Det handler om tillid

Her i skyggen af uddelingen af årets Cavling-pris - i øvrigt tillykke med den til Berlingske - er det måske på sin plads at dvæle lidt ved en af de mekanismer, aviserne skal hænge deres hat på,
09.01.2009 · 07:53
Mads Kristensens billede
Mads Kristensen

Her i skyggen af uddelingen af årets Cavling-pris - i øvrigt tillykke med den til Berlingske - er det måske på sin plads at dvæle lidt ved en af de mekanismer, aviserne skal hænge deres hat på, hvis vi ikke om få år skal være i en situation, hvor aviserne er noget, vi læser om i historiebøgerne.

Det handler kort sig om tillid. Tillid til journalisterne. Tillid til journalistikken. Og tillid til institutionen 'avisen'.

I en tid, hvor der aldrig er blevet sendt så meget information om så mange (mest) små og store ting rundt via alle mulige forskellige platforme, bliver tillid altafgørende. For når vi skal afgøre, hvem vi skal lukke ind gennem det stadig mere fintmaskede filter, vi af simpel nødvendighed bliver nødt til at sætte op, bliver det afgjort på tilliden.

Hvem tror vi på? Det medie, vi har kendt i årevis, eller det up-and-coming? For nogle vil det være det sidste, men for de fleste er jeg ret overbevist om, det vil være det første. Fordi det er man vant til. Det er kendt.

Der er dog et aber dabei ved historien. Og det er, hvordan journalisterne forvalter journalistikken og dermed fremtidssikrer 'avisen' som en institution, der er båret af tillid? Her er Cavling-tiden en god tid at reflektere over kvaliteten og tænke lidt over, om man måske ikke indimellem skulle overveje at producere lidt mindre ligegyldigt Paris Hilton-agtigt fyld, bare fordi man kan, og så til gengæld satse sparepengene på det, der rent faktisk gør en forskel.

Det sidste opbygger den livsnødvendige tillid. Det første fjerner den. Valget er 'avisens'.

Kommentar

19/01/2009 - 10:37

Arne gaver

Jeg tror, at du har helt ret. Men udfordringen i de kommende år bliver at overbevise især de yngre generationer om, hvor tilliden ligger. Du skriver :

 "Hvem tror vi på? Det medie, vi har kendt i årevis, eller det up-and-coming? For nogle vil det være det sidste, men for de fleste er jeg ret overbevist om, det vil være det første. Fordi det er man vant til. Det er kendt."

 Jeg er ikke overbevist om, at "de fleste" vælger det gammelkendte medie. For den yngre generation bliver "de gamle" medier kun brugt meget lidt. Det er derfor journalisternes opgave at arbejde med de nye medier med samme seriøsitet som de i dag arbejder med de gamle medier. Kun på den måde kan man skabe tillid omkring de nye medier. Og der er desværre lang vej.

Årets cavling-modtagere bandt det gamle medie sammen med nye medier, og det må være vejen frem, hvis den unge generation skal med på vognen og samtidig opfatte de nye medier som troværdige.

Seneste jobopslag

Kommunikationsproducent

Statens Museum for Kunst
Ansøgningsfrist: 06.11

Nyhedsjournalist til DR Syd i Esbjerg

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Kommunikationschef søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 01.11

Pressekonsulent til Dansk Arbejdsgiverforening

DA - DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Ansøgningsfrist: 12.11

Danmarks dybdeborende erhvervsmedie udvider

InsideBusiness
Ansøgningsfrist: 30.10

Kunde- og kommunikationschef til Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet
Ansøgningsfrist: 08.11

Digital redaktionsleder til DR Aarhus

DR
Ansøgningsfrist: 13.11

Kommunikationskonsulent

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 13.11

Reporter og digi til DR Syd

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

Allround Communicator

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 05.11

Jysk Fynske Medier søger en printredigerende

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 23.10

Journalist eller kommunikationsmedarbejder

DTU
Ansøgningsfrist: 27.10

Lokalredaktør på Langeland

Fyns Amts Avis
Ansøgningsfrist: 23.10

Kommunikatør med skarp pen og strategisk tæft til Nationalt Genom Center

Sundheds- og Ældreministeriet
Ansøgningsfrist: 30.10

Nyhedsredaktør til DR Sporten

DR
Ansøgningsfrist: 02.11

DIGITAL COMMUNICATOR

Grundfos Holding A/S
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist til Dagens Byggeri

FBG Medier
Ansøgningsfrist: 24.10