’DR2 Morgen’ lukker – 9 stillinger nedlægges

Fra årsskiftet lukker ’DR2 Morgen’. I den forbindelse nedlægges ni stillinger. »Vi kommer efter al sandsynlighed til at gennemføre en afskedigelsesrunde,« siger nyhedsdirektør Ulrik Haagerup. Tillidsmand er rystet, og medarbejderne kalder det dårlig ledelse. Se deres udtalelse her (Opdateret kl. 14.19)
  • Mik Eskestad / Polfoto
29.09.2016 · 12:19

Her til formiddag har nyhedsdirektør Ulrik Haagerup orienteret medarbejderne på ’DR2 Morgen’ om, at programmet lukker ved årsskiftet.

I den forbindelse nedlægges ni stillinger. Det bekræfter nyhedsdirektøren over for Journalisten.

»Vi nedlægger ni årsværk i den her forbindelse. Nu går vi i gang med at forhandle med tillidsfolkene om at nedbringe antallet af afskedigelser. Men vi kommer efter al sandsynlighed til at gennemføre en afskedigelsesrunde inden efterårsferien,« siger han.

Breaking news-beredskab i stedet

'DR2 Morgen' har eksisteret siden 2013 og sender nyheder på hverdage mellem klokken 7 og 9 og lørdage mellem klokken 8 og 8.30. 

Men ifølge DR har den tidlige morgenflade haft begrænset gennemslagskraft blandt DR2's seere. 

I stedet for morgenprogrammet vil DR styrke det tværgående breaking news-beredskab, fortæller Ulrik Haagerup.

»Vi erstatter et klassisk flow-tv-program med et breaking beredskab, som skal levere til alle platforme. Det er en konsekvens af de ændrede medievaner, som folk har. I dag griber de fleste ned i lommen efter mobilen, når der sker noget,« siger han.  

Ikke en spareøvelse

Hvorfor kan I ikke bruge de her ni årsværk, der skal nedlægges, i jeres nye breaking-beredskab?

»Det kan vi bestemt også. Men der er forskel på, hvor meget økonomi der er på et stort morgenprogram og så på det her breaking-beredskab,« siger Ulrik Haagerup.

Så det er en spareøvelse?

»Nej, der er jo tale om en omprioritering. Vi laver nu noget, der er mere i overensstemmelse med det behov, som danskerne har for, hvordan de får deres nyheder.« 

Tillidsmand rystet 

Fællestillidsmand i DR Henrik Friis Vilmar siger til Journalisten, at han er rystet over, at en programlukning skal koste fyringer. 

»Jeg er rystet over, at ledelsen synes, det er nødvendigt at fyre medarbejdere, fordi man lukker et program. I DR er der tradition for, at man omplacerer medarbejdere, når man lukker programmer. For det gør man jo hele tiden. Det skaber udbredt utryghed hos alle medarbejdere, hvis man nu bare afskediger folk, fordi man lukker det program, de er på,« siger han. 

Han har svært ved at se den gode forklaring på, hvorfor medarbejdere fra 'DR2 Morgen' ikke skulle kunne bruges andre steder i huset. 

»Jeg er helt sikker på, man ville kunne finde et andet sted i huset til de her folk. Vi er mindst 1.200 journalister i det her hus, så der bliver jævnligt ledige stillinger, som kan genbesættes,« siger Henrik Friis Vilmar. 

Dårlig ledelse 

I en udtalelse sendt til DR Nyheders ledelse kalder medarbejderne det for dårlig ledelse, at situationen omkring 'DR2 Morgen' fører til fyringer og stillingsnedlæggelser. 

Hele udtalelsen kan læses her: 

"Medarbejderne i DR Nyheder har på et fagligt møde diskuteret dagens melding fra ledelsen, om at DR2 Morgen lukker ved årets udgang - og at vi derfor står over for et antal fyringer.

Vi kan ikke anfægte, at programmer kommer og går, men vi undrer os over, at meldingen er så uklar som tilfældet er. For der tales kun om at et begrænset antal stillinger - ni fastansatte - nedlægges, men ikke om det antal stillinger, besat med tidsbegrænsede ansættelser og freelance-kolleger, der samlet set nedlægges.

