Er Twitter brugbart til dialog med medier?

Tidligere redaktør i DR Online, nu freelancer Ernst Poulsen har fundet feeds for alle de mediehuse og medier i Danmark, der bruger Twitter. Ikke mindre end 200 forskellige medier på Twitter.
24.03.2010 · 12:50
Kim Elmoses billede
Kim Elmose

Tidligere redaktør i DR Online, nu freelancer Ernst Poulsen har fundet feeds for alle de mediehuse og medier i Danmark, der bruger Twitter. Ikke mindre end 200 forskellige medier på Twitter.

 

Listen kan findes på hans blog – og den er et øjebliksbillede med hensyn til antal posts, followers og hvor mange de selv følger .

Vigtigere er imidlertid – synes jeg – at han også angiver, hvorvidt det enkelte feed blot er autofeed af et medies feed – fx breaking news feed - eller om det er personligt med dialog til followers.

De fleste medier bruger autofeeds, som Ernsts liste viser. Kun få går i dialog med deres followers.

Autofeeds generer mindre nu
I starten var det fuldstændigt “no go” at gøre som de fleste medier nu gør – bevidstløst at køre sine nyhedsfeeds ud i sin Twitter-strøm. I hvert fald “no go” blandt de tidlige Twitterbrugere. Twitter var til dialog – en forenklet blogdebat med een tråd.

Det var dengang, de fleste kun havde under relativt få Twitterprofiler, som de fulgte – og derfor virkede den massive nyhedsstrøm fra et eller flere medier forstyrrende i Twitterstrømmen.

Nu efter et par år følger de fleste Twitterbrugere gerne flere hundrede profiler – og dér virker det ikke så generende med hyppige tweets fra flere medier.

Nyhederne kommer til én, der hvor man er – og man vægter ikke dialogen med mediet. Medierne “følger” i øvrigt heller ikke, som Ernsts liste viser, særlig mange Twitterprofiler – med undtagelser som Information, Politiken og Berlingske der selv følger adskillige tusinder profiler.

Twitter som énvejs-kanal
De mange autofeeds – og dét at de har relativt mange followers – underbygger formodningen om, at Twitter er ved at etablere sig ( i professionel sammenhæng ) som en ren énvejs-kanal, medmindre vi taler mindre afgrænsede communities.

Det er mediets vilkår. Obama debatterer heller ikke med sine 3,4 millioner followers, men bruger det som en kanal til at få pushet sine budskaber ud til tilhængerne direkte.

Selvom Twitter ender mere og mere som alt andet end et dialog-medie, er det alligevel organisation-tweets med det personlige touch, som jeg synes bedst om.

Informations Twitterprofil eller Berlingske er altså sjovere at følge, fordi deres tweets er skrevet til mediet og med dialog – og formentlig mere dedikerede followers til følge.

Men de er nok en “døende ” race i et nyt mediehav.

Journalist-profiler fungerer bedre i dialogen
Fungerer Twitter ikke maksimalt som dialogmedie for større medier og organisationer - med mindre de vil sætte mange ressourcer = medarbejdere af til det - så er det som værktøj for journalister værdifuldt til research.

Jeg er webredaktør - og bruger min twitterprofil @kimelmose til faglig debat om onlinekommunikation. Jeg følger personer med samme interesse som mig selv og har et netværk ved hånden, når jeg skal spørge til eksempelvis problemer omkring mit cms eller leverandører af nye tjenester.

Flere og flere journalister bruger det også aktivt i deres dialog med læserne - tag nu fx Ekstra Bladets Bo Elkjær, Dorte Toft (selvfølgelig vil nogen sige ) og JP's USA-korrespondent Kaare Sørensen. Og de myldrer frem - journalister i Danmark på Twitter.

Det har Ernst Poulsen selvfølgelig også begået en oversigt over :-D

Nogen har været på Twitter i længere tid, andre er lige kommet på , men de bruger mikrobloggen til dialog.

Dermed har vi en to-delt diskussion med to spørgsmål:

 1) Twitter er til medier mestendels en kanal for énvejskommunikation - og det er OK?

2 ) Twitter fungerer bedst som dialogmedie for de snævre communities og relationer - mellem fx en filmjournalist som Informations Christian Monggaard og hans læsere - dvs en researchende journalist og hans læsere ( Dorte Toft er et andet godt eksempel )

Min holdning er , at Twitter fungerer bedst til dialog i snævre kredse - ikke i store, brede sammenhænge med mange followers og brede emner.

Men hvad mener I - ude på medierne? Er Twitter blot og bar en ny kanal at sprede sine nyheder på i envejs-kommunikation eller kan man på et medie håndtere det som dialogmedie ?

(Dele af dette indlæg har været bragt på min blog Mediehack, men er blevet udbygget her)

Kommentar

25/03/2010 - 10:00

Linse Daugaard

På NORDJYSKE Medier har vi valgt at oprette emnebaserede profilerer med feeds. Det har vi gjort for at opnå erfaring med mediet og for at være tilstede for de twittere der findes i det nordjyske.

I øvrigt er profilerne ikke mere automatiske og upersonlige, end at vi follower tilbage og svarer på henvendelser. Desuden lytter vi efter omtale af vores brand og emner inden for vores område.

Som de fleste mediehuse kigger vi omhyggeligt på udgifterne, så derfor sætter vi nok ikke flere kræfter ind her, så længe der ikke er flere brugere (http://blog.overskrift.dk/2010/03/24/twitter-statistik-for-danmark/). Bare det var anderledes, for twitter er en drøngod platform at komme i kontakt med brugerne på, og distributionsomkostningerne er lave.

Personligt tror jeg autofeeds kommer til at leve fint sammen med de personlige tweets. Twitter er et fantastisk veludviklet værktøj til at gøre mere end en ting ad gangen (med hjælp fra fx Tweetdeck). Jeg kan holde øje med nyheder, holde mig orienteret inden for mig fagfelt og pjatte med vennerne.

@LDaugaard

25/03/2010 - 10:22

Kim Elmose

Kære Linse - jeg synes, at det lyder som en fornuftig håndtering af Twitter og en fornuftig strategi.

Det er super, at I har overskud til og en politik for at besvare kommentarer via Twitter - og jeg er enig med dig i, at man er nødt til at se på "økonomien" i det , inden man sætter en mand til full-time at være Twitterredaktør.

 Selvom jeg har en svaghed for de personlige feeds, tror jeg også, at autofeeds finder deres plads i ens twitterstrøm ( det gør de i min i hvert fald - de få jeg følger ) . Jeg kan hive dem ind i det rum,hvor jeg færdes - og jeg bruger Twitter til at holde mig fagligt frisk og spændstig, på samme måde som med blogging.

@kimelmose

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10