“Det er indlysende forkert og tæskedumt”

DMJX vil indkalde lektor Kristian Tørning til en “kammeratlig samtale”, efter at han på Twitter skrev, at “sportsjournalister er ikke ægte journalister.” Tweetet har modtaget hård kritik fra både DJ's formand og formand for Danske Sportsjournalister. Kristian Tørning ønsker ikke at kommentere
  • Carsten Lundager
    Kristian Tørning bliver kritiseret fra flere sider efter at have tweetet, at sportsjournalister ikke er ægte journalister.
07.06.2017 · 10:26

“Sportsjournalister er ikke ægte journalister”.

Sådan skrev lektor og underviser i medieproduktion og ledelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Kristian Tørning den 2. juni i en debat på Twitter. Kristian Tørning er også folketingskandidat for Dansk Folkeparti.

Det fører nu, efter massiv kritik af Kristian Tørning, til, at han også bliver kritiseret af Journalisthøjskolens egen rektor, Jens Otto Kjær Hansen.

“Det er indlysende forkert og tæskedumt. Vi vil passende lave en intern opfølgning. Det er vel det, man kalder en kammeratlig samtale,” siger rektor på DMJX til Journalisten.

Blandt kritikerne af Kristian Tørning har blandt andet været Andreas Kraul, der er formand for Danske Sportsjournalister. Han har på Twitter kaldt tweetet for “ikke acceptabelt".

"En foruroligende kommentar"

Også Lars Werge, formand for DJ, har kritiseret kommentaren på Twitter. Han kalder det for “en foruroligende kommentar”.

Derudover har der også lydt kritik af Kristian Tørning fra blandt andet AGF's pressechef, Søren Højlund Carlsen, og DMJX' uddannelsesleder, Henrik Berggren.

Rektor Jens Otto Kjær Hansen siger, at han godt kan forstå, at tweetet har vakt stor kritik.

“Det er jo tydeligt, at udtalelsen er blottet for mening, og det er også temmeligt dumt sagt. Jeg synes, det er meget uklogt at gå ud og sige sådan noget,” siger Jens Otto Kjær Hansen.

Han understreger - ligesom DMJX også gør på Twitter - at han mener, sportsjournalister også er journalister.

Andreas Kraul mener, det ikke er fair mod kommende kolleger i branchen at sige sådan, når man arbejder på DMJX. Har han ikke en pointe i det?

“Selvfølgelig kan det være et problem at sige det. Det er både dumt og urimeligt at sige sådan. Men om det er et problem i sig selv, at han siger det, mens han er hos os, det synes jeg ikke. Han siger det jo som privatperson, og han har trods alt ytringsfrihed. Det indbefatter også retten til at ytre sig uigennemtænkt. Det, mener jeg, at man som journalist ikke kan anfægte, at man har ret til,” siger Jens Otto Kjær Hansen og tilføjer:

“Jeg mener ikke, det er et fagligt problem, at han siger det. For han underviser ikke i journalistik og er ikke journalistuddannet. Jeg mener heller ikke, det er illoyalt mod arbejdspladsen. Så kan man fyre folk, hvis de er det. Det er der nogle, der mener, man skal gøre her, men det mener jeg ikke, man kan sige,” siger han.

Kristian Tørning vil ikke kommentere

Jens Otto Kjær Hansen fortæller, at der ikke er nogen nedskrevne krav til, hvordan undervisere på DMJX skal gebærde sig offentligt som privatpersoner.

“Det har vi ikke. Vi har det ikke-nedskrevne princip, at man ikke udtaler sig på højskolens vegne uden at være sikker på, at højskolen deler ens opfattelse. Her er der tale om en person, som også er aktiv politiker, der udtaler sig på sin egen Twitter-konto,” siger han og tilføjer:

“Jeg tror ikke, Kristian er gået ud som medarbejder ved højskolen og har udtalt sig. Det ville være dybt kritisabelt, hvis han udtalte sig på vegne af højskolen. Men at han har sagt noget meningsløst på egne vegne, falder tilbage på ham selv. Og havde han været ansvarlig for journalistikundervisningen, havde vi haft et større problem,” siger Jens Otto Kjær Hansen.

