Digitalt tilbageblik - og et forvarsel

ANMELDELSE. "Et forrygende tilbageblik på designteorier og -praksisser opstået i en periode, hvor den digitale udvikling har ændret designerens rolle fundamentalt," skriver anmelder Lars Pryds om 'Digital Design Theory'
07.04.2017 · 13:10

Af: Lars Pryds

Bog: Digital Design Theory. Readings from the Field
Redigeret af: Helen Armstrong  (med forord af Keetra Dean Dixon)
Forlag: Princeton Architectural Press, New York (152 sider, ca. 200 kroner)

Anmelder: Lars Pryds, grafisk designer MD

Kan du huske, da vi kun havde én tv-kanal i Danmark? Da der var en hel håndfuld gratisaviser at vælge imellem – på papir? Eller da vi var nødt til at tage på arbejde for at læse vores e-mails (hvis vi da arbejdede et sted, hvor vi havde en e-mail-adresse) – i stedet for at læse den på mobilen?

Det er ikke mange år siden, og alligevel synes det som en evighed. Det digitale er overalt, men hvordan kom det så vidt? Det kan man få en rigtig god fornemmelse af i bogen ’Digital Design Theory. Readings from the Field’. Bogen indeholder en samling essays, der giver et billede af den digitale udvikling fra cirka 1960 til i dag – med udgangspunkt i den grafiske designers rolle som professionel formidler.

Bogens tre sektioner er kronologisk opdelt i 1960’erne-1970’erne: ”Structuring the digital”, 1980-2000: ”Resisting central processing”, samt fra 2000 til i dag: ”Encoding the future”. Hver sektion indeholder otte korte essays, skrevet i de aktuelle perioder. Teksterne er skrevet af designere, kunstnere og programmører, der var midt i udviklingen, da den fandt sted.

Hvert essay indledes med en kort præsentation af forfatteren og den kontekst, hvori teksten blev til. De fleste tekster er forsynet med gode kildeangivelser og henvisninger til videre læsning – både de enkelte forfatteres oprindelige noter, men også nye, tilføjet af bogens redaktør, Helen Armstrong.

Endelig vises eksempler på forfatternes eget arbejde under overskriften “Theory at work” – fra Karl Gerstners organisering af designprocessen i modulsystemer i 1960’erne over 1980’ernes oprør mod faste formater, for eksempel i P. Scott Makelas kaotiske, computerbaserede layout – til Haakon Fastes forsøg med robotter som forlængelse af den menneskelige krop og hjerne.

I bogens afsluttende sektion flytter designeren helt ind i computeren, som nu ikke længere blot er et værktøj til at skabe fysiske produkter. Tidligere designchef på NYTimes.com Khoi Vinh skriver om designerens rolle i den nye sociale (medie-)virkelighed, hvor opgaven er at designe rammerne for brugernes selvredigerede oplevelse, snarere end at fortælle den gode historie.

I “Posthuman-centered design” forudser Haakon Faste fra California College of the Arts i San Francisco, at en almindelig computer om 10-15 år er præcis lige så intelligent som et menneske. Avancerede digitale løsninger vil få maskiner og mennesker til at kommunikere indbyrdes, men maskinerne vil sidde på økonomien, og evnen til at overleve som mennesker er ude af vores kontrol. Svaret på dette trusselsbillede er, ifølge Faste, en ny type designer: Den posthumane.

’Digital Design Theory. Readings from the Field’ er et forrygende tilbageblik på designteorier og -praksisser opstået i en periode, hvor den digitale udvikling har ændret designerens rolle fundamentalt, fortalt med eksperternes egne ord. Men den er også et forvarsel om en fremtid, hvor måden, vi kommunikerer med hinanden på, vil ændre sig endnu hurtigere. Og så sker det altså – måske – lige om lidt. 

Kommentar

Seneste nyheder

23.06.2017 · 15:17

Foto af kop stjålet flest gange

Jakob Albrecht
23.06.2017 · 15:16

Her er vinderne af Bording-priserne

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 15:12

"Det skal lige bundfælde sig, at vi ikke udkommer længere"

Andreas Marckmann Andreassen
23.06.2017 · 14:26

Jysk Fynske lukker nyindkøbte ugeaviser

Andreas Marckmann Andreassen

Seneste jobopslag

Nyhedsjournalist søges til BTMX

BTMX
Ansøgningsfrist: 04.07

Barselsvikar til Kommunikation

HOFOR
Ansøgningsfrist: 16.07

PR and Communication Manager (maternity cover)

Copenhagen Capacity
Ansøgningsfrist: 24.07

SoMe-specialist

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 23.07

Hjernesagen søger engageret kommunikationskonsulent

Hjernesagen
Ansøgningsfrist: 02.07

Kulturmaskinen søger PR-medarbejder

Kulturmaskinen
Ansøgningsfrist: 01.08

Københavns Politi søger visuelt stærk SoMe-medarbejder

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Håndboldredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Kommunikationskonsulent

DTU
Ansøgningsfrist: 25.06

Håndboldkommentator til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 03.07

Tre journalister med forstand på film og serier

JP / Politikens Hus
Ansøgningsfrist: 30.06

Layoutchef til et af Nordens mest læste magasiner

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 29.06

Visionær On Air Chef til TV 2 Marketing

TV 2
Ansøgningsfrist: 30.06

Version2 søger skarp og energisk it-journalist

Version2
Ansøgningsfrist: 26.06

Illustreret Videnskab søger digital journalist med videnskab i blodet

Bonnier Publications A/S
Ansøgningsfrist: 25.06