Vi er overraskede over, at ledelsen har besluttet, at der skal fyres et antal af vores kolleger, når vi har indgået et samarbejde om digital opkvalificering af alle ansatte. Det samarbejde - Dig Inn-projektet - gik vi ind i, for netop at undgå nye fyringsrunder, der efterfølges af næsten simultane nyansættelser.

At det under dé rammer skulle være umuligt at finde nye opgaver til kollegerne fra DR2 Morgen, finder vi ikke troværdigt, og vi mener at det antaster muligheden for at indgå fleksible og fremadrettede aftaler i det hele taget.

For os at se, er det et udtryk for dårlig ledelse, at situationen omkring DR2 Morgen fører til fyringer og stillingsnedlæggelser, endda i et uklart omfang.

Vi vil derfor opfordre DR Nyheders ledelse, og DRs ledelse, til at trække beslutningen om fyringer og stillingsnedlæggelser tilbage - og i stedet arbejde konstruktivt med vores tillidsrepræsentanter på at finde alternative løsninger."

 

Artiklen er opdateret klokken 14.06 med interview med fællestillidsmand Henrik Friis Vilmar. 

Artiklen er opdateret klokken 14.19 med udtalelse fra medarbejderne. 

Kommentar

29/09/2016 - 12:50

Mikkel Linnemann Johansson

Øv, jeg elsker, at se DR2 om morgenen.

29/09/2016 - 14:40

Jens Jørgen Stounberg

Sølle, at den store mastodont, DR, ikke engang har råd til at servere nyheder om morgenen. Så må vi klare os med News.

29/09/2016 - 15:42

Lars Juhl Nørgaard

øv - hurtige overfladiske nyheder er der nok af. kommer til at savne DR2 Morgen

29/09/2016 - 15:49

Peter olesen

Sølle, ubegribeligt, ikke ordentligt overfor seere og medarbejdere. Godt man ikke arbejder i det hus længere, et hus ledet af djøf' ere

29/09/2016 - 16:46

Jens Jørgen Stounberg

Ja, man skulle ikke tro, at Ulrik Haagerup er journalist.

29/09/2016 - 17:30

Inge-Lise Therkildsen

Så er vi åbenbart henvist til det letbenede morgen tv på tv2

30/09/2016 - 00:56

Ingrid Jørgensen

Kommer til at savne DR2 morgen. Et godt dybdegående program, tak. Alt bliver så overfladisk efterhånden, trist. Må prøve at se TV2 News til den tid, istedet, også trist.

30/09/2016 - 07:07

Klaus Petersen

Det er en skandale, og forekommer at være i strid med de Public Service-forpligtelser!
Nu er vi tvungne til at se på TV2's platjournastik og en masse ligegyldige reklamer.
Jeg er rystet!

30/09/2016 - 09:57

Dorrit rømer

Hvor er det trist at snart sagt alt kvalitets tv udgår.Jeg synes efterhånden at DR bare forsøger at efterligne TV 2 og det burde DR føle sig for god til. Stop nu med at vandre i andres fodspor og bevar de gode kvalitetsprogrammer som DR 2 er garant for.

30/09/2016 - 12:27

Marja Detterberg

Ser DR 2 Morgen hver dag fra 7.30 tiden, det eneste danske nyhedsprogram værd at se, har set det siden DR´s ledelse fjernede DR 1 nyheds TV, Fra 1917 har DR intet nyhedsprogram om morgenen. Hvad med at fyre de overbetalte ledere så de gode program ikke sløjfes. Heldigvis kan jeg se SVT Morgen, medens jeg læser Politiken. DR 1 sender jo bare båndsløjfer. Hvad bruges vore licensmidler til.Det er en skandale.

30/09/2016 - 17:21

Brit hansen

Kan kun tilslutte mig andre kommentarer, vi er rigtig glade for programmet hver morgen.
Også enig med andre i, at det også bør sendes i ferietiden, måske bare lidt kortere.
Rigtig ked af nu at være henvist til TV2 reklamer, hurtig gennemgang mm.
Øv, vi "gider" ikke det overfladiske tv, og er generelt glade for DR 2' s programmer.

