Et fælles Ø-mærke for god debat?

Tonen er ofte for grov blandt debattørerne på danske mediers Facebook-sider. Løsningen bør medierne finde i fællesskab, skriver Nadia Nikolajeva, som nu tager initiativ til et samarbejde
29.05.2017 · 14:02
Nadia Nikolajevas billede
Nadia Nikolajeva

Der er en markant udfordring, de fleste danske medier har - men som vi ikke rigtigt taler om at løse. Det bærer mere præg af skuldertræk og stiltiende accept af, at det er grumt.

Her mener jeg den tone, der debatteres i, når medier deler deres journalistik på Facebook.

Der er umiddelbart ingen nem løsning, når det handler om at skabe et trygt og indbydende debatmiljø på Facebook. Derfor er det tid til en mulighed, medierne endnu ikke har grebet ud efter: Samarbejde.

Vi bør som medier mødes og dele al vores viden på området med hinanden. Måske har nogle mediehuse held med særlige metoder og teknologier, vi alle kunne have glæde af. Andre kunne have erfaringer med at oplære medarbejdere i at moderere kommentarer på Facebook - en af de andre store udfordringer ved at være medie på platformen.

Måske kunne vi endda blive enige om en fælles, høj standard, som er overskuelig for vores nyhedsbrugere: Et slags Ø-mærke for debat.

Tør vi lade være?

I flere af de journalistiske projekter, jeg har været med til at søsætte, har læsernes input været en central del, der har videreudviklet og kvalificeret journalistikken yderligere. Der er kommet input og tip, som journalisterne ikke ville kunne komme frem til på egen hånd. Der er kommet engang imellem tiltrængt svidende kritik af produktet, som kan afføde nye, oversete vinkler. Det er kort sagt en ressource og gave som medie at kunne være i så tæt og direkte dialog på Facebook.

Men mulighederne går tabt, når tonen bliver for hård i mediernes kommentarspor. En Megafon-måling foretaget af Institut for Menneskerettigheder viser, at den hårde tone får folk til afholde sig fra at deltage. Jeg genkender det fra mig selv og folk, jeg udspørger om deres aktivitet på Facebook: Skriver man en kommentar, gør man sig dybest set sårbar for potentielt meget grove kommentarer. Det er nemmere at lade være og scrolle videre, selv når man har noget på hjerte.

Hver syvende kommentar er hadefuld, viste den fornævnte rapport tidligere på året på baggrund af en analyse af tusindvis af kommentarer på DR og TV 2 Nyhedernes Facebook-sider.

Indsatsen over for den slags er forskelligartet. Nogle har retningslinjer, der efter min mening er nemme at gå til, som eksempelvis dem, Radio24Syv har formuleret under titlen ”Samvær online”. Samtidig har Radio24Syv og Berlingske tilmeldt deres Facebooksider til Pressenævnet, så deres ageren på det sociale medie nu er omfattet af medieansvarsloven. Andre medier har mere diffuse retningslinjer, der er sværere at afkode konkret. Måske fordi mediet selv ikke ved, hvad der er det rigtige at gøre?

Kort sagt er retningslinjer og den nuværende moderation ikke nok, og vi skal næppe regne med en forkromet totalløsning leveret af Facebook selv. Når jeg snakker med social medie-redaktører i det danske medielandskab, er reaktionerne klare: Ingen af dem siger, at det er nemt.

Det giver anledning til at revurdere ansvarsbyrden, når medier er aktive på Facebook. Kan vi komme tættere på et svar på det evige spørgsmål: Hvornår skal medier gå ind og fjerne kommentarer? Hvordan laver man retningslinjer, der er i balance med Facebooks egne fællesskabsregler, dansk lovgivning, mediets etik og retten til at ytre sig?

Jeg tager nu initiativ til bredt samarbejde og vidensdeling på området. Vil du være med til at tage ansvar på Facebookfeedet, hvor millioner af danskere får deres nyheder? Så send mig en mail (nani ‘at’ tvmidtvest.dk). Nu skal samarbejdet afprøves.

Byline-foto: Claus Klok.

Nadia Nikolajeva

Nadia Nikolajeva er digital chef på TV MIDT VEST.

Seneste nyheder

22.06.2017 · 15:25

'Alt det vi deler' blev delt 6 mio. gange

Anne-Laura Hedegaard
22.06.2017 · 12:37

Rejsemagasin lukker på print – redaktør ser tilbage

Lasse Højsgaard
22.06.2017 · 07:39

Danskerne stoler mere på nyhedsmedier end sociale medier, men...

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Digital journalist med mod på politisk kommunikation

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 23.06

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Kopenhagen Fur søger pressekonsulent

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 01.08

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06