DJ bekymret: Bliver ugeavis-handel en spareøvelse?

DJ frygter, at aviser lukkes, og stillinger nedlægges efter dagens handel mellem Politikens Lokalaviser og Jysk Fynske Medier. ”Jeg er bekymret for, om sådan en manøvre vil blive brugt som en spareøvelse,” siger forhandlingschef. Direktør: "Intet er givet på forhånd"
  • Thomas Borberg/Polfoto
16.06.2017 · 11:19

Jysk Fynske Medier og Politikens Lokalaviser har hver solgt syv titler til konkurrenten. Resultatet bliver, at Jysk Fynske Medier sidder tungt på Syd- og Sønderjylland, mens Politikens Lokalaviser styrkes i Østjylland.

Samtidig indgår de et nyt ugeavissamarbejde i Odder, Horsens, Hedensted, Vejle og Fredericia.

”Denne handel er fuldstændigt afgørende for, at vi kan blive ved med at udgive publicistiske lokale ugeaviser i Jylland,” fastslår adm. direktør i Politikens Lokalaviser Søren Riis.

Ifølge Søren Riis er de primære konkurrenter på annoncemarkedet ikke de andre ugeaviser, men onlinekæmper som Google og Facebook. Han peger på tal fra gårsdagens Mediernes Tilstand-rapport, som viste, at over halvdelen af annoncekronerne nu tjenes digitalt. Men mere end halvdelen af de digitale annoncepenge går til udenlandske firmaer.

”Vi er optagede af, at vi også i fremtiden har sunde og konkurrencedygtige ugeaviser, som kan stå imod den konkurrence, vi oplever fra især Google og Facebook. Derfor har vi prioriteret vores indsats og fokuseret på Aarhus-området,” siger Søren Riis.

Hvorfor har I lige valgt det område?

”De aviser, vi har solgt, har ikke været bæredygtige, så nu fokuserer vi på Aarhus for at sikre en fast indtjening. Aarhus er Danmarks hurtigst voksende by, det er et område i vækst og med et købestærkt publikum. Det er ni år siden, vi startede med lokale ugeaviser vest for Storebælt, og dengang startede vi samme sted.”

DJ er bekymret for besparelser

Men hos Dansk Journalistforbund ser man på byttehandelen med bekymret mine.

”Jeg er bekymret for, om sådan en manøvre vil blive brugt som en spareøvelse – det, man tit kalder synergieffekter,” siger forhandlingschef Claus Iwersen.

Handelen betyder, at hver koncern kommer til at udgive flere titler i samme område. Er det ikke nærliggende at lukke nogen af dem?

”Det ville ikke være en overraskende konsekvens for mig. I den situation vil jeg være optaget af, om man bruger de ressourcer, man frigør ved den øvelse, til at styrke det, der bliver tilbage. Det siger man ofte i skåltalerne, og jeg håber, det også kommer til udtryk her,” siger Claus Iwersen.

For tidligt at sige

Ifølge Søren Riis er det for tidligt at sige, om byttehandelen vil betyde, at titler lukkes, eller medarbejdere afskediges.

”Vi har ikke konkrete planer. Ingen titler lukker nu, og ingen medarbejdere opsiges i dag. Vi er utroligt glade for samtlige medarbejdere og samtlige titler, som vi overtager. Men det er klart, at vi vil kigge på udgivelsesområderne og træffe beslutninger hen over efteråret. Intet er givet på forhånd. Nu skal vi lige lære hinanden at kende først,” siger han.

Konkurrencen mellem Politikens Lokalaviser og Jysk Fynske Medier har stået på længe. I december 2015 foretog Politikens Lokalaviser et dristigt træk, da de rykkede ind i konkurrentens hjerteland og startede en ny ugeavis i Odense. Journalisten fulgte Lokalavisen Odense, da den startede op. Men nu er avisen solgt til Jysk Fynske Medier.

Jysk-fynsk togt var ikke en fejl

Søren Riis mener dog ikke, det har været en fejl, at Politikens Lokalaviser de seneste år har forsøgt at erobre jyske og fynske områder fra konkurrenterne.

”Nej, det er ikke en fejl, at vi siden 2008 har arbejdet på at skabe en rentabel forretning vest for Storebælt i et sammenhængende område. Men i dag er over halvdelen af annoncekronerne digitalt, og derfor giver det ikke mening for os at forsøge at dække så stort et område,” siger han.

Det nye samarbejde mellem Jysk Fynske Medier og Politikens Lokalaviser kommer til at betyde, at konkurrenterne sammen skal udgive ugeaviser i fem kommuner i det midtjyske. I praksis bliver det dog Jysk Fynske Medier, der driver selskabet som majoritetsejere. Politikens Lokalaviser skal kun eje 20 procent, mens Jysk Fynske Medier står til at eje 80 procent.

”Begge parter havde et udtalt ønske om fortsat tilstedeværelse i det område. Derfor er vi blevet enige om at drive et fælles selskab. Jeg er helt tryg ved, at Jysk Fynske Medier kommer til at drive selskabet, så det er rentabelt,” siger Søren Riis.

Journalisten forsøger at få en kommentar fra Jysk Fynske Mediers adm. direktør; Jesper Rosener.

Tillidsmand: En afvejning

Steffen Lilmoes fra JydskeVestkysten er tillidsmand for de sydjyske medarbejdere i Jysk Fynske Medier. Han bliver dermed også tillidsmand for de kolleger, der overtages fra Politikens Lokalaviser i området.

Ifølge Steffen Lilmoes er byttehandelen en fordel for Jysk Fynske Medier i det sydjyske.

”For vores virksomhed i vores område er der ingen tvivl om, at det er en fordel. Det er en konkurrent, som forsvinder. Vi overtager en konkurrent, og vi får bedre mulighed for at få økonomi ud af det annoncemarked, der er,” siger han.

Men han anerkender, at overtagelsen kan føre til, at titler bliver nedlagt.

”Det er nok en risiko, man skal have i baghovedet,” siger Steffen Lilmoes og fortsætter:

”Det vil være et problem for de berørte, hvis man nedlægger stillinger i den forbindelse. Det synes jeg som tillidsmand altid er noget skidt. Og hvis man nedlægger titler, vil jeg også tro, man nedlægger stillinger.”

Ifølge Steffen Lilmoes er det en afvejning, om byttehandelen samlet set er en fordel for medarbejderne i de to huse.

”Selvfølgelig er det trist, hvis der forsvinder nogle titler. Men hvis det er nødvendigt, så vi kan lave bedre journalistik og tjene området bedre, fordi økonomien samlet set bliver bedre i koncernen, så er det en fordel,” siger han.

Kommentar

Seneste nyheder

23.06.2017 · 08:38

"Viden og videnskab er trængt i medierne"

Andreas Marckmann Andreassen
22.06.2017 · 15:25

'Alt det vi deler' blev delt 6 mio. gange

Anne-Laura Hedegaard
22.06.2017 · 12:37

Rejsemagasin lukker på print – redaktør ser tilbage

Lasse Højsgaard
22.06.2017 · 07:39

Danskerne stoler mere på nyhedsmedier end sociale medier, men...

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Digital journalist med mod på politisk kommunikation

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 23.06

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Kopenhagen Fur søger pressekonsulent

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 01.08

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06