Dilemmaet Facebook

ANMELDELSE. "Offsite.media er et besøg værd for alle Facebook-forvirrede mediefolk," skriver anmelder Ole Nørskov
16.03.2017 · 10:08

Af: Ole Nørskov

Site: Offsite.media
Skabt af: Jan Birkemose
Hvad: Årets fellowprojekt ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet, finansieret af Fyens Stiftstidende

Anmelder: Ole Nørskov, digital konsulent

Sociale Medier. Suk. I journalistfaglige sammenhænge er der næppe et udtryk, som irriterer mig mere. For det første findes de ikke. Hvis vi ser bort fra de helt unge brugere og nogle få edge cases, er der i dansk mediesammenhæng kun ét socialt medie – Facebook. For det andet er fagligheden uden megen substans. Medierne deler meget sjældent data, og derfor er det svært at hæve sig over von hørensagen-niveau.

Med den slags fordomme i bagagen var det med forventningsfuld skadefryd, jeg tog imod et tilbud fra Journalisten om at anmelde projektet offsite.media. Her har Jan Birkemose, der blandt meget andet har en fortid som chefredaktør for A4, som sidste års modtager af Fyens Stiftstidendes fellowship på SDU undersøgt fordelene og ulemperne ved at udgive indhold på sociale medier – først og fremmest via Facebook Instant Articles.

Men jeg måtte lægge slagterkniven tilbage i skuffen. For projektet viste sig at have mange formildende omstændigheder. For det første er det smalt. Det har været en udbredt sygdom for tidligere fellowship-projekter, at modtagerne har villet redde hele verden. Jan Birkemose zoomer i stedet helt ind på et lille, men meget væsentligt dilemma og forsøger at belyse det fra alle vinkler: Hvordan kan medierne på den ene side udnytte muligheden for gennem Facebook Instant Articles (og andre platforme) at nå et meget bredt publikum og på den anden side undgå at udvande deres produkt, fastholde kundekontakten og skabe loyale brugere?

Svaret – det med stort S – giver han ikke. Ingen har endnu fundet det. Men han får fremdraget alle de vigtigste pointer og samtidig gjort læserne klogere på, hvordan danske og udenlandske medier arbejder med problemstillingen. Fra all in-modellen hos BuzzFeed, hvor hver ny platform åbner op for en ny forretningsmodel, over Washington Post, som fisker efter kunder i en enorm dam især via Instant Articles og Apple News til de første spæde forsøg herhjemme i det sørgeligt lille danske sprogområde. Jan Birkemose når – over forbavsende få og lettilgængelige artikler – hele vejen rundt.

Det er også lykkedes ham at få en række danske medier til at levere data til hans analyse. Tallene fra de 11 medier viser blandt andet, at hele 38 procent af deres webtrafik kommer fra sociale medier (læs: Facebook), og at brugerne fra Facebook er meget lidt loyale – de læser en enkelt artikel og suser så tilbage til Facebooks sikre havn.

Offsite.media er et besøg værd for alle Facebook-forvirrede mediefolk. 

 

Kommentar

Seneste jobopslag

Digital redaktionssekretær til avis i fremgang

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 11.10

Digital videojournalist søges til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 08.10

Teamleder søges til DR Danmark Produktion

DR
Ansøgningsfrist: 22.10

Presserådgiver til Kulturministeriet

Kulturministeriet
Ansøgningsfrist: 04.10

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09