Journalisten har forsøgt at få en kommentar fra Kristian Tørning. Han har ikke ønsket at kommentere.

Kommentar

07/06/2017 - 11:36

Mads Bergen

Hej Journalisten

Det kan være, at I laver en anden artikel om den resterende del af tweet-tråden, så jeg er egentlig bare nysgerrig over jeres vinkling lige nu. Dvs.
1. Hvorfor undlader I helt at omtale konteksten, som gav anledning til
Kristian Tørnings tweet?
2. Nu antager jeg, at de øvrige tweets i tråden stammer fra rigtige profiler, altså heriblandt politiske pressefolk. Deres udsagn og de holdninger de giver udtryk for, er det en historie værd. Hvorfor ikke i så fald?

Venlig hilsen
Mads Bergen

07/06/2017 - 12:16

Kristian Moltsen Jakobsen

Hej Mads.
Hermed et link til tråden: https://twitter.com/JensHusted/status/870341998905053184

Vh

07/06/2017 - 15:40

Mette Mørk

Må jeg ikke lige i al fredsommelighed minde mine journalistkolleger - og min forbundsformand i særdeleshed - om, at offentligt ansatte af mange gode grunde har ytringsfrihed. Så man kan nemt være vældig uenig i min kollegas udsagn. Men han har ret til at mene det. Og til at sige det højt. Og det burde vi da være de første til bakke op om. Så fint nok at debattere udsagnet, men mindre fint at gå efter manden og fx kræve ham fyret. Sådan helt principielt.

07/06/2017 - 17:10

Jesper Sørensen

Der er mange dygtige sportsjournalister, så det er en absurd udtalelse. Men Tørning bør ikke få en fyreseddel. Vi må forsvare folks ret til at ytre sig, selv om han har skrevet noget virkelig dumt.

07/06/2017 - 19:18

Andreas Rasmussen

Det er helt absurd at høre folk tale om en fyreseddel. Manden skal da ha' lov til at mene sit idiotiske vrøvl.

07/06/2017 - 20:42

Lars Werge

Kære Mette Mørk,
Jeg har nu aldrig krævet nogen fyret for deres ytringer. Jeg tillod mig, som det fremgår af det citerede tweet, at spørge til, om DMJX kunne begrunde lektorens synspunkt.
DJ arbejder særdeles aktivt for at sikre og udbygges særligt offentligt ansattes ytringsfrihed. Det betyder naturligvis ikke, at vi dermed gouterer alt, hvad der ytres.
Mvh Lars

08/06/2017 - 09:32

christian vangsø bentsen

@Lars Werge

er det din opfattelse at arbejdsgivere skal kunne begrunde deres medarbejderes offentlige synspunkter?

I så fald ligger der da en oplagt historie for Journalisten når journalisternes formand oprigtigt mener at arbejdsgivere skal stå på mål for deres medarbejderes synspunkter.

Øjvind eller Ole - mange af DJs medlemmer udtrykker ofte holdninger på twitter (deres foretrukne holdningstilkendegivelsesplads) i kunne jo spørge Lars Werge om han mener at de forskellige chefredaktører løbende skal begrunde deres udtalelser og i øvrigt spørge Jens Otto Kjær om han fremadrettet vil begrunde medarbejderes synspunkt og/eller løbende lave denne slags udtalelser https://www.dmjx.dk/aktuelt/holdninger/retten-til-at-sige-noget-dumt

08/06/2017 - 09:48

christian vangsø bentsen

Ham der fodboldgutten har små 46 hjerter for sin tilkendegivelse af at Kristian Tørning bør fyres.

Det må være ret enkelt at finde ud af hvem der har givet ham hjerter og så ringe rundt til forskellige chefredaktører og bede dem begrunde at deres ansatte mener at en mand der udtaler sig offentligt med udsagnet "sportsjournalister er ikke rigtige journalister".
Ligeledes om det er foreneligt med jobbet som journalist at kræve folk fyret fordi de udtrykker sig nedladende om i dette tilfælde sportsjournalister.

