Det handler om tillid

Her i skyggen af uddelingen af årets Cavling-pris - i øvrigt tillykke med den til Berlingske - er det måske på sin plads at dvæle lidt ved en af de mekanismer, aviserne skal hænge deres hat på,
09.01.2009 · 07:53
Mads Kristensens billede
Mads Kristensen

Her i skyggen af uddelingen af årets Cavling-pris - i øvrigt tillykke med den til Berlingske - er det måske på sin plads at dvæle lidt ved en af de mekanismer, aviserne skal hænge deres hat på, hvis vi ikke om få år skal være i en situation, hvor aviserne er noget, vi læser om i historiebøgerne.

Det handler kort sig om tillid. Tillid til journalisterne. Tillid til journalistikken. Og tillid til institutionen 'avisen'.

I en tid, hvor der aldrig er blevet sendt så meget information om så mange (mest) små og store ting rundt via alle mulige forskellige platforme, bliver tillid altafgørende. For når vi skal afgøre, hvem vi skal lukke ind gennem det stadig mere fintmaskede filter, vi af simpel nødvendighed bliver nødt til at sætte op, bliver det afgjort på tilliden.

Hvem tror vi på? Det medie, vi har kendt i årevis, eller det up-and-coming? For nogle vil det være det sidste, men for de fleste er jeg ret overbevist om, det vil være det første. Fordi det er man vant til. Det er kendt.

Der er dog et aber dabei ved historien. Og det er, hvordan journalisterne forvalter journalistikken og dermed fremtidssikrer 'avisen' som en institution, der er båret af tillid? Her er Cavling-tiden en god tid at reflektere over kvaliteten og tænke lidt over, om man måske ikke indimellem skulle overveje at producere lidt mindre ligegyldigt Paris Hilton-agtigt fyld, bare fordi man kan, og så til gengæld satse sparepengene på det, der rent faktisk gør en forskel.

Det sidste opbygger den livsnødvendige tillid. Det første fjerner den. Valget er 'avisens'.

Kommentar

19/01/2009 - 10:37

Arne gaver

Jeg tror, at du har helt ret. Men udfordringen i de kommende år bliver at overbevise især de yngre generationer om, hvor tilliden ligger. Du skriver :

 "Hvem tror vi på? Det medie, vi har kendt i årevis, eller det up-and-coming? For nogle vil det være det sidste, men for de fleste er jeg ret overbevist om, det vil være det første. Fordi det er man vant til. Det er kendt."

 Jeg er ikke overbevist om, at "de fleste" vælger det gammelkendte medie. For den yngre generation bliver "de gamle" medier kun brugt meget lidt. Det er derfor journalisternes opgave at arbejde med de nye medier med samme seriøsitet som de i dag arbejder med de gamle medier. Kun på den måde kan man skabe tillid omkring de nye medier. Og der er desværre lang vej.

Årets cavling-modtagere bandt det gamle medie sammen med nye medier, og det må være vejen frem, hvis den unge generation skal med på vognen og samtidig opfatte de nye medier som troværdige.

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder til Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg

Sydvestjysk Sygehus
Ansøgningsfrist: 15.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

DANMARKS FISKERIFORENING SØGER JOURNALIST

DANMARKS FISKERIFORENING
Ansøgningsfrist: 08.01

Leder til BUPL’s kommunikation

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 04.01

TV 2 Lorry søger kreativ historiefortæller

TV2/ Lorry
Ansøgningsfrist: 15.01

Erfaren projektleder til lotterikommunikation

Kræftens Bekæmpelse
Ansøgningsfrist: 07.01

Pressechef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 02.01

Er du vores nye kommunikations- og sekretariatsmedarbejder?

Kristelig Handicapforening
Ansøgningsfrist: 05.01

Kommunikationskonsulent

Viborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.01

Politiken søger EU-korrespondent

Politiken
Ansøgningsfrist: 20.12

Pressesekretær til Undervisningsministeriet

Undervisningsministeriet
Ansøgningsfrist: 10.01

Journalist TIL BORNHOLMS TIDENDE

Bornholms Tidende
Ansøgningsfrist: 15.01

Kommunikationsdirektør til Diabetesforeningen

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Leder af kommunikation DTU Byg

DTU
Ansøgningsfrist: 20.12

Tovholder på bibliotekets kommunikation

Herlev Bibliotek
Ansøgningsfrist: 05.01

BO BEDRE søger digital journalist

BENJAMIN MEDIA A/S
Ansøgningsfrist: 03.01

Videojournalist

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 21.12

Head of Social

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 18.12

Stærke nyhedsjournalister til TV 2/Bornholm

TV 2/Bornholm
Ansøgningsfrist: 19.12