DJ lancerer nye hjemmesider for 3,5 millioner kr.

Dansk Journalistforbunds digitale univers bliver relanceret i dag. Projektet koster 3,5 mio. kr. og skal give et ansigtsløft og gøre hovedsitet lettere at finde rundt på. Men tidsplanen er skredet, så dele af relanceringen er udskudt. »Arbejdet med det nye site har været en stor prioriteringsøvelse,« siger DJ’s kommunikationschef
  • Screendump fra DJ's nye hjemmeside
05.10.2016 · 09:19

Onsdag formiddag går et helt nyt journalistforbundet.dk i luften. Dansk Journalistforbunds medlemmer kan se frem til en forenklet og mindre teksttung hjemmeside med hovedfokus på rådgivningsydelser og arrangementer, mens nyheder er nedprioriteret, så man skal scrolle lidt ned på sitet for at finde dem.  

Projektet med relanceringen af DJ’s digitale univers har taget halvandet år og koster 3,5 mio. kr., som blev bevilget af DJ’s hovedbestyrelse i maj 2015. Det skete med henvisning til, at der var behov for en ”kraftig oprydning af indholdet”, og at det skulle være lettere at finde rundt på sitet.

»Brugerne kan forvente en bedre digital oplevelse i mødet med deres fagforbund. De kan lettere finde vej til konkret rådgivning eller kontaktinfo,« siger DJ’s kommunikationschef, Troels Johannesen, som er ansvarlig for projektet.  

»Vi har været igennem alt indhold, og der er ikke en eneste side, som ikke er blevet skrevet igennem, så formidlingen er blevet bedre. I Dansk Journalistforbund er vi dygtige til at skrive meget lange tekster om mange forskellige ting, og det er vores oplevelse, at brugerne hellere vil have helt korte og handlingsorienterede rådgivningstekster.«

Hvorfor er der behov for en ny hjemmeside?

»Den gamle hjemmeside er syv år gammel og har overlevet sig selv. Den er ikke tidssvarende længere. Den er meget tung med alt for meget indhold i forhold til, hvad folk rent faktisk bruger. Mange kan ikke finde det, de leder efter, og så er sitet ikke egnet til visning på mobiltelefoner og tablets, som udgør næsten halvdelen af vores trafik,« siger Troels Johannesen.

Det bliver ændret nu med det nye responsive design. Men kommunikationschefen forventer også, at nogle vil blive skuffede, fordi der ikke har været plads eller råd til at imødekomme alle ønsker til det nye site.

»I DJ er der rigtig mange behov og krav til sådan en ny hjemmeside. Vi har været i kontakt med rigtig mange mennesker, som har haft forskellige ønsker. Derfor har der været svære prioriteringer, og der vil helt sikkert være nogle, som bliver skuffede, når vi går i luften, fordi de havde forventet, at det nye site havde endnu flere funktionaliteter,« siger Troels Johannesen.

Samler alle DJ-sites under samme platform

Hidtil har DJ samlet set haft i alt 27 forskellige websites. Med relanceringen af hovedsitet journalistforbundet.dk har de forskellige kredse og grupper fortsat deres egen hjemmeside, men de bliver i højere grad en del af et samlet univers på journalistforbundet.dk. 

»Det handler især om en forenkling af vores digitale univers. Vi går i princippet fra at have 27 hjemmesider til kun at have én platform overordnet set. Det gør vi, fordi vi bredt set i DJ gerne vil vise, at vi hører sammen og kan dele indhold mellem hinanden og få flere brugere til det gode stof, som laves ude omkring i kredse og grupper,« siger Troels Johannesen.

Da DJ også er fagforbund for grafikere og fotografer, har det været en væsentlig prioritet, at det nye site skulle have et mere lækkert og tidssvarende design med en højere grad af fleksibilitet i den visuelle del.

»Vi får et lækkert, men simpelt design uden de store armbevægelser. Jeg håber, at folk med forstand på design kan se, at der er tænkt over tingene. Men det er ikke design, som råber eller blinker. Vores brugertest viser, at det ikke er det, medlemmerne vil have. De går meget målrettet efter rådgivningsydelser,« siger Troels Johannesen.   

Med relanceringen sker der samtidig en stor oprydning af indholdet på sitet. Det samlede indhold går fra cirka 10.000 sider til omkring 1.000 sider.

»Vi har brugt mange kræfter på at finde data på, hvad brugerne går efter på vores site, og alt det, som ikke rigtig bliver brugt, ryger ud. Et gammelt site sander til med gamle artikler. Det har vi ryddet op i sammen med indhold om gamle indsatsområder for DJ, som ikke længere er gældende,« siger Troels Johannesen.  

Nyt webbureau og væltet tidsplan

Der har også været bump på vejen i den halvandet år lange proces med at udvikle det nye site. Undervejs skiftede DJ webbureau, fordi tidsplanen skred. Oprindeligt var det planen, at det nye site skulle være klar inden sommerferien. Men når sitet går i luften i dag, er det ikke helt færdigt.

Relanceringen af fagfestival.dk, find-freelancer.dk og a-kassens hjemmeside ajks.dk er således udsat til senere på efteråret.

Hvorfor er tidsplanen skredet?

»Det er en kombination af, at både vi og særligt vores webbureau har været lidt for ambitiøse omkring, hvad vi kunne nå på den afsatte tid. Derfor har den bedste løsning været at lancere journalistforbundet.dk sammen med de kredse og grupper, som har haft lyst til at gøre det nu, mens de andre venter til senere på efteråret, så der er god tid til at gøre tingene færdige,« siger Troels Johannesen.  