08/06/2017 - 10:28

christian vangsø bentsen

Ikke udtømmende:

Morten Svan
Mads Degn
Christian Asholt
Martin Borre
Jon Pagh
Arnela Muminovic

Der er da flere der kan ringes til. Herunder DR

08/06/2017 - 13:55

christian vangsø bentsen

Bare lige så fremtidens læsere kan være med...

1. Lars Werge vil have at arbejdsgivere skal stå på mål for ansattes offentlige udtalelser (som privatpersoner)
1a. Lars Werge, må man formode, er særligt sensitiv hvorfor ovenstående... til det værre, kan udtrykkes som følger: Lars Werge vil have at arbejdsgivere skal begrunde deres ansattes offentlige ytringer.

2. Journalister såvel som f.eks. en jurist synes godt om et tweet med ordlyden "Nej, han bør få en fyreseddel".

3. Hvis, naturligvis kun hvis, Lars Werge står på mål for sit eget udsagn så bør han jo tweete at han ønsker svar fra en del ledelser om en begrundelse for at deres medarbejdere ønsker folk fyret fra deres job på baggrund af en holdningstilkendegivelse der intet har med deres virke at gøre.

4. Ole Obitsø er utvivlsomt en mand og Øjvind er utvivlsomt ældre end jeg selv. Der er publiceret en virkelig bizar artikel og eftersom mediedanmark er så småt at at f.eks. bagmanden bag Løkkes fratrædelse som formand for Venstre er ny chefredaktør uden hendes meritter nævnes og at Mediedanmark trods alt er den fjerde statsmagt så vil jeg nu, efter jeg har trykket "gem" ringe til de forskellige arbejdsgivere og spørge ind til deres ansattes gøren og laden.

Det burde Obitsø naturligvis have gjort men eftersom mediedanmark er meget småt så nytter det jo ikke at save...

08/06/2017 - 15:28

Erling Madsen

Det er da en tankevækkende udtalelse fra et uddannelsessted. Ikke mindst fordi sportsjournalister efterhånden er blandt den beskedne skare af journalister, som bevæger sig ud i virkeligheden og møder den ansigt til ansigt, mens megen journalistik i dag foregår fra et skrivebord i en glasklokke ...

08/06/2017 - 21:53

christian vangsø bentsen

Hmm. klokken er i skrivende stund 21.36 og Lars Werge, som ikke alene er høj men også for-mand kunne ikke nedværdige sig til at svare på et banalt spørgsmål.
Indrømmet. Jeg er ikke dommer. Ej heller sportsjournalist og vi ved jo alle at Lars Werge ikke er sportsmand. Lars Werge er formand. Talsmand for journalister.

Jeg tillod mig i dag at ringe rundt, og i anstændighedens navn, vil jeg ikke her skrive hvem jeg ringede til. Øjvind eller Obitsø er velkommen til at ringe og spørge hvem jeg talte med. Samstemmende fik jeg at vide to ting.

Ansatte må ytre hvad de vil så længe de holder sig indenfor lovens rammer og ikke er illoyale overfor deres arbejdsgivere.

en jeg ringede til. En fra de 46 hjerter til ham fodboldguttens mere end almindeligt stupide meningsudsagn var overrasket over at han overhovedet kunne blive ringet op via sit arbejdsnummer når han havde tweetet som privatperson.

Det er i sagens natur trist at Lars Werge beskæftiger sig med hvad den ene eller anden måtte mene om sportsjournalister.

Det er imidlertid beskæmmende at journalister liker et et tweet som lyder "nej, han bør modtage en fyreseddel". Lars Werge retweetede ovenikøbet fodboldguttens opslag.

Lars Werge, hvis og såfremt, du har noget der minder om enten et publicistisk eller moralsk kompas så trækker du dig som formand.

Alternativt kan du fortsætte som en amputeret klovn der ødelægger en profession der ufrivilligt er i gang med at ødelægge sig selv.


