DMJX trækker reklamefilm – men mener stadig, den holder

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole fjerner nu den stærkt kritiserede reklamefilm for skolen fra deres hjemmeside. Kommunikationschefen fastholder dog, at filmen fungerer. ”Men hvis man fortæller en vittighed og bagefter er nødt til at forklare pointen, så har man misset noget"
  • Anders Hviid / DMJX
    "Når så mange interessenter er kritiske og mener, at filmen tegner et billede, de ikke kan forholde sig til, så er vi nødt til at gøre noget ved det," siger Martin Rask Pedersen, kommunikationschef på DMJX.
01.03.2017 · 16:00

Den reklamefilm for Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), som det seneste døgn har mødt massiv kritik, er nu blevet fjernet fra skolens hjemmeside. Det skriver DMJX i et opslag på Facebook.

”Desværre har filmen sat sindene i kog hos en række interessenter, som ikke er i målgruppen for kampagnen. Det har ikke været hensigten, og det beklager vi,” lyder det blandt andet i opslaget.

Som Journalisten skrev tirsdag, er filmen af blandt andet Dansk Folkepartis Marie Krarup blevet beskyldt for at være vestreekstremistisk propaganda og for at opfordre studerende til at bryde loven.

Alligevel fastholdt DMJX’s kommunikationschef, Martin Rask Pedersen, at den fungerer.

”Man skal se filmen i sin helhed og sammenhæng, og når man gør det, synes jeg stadig, at den holder," sagde han til Journalisten.

”Vi har tydeligvis sendt den forkert afsted”

Men nu har DMJX så besluttet at fjerne videoen fra skolens hjemmeside og sætte promoveringen af den i bero. DMJX lader dog filmen ligge på YouTube, men forsyner den med en forklarende tekst.

Hvad er der sket, siden i går, hvor du mente, at filmen i sin helhed holdt?

”Det er sådan set stadig vores vurdering, at filmen holder i sin helhed og i forhold til den målgruppe, vi har ønsket at ramme. Men hvis man fortæller en vittighed og bagefter er nødt til at forklare pointen, så har man misset noget fuldstændigt. Det samme gælder jo her,” siger Martin Rask Pedersen og uddyber:

”Når så mange interessenter er kritiske og mener, at filmen tegner et billede, de ikke kan forholde sig til, så er vi nødt til at gøre noget ved det,” siger han og forklarer, at særligt de kritiske kommentarer fra nuværende og tidligere studerende har gjort indtryk på ham. 

Men I skriver, at filmen har sat sindene i kog hos en række interessenter, som IKKE er i målgruppen for filmen. Burde I ikke være ligeglad med dem og i stedet koncentrere jer om, hvad jeres målgruppe mener?

”Vi synes, at man som kommunikatør har et ansvar for at tænke over alle interessenter, når man kommunikerer. Når vi har oplevet, at filmen ikke er blevet forstået på den måde, som vi havde ønsket, så synes vi simpelthen, det er nødvendigt lige at sætte den i bero og gentænke og sikre, at vi rammer på den rigtige måde. For vi jo tydeligvis har sendt den forkert afsted,” siger Martin Rask Pedersen.

Budskabet står ved magt 

Under skolens opslag på Facebook har journalist og Radio24syv-vært David Trads kaldt tilbagetrækningen for en dårlig idé og opfordret skolen til ikke at ”give efter for lidt gruppepres”. Han skiver:

”Jeg troede, at I kæmpede for at gå til kanten, men det var åbenbart bare for sjov.”

Til det siger skolens kommunikationschef Martin Rask Pedersen:

”Filmens budskabet står ved magt - vi er stadig en skole for folk med kant. Men vi er samtidig også en skole, der er nødt til at lytte til interessenter.”

Han forklarer, at skolen nu vil lave en grundig analyse af, hvordan målgruppen for filmen opfatter den.

”Så kigger vi på filmen i det lys og ser på for eksempel, om den skal justeres eller om der måske er dele af filmen, som kan bruges på en anden måde,” siger han. 

Kommentar

02/03/2017 - 15:46

Søren Andersen

Hvilket topmål af arrogance! Jeg kan garantere for, at de unge, der netop er i målgruppen, også ryster på hovedet af den vanvittige video. Research er åbenbart heller ikke kommunikationschefens spidskompetence.

03/03/2017 - 21:03

Lise Rasmussen

Hvem er "målgruppen"?

Det taler kommunikationschefen meget om i interviewet, men det står ikke klart hvad han tænker på.
Det er jo netop en del af kritikken, at en offentlig institution i en så uhørt grad tydeligvis har valgt en politisk defineret målgruppe, som den så kan tilbyde sine ydelser til - ydelser der er betalt af alle vi andre.

Seneste nyheder

23.06.2017 · 08:38

"Viden og videnskab er trængt i medierne"

Andreas Marckmann Andreassen
22.06.2017 · 15:25

'Alt det vi deler' blev delt 6 mio. gange

Anne-Laura Hedegaard
22.06.2017 · 12:37

Rejsemagasin lukker på print – redaktør ser tilbage

Lasse Højsgaard
22.06.2017 · 07:39

Danskerne stoler mere på nyhedsmedier end sociale medier, men...

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Digital journalist med mod på politisk kommunikation

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 23.06

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Kopenhagen Fur søger pressekonsulent

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 01.08

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06