Drop meningsmålingsjournalistikken

Trump ligner USA's næste præsident. Meningsmålingerne slår fejl. Igen. Det bør vi tage konsekvensen af, skrue ned for brugen af dem og i øvrigt omgås dem med større ydmyghed, skriver Susanne Sayers
09.11.2016 · 08:09
Susanne Sayerss billede
Susanne Sayers
Selvstændig journalist

Mens dette skrives, er kommentatorer og medier i chok over, at realitystjernen Trump formentlig bliver næste præsident i verdens mægtigste nation.

“Ingen havde forudset det,” lyder det igen og igen, og det er sandt. Jeg har selv delt opslag på de sociale medier, hvor mennesker, som ved betragteligt mere om meningsmålinger end jeg selv, fastslog, at Trump ikke havde en chance, at det var medieskabt gøgl at tale om et tæt løb. Et af de opslag, jeg delte, kom fra en kyndig kollega på det blogmedie, jeg selv er tilknyttet, POV International. Der var vi også meget skråsikre.

Vi stolede i medierne på meningsmålingerne. Vi fortolkede, analyserede, debatterede i ét væk på baggrund af undersøgelser, som viste sig at give en misvisende konklusion.

Det er ikke første gang, det er sket. Senest var briternes Brexit et chok – meningsmålingerne havde vist en snæver, men dog sikker sejr til Remain-siden. Og ved seneste folketingsvalg i Danmark havde ingen målinger forudset, hvor massivt Dansk Folkeparti ville gå frem og ændre det politiske landkort.

Et eller andet er skævt i meningsmålingerne. Der er noget, de ikke fanger. Hvad det er, må analyseinstitutterne rode med, og de vil utvivlsomt kalibrere deres modeller nu, men jeg synes, det er på tide, at vi tager konsekvensen i medierne.

Vi bringer dagligt historier, som er baseret på meningsmålinger. I forvejen har vi tit svært nok ved at behandle dem rigtigt – der bliver konkluderet og analyseret på resultater, som er inden for den statistiske usikkerhed, og vi kan også finde på at konkludere på noget, som der slet ikke er spurgt om. Blandt andet er det ikke helt sjældent at se overskrifter om, at en minister er regeringens mindst populære baseret på undersøgelser om noget andet, nemlig hvem der er den mest populære. Man kan ikke slutte omvendt, som valgforsker Erik Gahner Larsen også har argumenteret for.

Skru ned for meningsmålingerne

Men én ting er, at vi som journalister til tider ikke omgås meningsmålingerne korrekt – det kan vi trods alt lære (jaja, jeg er optimist).

Det mere problematiske er, hvis det viser sig, at det amerikanske præsidentvalg, Brexit og DF-fremgangen ikke er undtagelser. Hvad nu hvis meningsmålingerne bredt set ofte er misvisende? Der er resultater, som er så entydige, at konklusionen er klar. Men rigtig mange målinger ender med en forholdsvis lille forskel.

Kan vi stole på dem? Er de et retvisende billede af befolkningens holdning til dette og hint?

Jeg mener, at det er på tide, at vi som medier erkender deres begrænsninger og skruer ned for brugen af dem. Ikke kun de politiske barometre, men for alt det, som vi også bruger dem til: Befolkningens holdning til skilsmisser, kontanthjælp, eliten, nye afgifter, prisen på parkering osv.

Journalistik er ikke forudsigelser

Betyder det noget, hvis de er misvisende? Tjah, politikere og andre beslutningstagere er også interesserede i, hvad befolkningens holdning er, så reelt kan meningsmålinger påvirke beslutninger – og måske på et tvivlsomt grundlag, hvad historien om holdningen til fedtafgiften i 2011 er et eksempel på.

Målingerne er ofte tænkt som en nem måde at få en nyhed på, hvad dygtige pr-afdelinger også har opdaget. Ganske mange pressemeddelelser indledes med resultatet af en meningsmåling, som virksomheden eller organisationen har foretaget, og som giver basis for en sjov historie – uanset at den måling næppe er repræsentativ. Men det er dejligt enkelt at kunne komme med en bombastisk konklusion og derefter basere den i noget så tilsyneladende objektivt som tal.

Vi kan bare ikke være sikre på, at målingerne er repræsentative for, hvad befolkningen mener, trods analyseinstitutternes erfaring og omhu. Nu er det for alvor blevet tydeligt, at de er et øjebliksbillede, og at det hurtigt kan ændre sig.

Lad os droppe den lidt for nemme meningsmålingsjournalistik. Lad os lade være at analysere i timevis på marginale forskelle mellem rød og blå blok eller bruge meningsmålinger til at forudsige resultater. Journalistik er ikke forudsigelser.

