt med et par redaktører på små uafhængige netmedier, hvorfor de ikke var tilmeldt. Svaret var et simpelt modspørgsmål: Hvorfor skulle jeg tilmelde mig?

Jeg kiggede på Pressenævnets hjemmeside og måtte overrasket erkende, at Pressenævnet ikke benytter sin hjemmeside til at fortælle, hvilke fordele, ulemper og konsekvenser, det har at tilmelde sig.

Spørgsmålet var imidlertid så klart og simpelt, at jeg sendte det videre til Pressenævnet.

Efter nogle dage svarede Pressenævnet - ved ikke at svare. I stedet henviste man til at spørge Danske Medier (hvor ingen af de små netmedier er medlem).

Vi har altså et Pressenævn, der hverken på deres site eller på konkret forespørgsel vil forklare, hvorfor nye netmedier skal tilmelde sig. Det kræver ellers blot en enkelt artikel eller to at få sat på plads.

Men vi har også en stribe store mediehuse, der har stribevis af sociale medier, der ikke er tilmeldt. Det kan ikke tage lang tid at få gjort op hos de enkelte redaktører.

Og endeligt har vi to hovedorganisationer: Danske Medier og Dansk Journalistforbund, der ikke har gjort noget for at få talt op i egne rækker, og heller ikke har gjort noget for at række ud til en underskov af netmedier der bliver større og større. Det er ellers en oplagt chance for organisationerne til at bevise deres egen værdi over for potentielle nye medlemmer.

Lad os få ryddet lidt op, så vi ikke snubler over en eller anden vigtig sag, hvor Pressenævnet må afvise en legitim klage. Hellere det end at politikerne griber ind og sætter pressen helt uden for døren, når presseetikken skal fastlægges.

Kommentar

25/03/2014 - 09:38

Jacob Mollerup

Ja, der er noget at samle op på her.
Det er tankevækkende, at så få selvstændige netmedier kan se idéen i at tilmelde sig Pressenævnet. I princippet skulle det jo for et medie være en klar fordel at stå under Medieansvarsloven. Ikke mindst er det juridisk afgørende for at fastholde kildebeskyttelsen. Samtidig fastlægger det et endeligt redaktøransvar, der sikrer mod, at klagesager kommer til at handle om interne redaktionelle ansvarsforhold.
I den bedste verden skulle mediets tilmelding til nævnet også være en fordel for en klager, fordi det sikrer en let ankeadgang. Men hvor er alle sagerne mod dem, der gerne ville have indklaget et netmedie for Pressenævnet? Er der så lidt selvstændigt journalistisk indhold, at der ikke er meget at klage over?

03/04/2014 - 20:26

Ernst Poulsen

Det tankevækkende, at Pressenævnet ikke gør noget af sig selv, og at ingen af organisationerne bag lader til at have en interesse i at inkludere nye netmedier. I hvert fald gør de ikke noget.

I blogindlægget ovenfor har jeg forsøgt at skitsere nogle af løsningsmulighederne, men der er selvfølgelig stadig en del ting, der skal afklares. Hvornår er en blog et nyhedsmedie, og hvornår er den blot en række personlige debatindlæg? Og hvordan skal man håndtere administrationen?

Indtil videre har vi heldigvis ikke haft ret mange klager, men netop i dag kunne Pressenævnet berette om en klage over et netnyhedsmedie, der blev afvist, alene fordi mediet ikke var tilmeldt Pressenævnet. Det efterlader, de folk, der bliver omtalt rimeligt forsvarsløse.

Læs om sagen her: kortlink.dk/e3tq

23/09/2014 - 13:36

Ernst Poulsen

DR har nu tilmeldt alle deres indhold på sociale medier til Pressenævnet. Dermed er DR det første store mediehus, der tager skridtet og gør det muligt at klage over indhold på deres kanaler på Twitter, Facebook, Youtube, Snapchat og Instagram. Spørgsmålet er nu, om de andre mediehuse følger trop?

Jeg har blogget lidt om det her:
http://ernstpoulsen.wordpress.com/2014/09/23/dr-tilmelder-alle-deres-sociale-medier-til-pressenaevnet/

Seneste nyheder

Seneste jobopslag

Region Syddanmark søger videojournalist (VJ)

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 29.05

Writer/redaktør, dansk nyhedskanal (barselsvikariat)

Novo Nordisk
Ansøgningsfrist: 04.05

Kommunikationsmedarbejder til ambitiøs kommune med vokseværk

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 14.05

Kommunikationskonsulent

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.05

Stærke TV-journalister til Kontant

DR
Ansøgningsfrist: 09.05

Kommunikations- og marketingansvarlig

Rønne Havn
Ansøgningsfrist: 23.05

Kommunikationsmedarbejder (deltidsstilling)

Danmarks Cykle Union
Ansøgningsfrist: 08.05

Dynamisk net-medarbejder til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 10.05

SoMe Manager til TV2 Nord

TV 2 Nord
Ansøgningsfrist: 18.05

Journalistuddannet højskolelærer søges

Hadsten Højskole
Ansøgningsfrist: 03.05