Hvorfor skiftede I webbureau undervejs?

»Vi begyndte med Peytz & Co, som har stået for den første fase med udvikling af indholdskoncept og design. Men på et tidspunkt kunne vi se, at tiden skred, og at vi ikke kunne nå at lancere i god nok tid i forhold til vores ønsker, derfor skiftede vi til webbureauet Reload,« siger Troels Johannesen.  

På trods af forsinkelsen ser budgettet på 3,5 millioner kr. dog ud til at holde.

»Det ser ud til, at budgettet holder, selv om vi ikke har det endelige overblik endnu. Noten til det er så, at man altid har mange fine planer for, hvad man vil med sådan et nyt website, men i sidste ende har man ikke råd til det hele, derfor har arbejdet med det nye site været en stor prioriteringsøvelse.«

Hvad har I skåret fra, som I faktisk gerne ville have med, men som der ikke var råd til?

»Der er mange ting. På fagfestival.dk, som først bliver relanceret senere, ville vi eksempelvis gerne have haft et federe konferencesite, som var mere avanceret. Der har vi været tvunget til at vælge mindre avancerede løsninger,« siger Troels Johannesen.   

Relanceringen af journalistforbundet.dk omfatter ikke Journalisten, der redigeres uafhængigt af DJ’s politiske system.

Kommentar

05/10/2016 - 21:55

Andreas Rasmussen

Den nye hjemmeside ser flot ud!
Er der et sted, hvor man kan læse hvad de 3,5 mio. kroner er gået til?

05/10/2016 - 22:37

Filip Wallberg

Først og fremmest tillykke til DJ med en ny hjemmeside. Som Jan Birkemose, der er min kollega på SDU, skriver et andet sted her på journalisten.dk, så er den nye hjemmeside en klar forbedring i forhold til den tidligere hjemmeside. Men som Andreas Rasmussen, kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvordan de 3,5 millioner kroner er blevet brugt, for det er rigtig mange penge for en hjemmeside.

06/10/2016 - 09:33

Troels Johannesen

Kære Andreas og Filip
Som jeg også nævnte da jeg blev interviewet, dækker de 3,5 mio. hele DJ’s nye digitale univers og ikke blot Journalistforbundet.dk som I kan se det i dag. Det dækker alle 28 hjemmesider, herunder kredse, grupper, foreninger samt AJKS.dk, fagfestival.dk og Find-freelancer.dk. Disse tiltag vil man kunne se online over de næste måneder.
Vi har arbejdet med de to bureauer i over et år, og det løber koster desværre mange penge. Vi har samtidig valgt, at alt arbejde herunder den tekniske udvikling skulle foregå i Danmark, fremfor i fx Moldova, hvor nogle bureauer finder billigere arbejdskraft. Det koster ca. 1000 i timen for alle typer af opgaver i Danmark – til gengæld har vi fået hjælp af nogle af de bedste på deres felter i landet.
I dette projekt er vi startet helt fra scratch. Dvs at vi har brugt tid – og penge – på hjælp til UX, informationsarkitektur, målgruppeanalyser og test. Dertil kommer design og udvikling af prototype mv.
Fra ca. slut maj har der været gang i den tekniske udvikling af det komplekse site med integrationer til medlemssystemer, nyhedsbrevssystemer og avanceret rettighedsstyring fordi vi er rigtig mange enheder, der skal kunne bruge sitet på forskellig vis. Den del sluger over det halve af det samlede budget.
Herud over, at vi har vi haft en medarbejder projektansat i 11 måneder til at hjælpe projektet på vej. Det er også indbefattet i de 3,5 mio. kroner – som i øvrigt er med moms som en forening som vores ikke kan afløfte.
Der er mange krav og behov til en ny hjemmeside som denne i DJ. Det tager tid, og det koster penge. Vi bygger i Drupal 8 som er den nyeste version af CMS´et, som giver os en fordel på den lange bane.
Jeg er den første til at ønske, at den slags var billigere. Sådan er virkeligheden desværre ikke.
Bedste hilsner
Troels

06/10/2016 - 19:33

Kjeld Kuf Kürstein

Øh, den side I linker til er temmelig støvet og ligner mistænkeligt meget noget fra for syv år siden ...

09/10/2016 - 21:51

Mikael Nielsen

3,5 millioner kroner - hmm jeg skal vist til at lave arbejde for journalisterne - det jo skide godt betalt

Seneste nyheder

23.02.2017 · 14:15

DR ansætter ny mediedirektør

Kerstin Bruun-Hansen
23.02.2017 · 10:00

BTMX-praktikanter: Ledelsen skærer ned på fremtiden

Kerstin Bruun-Hansen
22.02.2017 · 13:53

DJ-medlem har fået afslag på asyl - forstå hvorfor

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Dansk Journalistforbund søger konsulent til Karriere og Trivsel

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 09.03

Journalist/presseanalytisk medarbejder

HK Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 08.03

Presse- og kommunikationsrådgiver til Kræftens Bekæmpelse

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 12.03

Studentermedhjælp til digitale og sociale medier

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 01.03

Erfaren presseansvarlig

Gigtforeningen
Ansøgningsfrist: 02.03

Ansvarshavende chefredaktør til Altinget.dk

Altinget
Ansøgningsfrist: 27.02

Presse- og kommunikationsansvarlig

LMO
Ansøgningsfrist: 27.02