Vi kommer ikke uden om meningsmålinger i forbindelse med blandt andet valg, og det vil nok også være naivt af mig at tro, at vi slipper for de månedlige politiske barometre. Men lad os tage en time out, hvor vi på redaktionerne diskuterer, hvordan vi bruger målingerne og undlader at konkludere skråsikkert på noget, der ikke er sikkert overhovedet.

Pausen kan vi passende bruge til at bevæge os ud i den del af virkeligheden, som vi ikke så tit har kontakt med.

Kommentar

09/11/2016 - 11:26

Kresten Roland Johansen

Det kalder på metodisk selvransagelse, men betyder ikke, at meningsmålinger som sådan nu ikke længere kan bruges til noget.

Bud på problemer: Hvordan måler man stemmeadfærd hos segmentet af vrede, frustrerede, politisk lidt interesserede, lavt uddannede borgere, som føler sig dårligt repræsenteret? Som ikke har lyst til at deltage i målinger. Som ofte (normalt) slet ikke stemmer, men kan mobiliseres af antiestablishment kandidater/sager. Som ikke har lyst til at indrømme, at de stemmer på en mand, der fremstår som racist og sexist. Som ikke har lyst til at indrømme, at de fx ikke har lyst til at stemme på en kvinde. Og som slet ikke vil snakke om det i telefonen. Som helst går under radaren - men måske (?) går hen og stemmer. Hvordan måler man dem? Det er der mulige løsninger på (jeg har antydet flere af dem), men ikke nogen, som sådan uden videre løser problemet.

09/11/2016 - 12:09

Susanne Sayers

Jeg erklærer dem heller ikke for døde, Kresten. Men vi skal i højere grad være bevidste om de indbyggede svagheder. Lige nu fastslår vi alt for meget på en alt for skrøbelig baggrund.
Og kunne vi slippe for den del af journalistikken, som er baseret på fuldstændige ligegyldigheder om forholdet til lesbiske trekanter og fuldskæg vs. skægstubbe, vil jeg personligt ikke være ked af det.

09/11/2016 - 12:37

Morten Terp

Det er i hvert fald interessant, at spørgsmålet "hvad stemmer din nabo" giver et så anderledes billede end de normale meningsmålinger. Måske det var værd at spørge på en anden måde også.
http://piopio.dk/bliver-trump-undervurderet-i-meningsmalingerne/

09/11/2016 - 12:53

Bodil Rohde


Kære Susanne Sayers

Tak for et interessant indlæg.

Man kan også spørge, hvordan meningsmålingerne i det hele taget bliver lavet.

Er det f.eks. de samme 1000 mennesker, der bliver spurgt af et meningsmålingsinstitut i årevis?

Hvad er den nedre aldersgrænse for deltagerne?

Hvordan er spørgsmålene formuleret?

Venlig hilsen
Bodil Rohde

09/11/2016 - 16:56

Kresten Roland Johansen

Morten Terp: Ja, interessant, om man kan/skal gå andre veje. Man kunne også spørge folk, "hvem de tror vil vinde" - det viser muligvis mere præcist. Eller høre folkets stemme gennem bookmakerne... Ikke ligefrem præcist denne gang, men har i andre sammenhænge vist sig mere præcist end meningsmålinger...

09/11/2016 - 18:08

Miklas Njor

Meningsmålingerne er der ikke noget i vejen med. Det er (journalisters) tolkning af dem, som er alt for skråsikker.

En meningsmåling er bare et udpluk, en sample, af hvad en meget meget lille del af befolkningen, der bliver ringet op midt i aftenkaffen af en ung akkordlønnet student, tror de vil foretage sig på et hypotetisk tidspunkt i fremtiden, og derfor er det meget vigtigt at man, som Bodil og Kresten for oven, sætter spørgsmålstegn ved, hvordan man er nået frem til resultatet og prikker til metoden.

09/11/2016 - 21:02

Brigitte Alfter

Overvejelser fra Guardians dataredaktør Mona Chalabi.

FOR EKSEMPEL:
Politics can feel as unpredictable as the weather, and who wouldn’t want to eliminate uncertainty? The world is a scary and confusing place right now. But those are two very different kinds of forecasts. One is based on natural science, the other on social science. People are different from planets, they can change their minds (...) And that’s before you even get to some of the statistical issues that make polling inaccurate.
ELLER VEDRØRENDE BREXIT:
Polling analysts like me knew the numbers were inaccurate before Brexit happened. Despite that, the polling predictions kept coming. Why?