24/11/2016 - 13:52

Steen Søndergaard

Det er for dårligt at så stor en kanal ikke skal køre mere, det kan være det er ledelsen det er galt med. Prøv at kigge indad først inden sådan en beslutning bliver taget.

01/01/2017 - 04:30

Lene J. Petersen

Hvor blir' jeg ked af at høre det! Har p.t.masser af tid pga. sygemelding, og glæder mig hvér morgen over DR2-Morgen, at der er et spændende, dybdegående, kvalitets-nyhedsprogram, ovenikøbet altid med dygtige, behagelige værtsPar, der har en hel anden udstråling og kvalitet end det mere overfladiske på andre kanaler...jeg kan IKKE undvære mit morgen-ynglingsprogram!! Det kan være, vi ikke er så mange, ja, men vi vil også være her!Tak til alle DR2-morgenværter..I har virkelig beriget mit liv i min sidste tid som sygemeldt..jeg vil savne jer! (Speciel tak til mit ”ynglingspar“ Morten Schnell og Sanne Gram Fadel...meget både dygtigt, klogt, varmt og behageligt selskab! Tak til Alle, håber at se jer andre steder på DR2. Godt Nytår, v.h. Lene

02/01/2017 - 08:14

Hans Henrik Holdorf

Øv, øv og atter øv. Kiggede altid på DR2 Morgen, som var meget professionelt og dybdeborende journalistik. Hvilke nyhedsudsendelser om morgenen kan DR så henvise til?? Nej vel: Ingen!! Så vi er nu henvist til TV2's overfladiske Go' Morgen Danmark, en svensk TV-kanal eller en tysk TV-kanal. Opfylder det DR's Public Service forpligtelse?? Ikke efter min mening og burde straks føre til reduceret licensbetaling.

02/01/2017 - 14:17

Jacob Larsen

VI VIL HA DR2 DAGEN TILBAGE. DET ENESTE DER VAR VÆRD AT SE

02/01/2017 - 18:39

anna skytte

Jeg elskede at stå op til DR2 morgen.Det er først nu gået op for mig at det rygte jeg havde hørt er rigtigt.De var så dygtige og kompetente de journalister på DR2.Nu er jeg henvist til mindre seriøst TV2 urgh...

04/01/2017 - 05:11

Thomas Buch

Fuldstændig vanvittig, når man har råd til MGP og X-faktor og andre tomme kalorier, at den første nyhedsudsendelse, som man kan se på DR, er kl. 18?? Jeg føler mig total til grin for mine licenspenge
Jeg opfordrer alle til at klage til DR

04/01/2017 - 18:44

Hanne Nielsen

Hvordan kan i finde på at træffe en så dårlig beslutning.
Vil savne den gode og relevante nyheds formidling af dygtige og kompetente journalister.

06/01/2017 - 09:22

Carsten Madsen

Kære Ulrik Haagerup. DR2 morgen er virkelig savnet. Det var et kvalitetsprogram, der var meget seværdigt. Kan det virkeligt være rigtigt at DR ikke vil levere nyheder om morgenen? Jeg vil virkelig håbe at du vil genetablere en god, solid og kvalitetspræget nyhedsformidling i DR.. også når der ikke er tale om Breaking News.

10/01/2017 - 08:12

Annette Søderberg

Jeg er fuldstændig enig med de andre, det har netop været
Så befriende at se DR 2 morgen
Skandale at nedlægge et så godt program
Vi vil have det tilbage

13/01/2017 - 12:35

Johannes Bjørner

Det er belt utroligt at nyhederne er blevet offer for hvad der er mest populært, afsked ledelsen hurtigst muligt i stedet for. Er Danmark blevet så åndelig og økonomisk fattigt?

06/02/2017 - 19:07

Kirsten Zoll

Savner DR Morgen og alle de dygtige journalister. Ubegribeligt at DR nedlægger en nyhedsudsendelse, når der sker så meget i vores verden netop nu. Helt fint med Breaking, men men det er ikke det samme som en fast udsendelse. Hvad er der sket med de gode værter, hvor er de henne ?

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10

DR Nyheder søger TV-journalist i Aalborg

DR
Ansøgningsfrist: 24.10