09/06/2017 - 11:22

Kaj Spangenberg

For en del herrens år siden, hvor jeg var korrespondent for Politiken og DR i Nederlandene (PS: Som aldrig har heddet "Holland"!), fik jeg besøg af kollega Flemming Toft. Han skulle dække en Europa Cup-kamp på Rotterdams stadion,. De Kuip ("Badekarret").
Jeg var inviteret med på bænkene blandt sportsjournalisterne. Og jeg blev dybt, dybt imponeret over deres (og Flemmings) hurtighed med at referere kampens omskifteligheder, således at de ved sidste fløjt stort set kunne aflevere artiklen til deres medier.
Jeg vil vove at påstå, at jeg selv aldrig kunne præstere noget lignende.
Siden da har jeg haft stor respekt for sportsjournalistikken, som er ægte journalistik på linje med alt andet mediearbejde.

09/06/2017 - 12:56

Esben Christensen

Kære Christian Vangsø Bentsen,

Du skriver:
"Ansatte må ytre hvad de vil så længe de holder sig indenfor lovens rammer og ikke er illoyale overfor deres arbejdsgivere".

Det er en udbredt misforståelse. På en høring i november 2016 slog Ombudsmanden det helt fast: "Loyalitetspligten begrænser ikke offentligt ansattes ytringsfrihed"

Læs mere her - "Ombudsmanden: Ytringsfriheden trumfer loyalitetspligt" -> https://www.folkeskolen.dk/597049/ombudsmanden-ytringsfriheden-trumfer-loyalitetspligt

Vh,
Esben Christensen

12/06/2017 - 08:56

christian vangsø bentsen

Hola Esben,

Touché.
Dog med det forbehold at udtrykket "illoyal" kan have flere betydninger og at offentlige chefer tilsyneladede sjældent forstår hvilke betingelser der skal være opfyldt for at afskedige på baggrund af illoyalitet.

In spe, en offentligt kan godt afskediges på baggrund af illoyalitet men cheferne har anvendt bestemmelsen med forkerte præmisser.

Thats my take :-)

12/06/2017 - 13:52

Gunnar Kruuse Langemark

Journalister er tydeligvis ikke rigtige journalister.
Vorherrebevares - skal det der forestille den 4. statsmagt?
:D

Seneste jobopslag

KOMMUNIKATIONSRÅDGIVER

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 16.08

Skarp kommunikationskoordinator søges

Lemvig Kommune
Ansøgningsfrist: 15.08

Senior Pressekonsulent

PFA Pension
Ansøgningsfrist: 09.08

Digital mad-journalist til dr.dk/mad

DR
Ansøgningsfrist: 11.08

Web- og SoMe-redaktør

ROSKILDE HANDELSSKOLE
Ansøgningsfrist: 10.08

KOMMUNIKATIONSCHEF

KANT arkitekter
Ansøgningsfrist: 11.08

Radio24syv søger reporter i Aarhus

Radio24syv
Ansøgningsfrist: 10.08

SoMe-stærk virksomhedskorrespondent

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 06.08

Global Editor for Native Advertising Institute

Native Advertising Institute
Ansøgningsfrist: 05.09

Efterskoleforeningen søger en presseansvarlig med politisk tæft

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 11.08

ITD søger presserådgiver

ITD
Ansøgningsfrist: 21.08

Informationerne er derude – kan du finde dem?

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

LANDBRUGSNYT søger journalist

Lolland-Falsters Folketidende A/S
Ansøgningsfrist: 26.07

Kommunikationsmedarbejder

Naturvidenskabernes Hus
Ansøgningsfrist: 15.08

Presse- og kommunikationsmedarbejder til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.08

Informationerne er derude – kan du finde dem?

Østjyllands Politi
Ansøgningsfrist: 31.07

Webmaster/journalist til Danske Malermestre

Danske Malermestre
Ansøgningsfrist: 11.08

To stærke og udviklingsorienterede kommunikatører

Faaborg-Midtfyn Kommune
Ansøgningsfrist: 09.08