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/nov/09/polls-wrong-donald-trump-election

09/11/2016 - 23:25

Ida Sønderby Rosgaard

Er der nogen, der kan pege på bare én virkelig væsentlig grund til, at medierne skal formidle meningsmålinger forud for valg?

Selvfølgelig er det godt at få folk op af sofaen og hen til stemmeurnerne, men medierne deltager efter min mening derved for aktivt i selve valgprocessen, fordi man derved også medvirker til at placere og/eller flytte stemmer på et lidet faktabaseret grundlag.

10/11/2016 - 10:46

Steen Ole Rasmussen

Det er en lidt omvendt måde, at opmærksomheden omkring det her bliver vækket på. Det vidner, igen, om, at lønarbejderne på medierne konstant lader sin opmærksomhed styre af en fælles korpsånd, et fælles sæt af problemer, som i et og alt afgør, hvad man kan se og ikke se. Det er således ikke censur, der spiller ind i den stort anlagte ensretning og blindhed, men det faktum, at man kun har øje for det, som kan ses i et og samme spejlkabinet, at det sociale spiller aktørerne et puds, og at man blindt holder fast i en falsk objektivitet/billedet på sandhed/den journalistisk analytiske metode:
https://www.google.dk/#q=opinionsunders%C3%B8gelser+opinionsmanipuleringer
https://www.google.dk/#q=analytisk+metode
https://www.google.dk/#q=opinion+statistisk+ligev%C3%A6gt

10/11/2016 - 15:45

Jan Eskildsen

Lad os se, om noget ændrer sig. Der skal naturligvis gøres noget for at sælge både aviser og klik. Men tænk hvis drivkraften var at gøre arbejdet ordentligt, så læserne ikke efterlades hovedrystende. Amerikanernes mest præcise måling har ingen danske medier gidet interessere sig for, men det kan jo være, at de har lært noget inden næste valg i USA.
I mellemtiden kan man studere deres metoder herunder.
https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/10/25/why-the-pollster-who-has-trump-and-clinton-tied-says-he-isnt-worried-about-his-results/

10/11/2016 - 16:23

Jørn Stjerneklar

Fint indlæg i debatten, Susanne.

Jeg synes I allesammen skulle få fingeren ud og besøge rigtige mennesker, det er lige meget om det er op til et valg eller til daglig.

Den måde der bliver drevet journalistik på nu om dage er forkastelig. 90% af tiden foregår enten foran computeren eller på smartfonen.

Når det går højt interviewer man så en kollega. Og Carsten Jensen. Det kan ikke undre nogen at aviserne ikke kan sælges, for de skriver ikke om det der rører sig. Det er direkte deprimerende at læse en avis som Politiken. Og deres forside idag. Vorherre bevares.

Meningmålinger? Drop dem. Og eksperterne? De samme hoveder altid der kloger sig om alt for meget de ikke aner en skid om. Det her valg har understreget det i en grad.

Journalister er et indspist folkefærd og desværre mangler mange af dem jordforbindelsen - sådan generelt :)

Seneste nyheder

22.03.2017 · 15:20

Mød din kandidat: Per Roholt

Maria Brus Pedersen
22.03.2017 · 14:06

Dagbladet, VG og NRK vil stoppe fake news

Andreas Marckmann Andreassen
22.03.2017 · 12:36

DR trækker program, hvor værter røg hash og spiste svampe

Andreas Marckmann Andreassen

Fremtiden kommer. Du skal ikke være bange

Hvad sker der med vores fag, og hvad skal vi kunne for at have et spændende job i fremtiden? Det undersøger Journalisten de kommende dage i vores fremtidstema. Følg med her: journalisten.dk/fremtid

Seneste jobopslag

Kommunikations- og arrangementskonsulent søges

Erhvervshus Nord
Ansøgningsfrist: 31.03

Pressesekretær til departementet

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 17.04

Kommunikationschef til Socialforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 23.03

Kommunikationschef til Guldborgsund Kommune

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 04.04

Journalist til Dagens Medicin

Dagens Medicin
Ansøgningsfrist: 27.03

Kommunikationschef til Danmarks bedste hospital

Region Midtjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

Kommunikationsmedarbejder

LGBT Danmark
Ansøgningsfrist: 31.03

Erfaring med TV produktion samt pædagogisk flair

Helsingør Kommune
Ansøgningsfrist: 26.03

Kommunikationskonsulent med weberfaring til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 31.03

Kommunikationskonsulent

DIF
Ansøgningsfrist: 24.03

Kan du sætte strøm til historierne?

Domea.dk
Ansøgningsfrist: 27.03

Presse- og kommunikationskonsulent til Danmarks Lærerforening

Danmarks Lærerforening
Ansøgningsfrist: 27.03